2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
طرز تهیه کامل شله بریان با زیره؛ غذای سنتی اصفهان

طرز تهیه کامل شله بریان با زیره؛ غذای سنتی اصفهان

شله بریان غذای اصفهانی بسیار پرطرفدار است. با دستور پخت این غذا آشنا شوید.

دوات آنلاین -اصفهان پر است از غذاهای خوش‌آب و رنگ و البته لذیذ و دلچسب. یکی از این غذاها شله ‌بریان است که ترکیب گوشت و برنج، طعمی عالی به آن می‌دهد و داشتن پودر زیره در این غذا علاوه بر عطر بسیار خوب باعث هضم آسان آن نیز می‌شود.

 

مواد لازم برای شله بریان

برنج نیم ‌دانه: 2 پیمانه

گوشت: 200 گرم

پیاز بزرگ: یک عدد

پودر زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری

زردچوبه: نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

روغن: به نیزان لازم

 

طرز تهیه شله بریان

برنج را شسته و با کمی آب و نمک خیس می‌کنیم. پیاز را پوست کنده، خرد کرده و با کمی روغن سرخ می‌کنیم و زردچوبه را به آن اضافه کرده و از روی حرارت برمی‌داریم.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گام به گام خلال پلوی دامغانی

 

گوشت را شسته و خردکرده و همراه فلفل به پیازداغ اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم. حدود سه لیوان آب‌جوش به مواد اضافه کرده و بعد از جوش‌آمدن حرارت را کم می‌کنیم.

 

وقتی گوشت پخت اگر استخوان دارد، استخوان‌ها را جدا می‌کنیم. (می‌توانیم کمی از گوشت را برای تزیین روی شله‌بریان نگه‌داریم) آب برنج را کامل خالی کرده و همراه کمی نمک و پودر زیره به گوشت و آب آن اضافه می‌کنیم و چند دقیقه یک‌بار هم می‌زنیم. آب‌گوشت باید روی برنج را بگیرد.

 

ببینید: دستور پخت کاچی زیره جوش ؛غذای سنتی ارومیه

 

اگر آب غذا کم است کمی آب‌جوش به آن اضافه می‌کنیم و وقتی آب غذا تمام شد قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم تا کمی خنک شود سپس آن را با گوشتکوب برقی می‌زنیم تا یکدست‌ و مانند حلیم شود.

 

در نهایت نمک غذا را اندازه کرده و آن را در ظرف مناسبی ریخته و با پیازداغ و گوشت پخته خردشده تزیین کرده و با نان سرو می‌کنیم.

 

نکته آشپزی

​​​​​​​از گوشت سفید مانند مرغ و بوقلمون هم می‌توان استفاده کرد، اما اصل آن با گوشت قرمز است.

 

منبع: چاردیواری- روزنامه جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.