2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
معرفی کامل فیلم سراسر شب؛ خلاصه داستان و بازیگران

معرفی کامل فیلم سراسر شب؛ خلاصه داستان و بازیگران

فیلم سراسر شب ساخته فرزاد موتمن است؛ کارگردانی که خیلی‌ها آثارش را دنبال می‌کنند و تجربه‌های متفاوت او را پیگیر هستند.

دوات آنلاین -فیلم سراسر شب ساخته فرزاد موتمن از آن دست فیلم‌هایی است که حتما باید دید. هم به خاطر کارگردانش و هم به خاطر فضای متفاوتی که دارد.

 

فرزاد موتمن که فیلم شب‌های روشن او  بسیار دوست داشتنی است در طول سال‌ها فعالیت در عرصه سینما در ژانرهای مختلف از کمدی تا معمایی و جنایی کار کرده و سراسر شب اثری متفاوت از او است.

 

خلاصه داستان فیلم سراسر شب

مهتاب برای یافتن ردی از داوود مرادی که آخرین فرد مرتبط با خواهرش مریم، پیش از خواب طولانی مدتش بوده به محل زندگی داود می‌رود تا پاسخی برای سوالاتش پیدا کند…

عکسی از فیلم سراسر شب ساخته فرزاد موتمن

توضیحات فرزاد موتمن درباره سراسر شب

فرزاد موتمن گفته است: طرح سراسر شب در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و در یک دوره سخت و غریب از زندگی من به سراغم آمد. اصل ایده از یک تماس شکل گرفت و در کنار اتفاقاتی که برای من افتاده بود، تبدیل به یک ایده و فکر شد. وقتی درگیر این ایده بودم، به ناگاه یاد رمان پس از تاریکی هاروکی موراکامی افتادم و این شد اولین منبع اقتباس برای این فیلم. البته باید بگویم من نویسنده نیستم و سراسرِ شب تنها فیلمی است که من به همراه زامیاد سعدونیان آن را بهنگارش درآوردم. مابقی فیلم‌های من را فیلمنامه‌نویس‌ها نوشتند. در بدو امر به این نتیجه رسیدم که باید از جایی الهام بگیرم و رمان موراکامی، یک شروع خوب بود. البته موراکامی هم این ایده را که دختری به خواب  عمیق رفته، از زیبای خفته گرفته و این مرا به سمت قصه شارل پرو برد.

 

 شخصیت داود در فیلم که یک کارگردان بیکار و بی‌پول است، من را به یاد رمان گرسنگی اثر کنوت هامسون انداخت که رمان مورد علاقه من است و اگر یک رمان باشد که قرار باشد آن را با خود به قبر ببرم، این رمان است. این یک رمان عجیب و مدرن است در حالی که در اواخر قرن نوزدهم نوشته شده...

 

نوشتن فیلمنامه را تا سال ۹۶ شروع نکردم. به خاطر این که بینایی خوبی نداشتم، فقط به آن فکر کردم و تمام زمانم را گذاشتم تا بتوانم از فیلم‌ها و رمان‌های مختلف دیالوگ جمع کنم. کم‌کم، بافت سراسرِ شب برای من شکل گرفت. دوست داشتم وقتی برای اولین بار یک ایده را خودم پرورش می‌دهم، آن را به سینمایی که خودم دوست دارم نزدیک کنم. سینمایی که داستان می گوید اما تعریف نمی‌کند. دور داستان می‌پلکد و صریحا داستان را نمی‌گوید. سینمایی که واقعی است اما به‌شدت تخیلی است و نمی‌ترسد از این که تخیل لجام‌گسیخته در آن بدود. سینمایی که دیالوگ‌هایش روزمره نباشند و بتوانی آنها را به یاد بیاوری. یعنی مثل دیالوگ‌های «سانست بولوار»، دیالوگ سینمایی باشند. سینمایی که آدم‌هایش «فیلمی» هستند و لزوما آن چیزی نیستند که ما در اطراف‌مان می‌بینیم، بلکه قرار است تأثیرشان را بر زندگی ما بگذارند. در نتیجه، به‌تدریج چارچوب‌هایی برایش پیدا کردم و سال ۹۶ با مجموعه‌ای از این ایده‌ها، نسخه اول سراسرِ شب شکل گرفت

عکسی از فیلم سراسر شب ساخته فرزاد موتمن

بازیگران فیلم سراسر شب

الناز شاکردوست،  امیر جعفری،  افسانه چهره آزاد،  سینا حجازی،  آزاده صمدی،  مهدی سلطانی،  حسام شجاعی،  سحر نظام دوست،  محمدرضا هاشمی،  ایلناز آذری،  دیانا روهنده،  آفرین رهنما و داراب داداش زاده در فیلم سراسر شب بازی کرده‌اند.

عکسی از فیلم سراسر شب ساخته فرزاد موتمن

نظر 2 منتقد درباره سراسر شب

مسعود بهارلو گفته است: فرزاد موتمن کارگردانی است که به شدت به ژانر علاقه‌مند است و فیلم‌هایش پر از ارجاع به تاریخ سینما، ادبیات، موسیقی است و سراسر شب هم در اساس فیلم ارجاع است.

 

شاهین شجری‌کهن هم گفته است: به نظرم سراسر شب به‌نوعی شاید واکنشی عامدانه یا غیرعامدانه به همه کسانی باشد که مدام می‌گفتند فرزاد موتمن باید فیلم خودش را بسازد و نباید قواعد تحمیل‌شده در سینمای ایران را بپذیرد و فیلم تجاری بسازد و باید کار خودش را بکند. حالا او کار خودش را کرده و این فیلمی است که کاملا از نگاه و جهان‌بینی و سلیقه هنری کارگردانش سرچشمه گرفته است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.