2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خاصیت‌ها و ضررهای چای ماسالا چیست + طرز تهیه

خاصیت‌ها و ضررهای چای ماسالا چیست + طرز تهیه

بد نیست شما هم چای ماسالا را امتجان کنید. قبل از آن هر چیزی که درباره این نوشیدنی باید بدانید را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -چای ماسالا اصل و ریشه هندی دارد و قدمت و تاریخچه آن هم طولانی است. این نوع چای خواص زیادی دارد البته به خاطر برخی عوارض در مصرف آن باید احتیاط کرد. به عنوان مثال زنان باردار بهتر است سراغ آن نروند.

 

چای ماسالا چیست

چای ماسالا، در نقاط مختلف جهان از ترکیب ادویه ها، گیاهان و حتی برخی میوه‌ها و سبزی‌ها تهیه می‌شود، اما مشهورترین و مرسوم‌ترین عناصر تشکیل دهنده‌ آن شامل دارچین، زنجبیل، هل، بادیان ستاره ای، رازیانه، جوز هندی، میخک و شیر است.

 

قدمت چای ماسالا بنا به روایت‌های مختلف که ممکن است چندان دقیق نباشند؛ به ۵ تا ۹ هزار سال پیش می‌رسد. مردم هندوستان و تایلند معتقدند که چای ماسالا یک دم‌نوش دارویی و متعلق به یکی از پادشاهان باستانی آن‌ها بوده است. این چای، نزدیک به پنجاه است که علاوه بر خاستگاهش (هندوستان یا تایلند) در سراسر جهان مورد توجه و استقبال فراوان واقع شده و مصرف انواع چای ماسالا در اروپا و آمریکا طی دهه‌ اخیر گسترش زیادی یافته است.

 

اضافه شدن چای خشک سیاه به ترکیبات چای ماسالا مربوط به سال ۱۸۳۵ و کشت چای توسط انگلیسی‌ها در ایالت «آسام» هند است. از این تاریخ بود که چای سیاه، شیر و هم‌چنین سایر مزه‌ دهنده‌ها به ماسالا اضافه شدند، اما باید در نظر داشت که این ترکیب، مدت‌ها برای بسیاری از مردم هند گران‌قیمت بود و آن‌ها ترجیح می‌دادند که از چای ماسالای سنتی استفاده کنند.

چای ماسالا از چه چیزهایی تشکیل شده است

تاثیر چای ماسالا بر لاغری

چای ماسالا برای لاغری انتخاب مناسبی هست. اولین دلیلی که برای انتخاب این چای و جایگزین کردن آن با بقیه چای های لاغری می‌شود بیان کرد طعم فوق‌العاده متفاوت این نوشیدنی هست.

 

همانطور که گفتیم چای ماسالا در واقع نوعی شیر چای هست و از ترکیب ادویه هایی مثل میخک، بادیان ختایی (انیسون ستاره ای)، هل، جوز هندی ، زنجبیل و… تهیه می‌شود، پس این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین است و پروتئین موجود در شیر به احساس سیری کمک زیادی می‌کند. بنابراین با مصرف چای ماسالا احتمال پرخوری‌ها در ادامه روز کاهش می‌یابد. حتی میتوان چای ماسالا را به‌عنوان یک میان وعده سالم انتخاب کرد.

 

بنابراین با مصرف چای ماسالا احتمال پرخوری‌ها در ادامه روز کاهش می‌یابد.

 

همچنین چای ماسالا به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند و به چند طریق منجر به کاهش چربی‌ها می‌شود.

 

با خواص چای ماسالا آشنا شوید

تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای برای سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید است. میخک و دارچین بدنتان را قویتر میکند. یک خط دفاعی در بدن ایجاد میکند و اجازه نمیدهد عفونت ها از آن عبور کنند.

پیشگیری از سرماخوردگی با چای ماسالا امکان پذیر است

پیشگیری از سرماخوردگی

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی چای ماسالا از سرماخوردگی و گرفتگی بینی جلوگیری میکند. میخک و زنجبیل، سرفه را بهبود میبخشد و یک لیوان چای ماسالا در روز مطمئنا شما را قوی و دور از سرماخوردگی نگه میدارد بهترین کار این است که آن را داغ بنوشید. اگر سرماخورده اید یک لیوان چای ماسالا کمک خواهد کرد تا هر چه زودتر احساس بهتری داشته باشید.

 

چای ماسالا ضدالتهاب است

تمام ادویه های که در این نوشیدنی مورد استفاده قرار میگیرند، با هم تاثیرات زیاد و فوق العاده ای را برای بدن دارند. خواص ضد التهابی چای ماسالا بیشتر از زنجبیل است. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل تاثیر مثبتی بر کاهش بدن دارد. میخک یکی دیگر از عناصری است که خواص مشابه دارد.

قند خون خود را با چای ماسالا کاهش بدهید

چای ماسالا قند خون را کاهش می‌دهد

زنجبیل و دارچین به کار رفته در چای ماسالا می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. طبق تحقیقات انجام شده مصرف روزانه ۴ گرم دارچین می‌تواند تا حدود ۲۹ درصد مقاومت بدن به انسولین را بهبود ببخشد و باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک شود. همچنین مصرف روزانه دو گرم زنجبیل می‌تواند تا ۱۲ درصد به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

 

کمک به هضم مواد غذایی

چای ماسالا با دارا بودن هل و زنجبیل یک ماده موثر برای جلوگیری از تهوع محسوب می‌شود. این چای می‌تواند در دوران بارداری گزینه‌ای مناسب برای مادران در ماه‌های اول بارداری و مبارزه با حالت تهوع پس از مصرف غذا باشد. همچنین ادویه‌های دیگر موجود در این چای مانند دارچین و میخک با دارا بودن خواص آنتی باکتریایی مانع از رشد و گسترش عفونت‌های دستگاه گوارش شده و به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند.

 

از طرف دیگر فلفل سیاه به کار رفته در ترکیب چای ماسالا باعث افزایش فعالیت‌های آنزیمی در دستگاه گوارش شده و به هضم بهتر مواد غذایی کمک می‌کند.

 

با چای ماسالا پرانرژی باشید

کافئین موجود در آن انرژی شما را افزایش میدهد. در حالیکه کافئین به تنهایی و مقادیر بیش از حد برخی اثرات منفی را دارد، دیگر مواد تشکیل دهنده چای ماسالا باعث تعادل آن خواهند شد.

 

ادویه ها و ترکیب آنها با چای سیاه انرژی متعادلی را آزاد می کند که نیاز شما برای روز را تامین خواهند کرد. این چای یک طبیعی و سالم است که میتوانید بدون هیچ مشکل و نگرانی مصرف کنید.

 

بهبود متابولیسم بدن

متابولیسم سریع برای بدن سالم بسیار مهم و مناسب است. این نشانه ای است که تمام اندام های بدن به خوبی کار می کنند.

 

خاصیت‌های آنتی اکسیدانی چای ماسالا

همانطور که گفته شد، پایه چای ماسالا، چای سیاه است. خواص ضد اکسیدانی بسیار قوی دارد. هل و میخک موجود در آن نیز باعث کاهش سطح کلسترول میشود و به نوبه خود مقدار کلسترول خوب را افزایش میدهد. این اتفاق باعث کاهش تشکیل پلاک میشود که عامل انسداد ناشی از بیماری های قلبی است.

 

یک نوشیدنی برای کنترل فشار خون

چای ماسالا همچنین میتواند با مشکلات مربوط به خون مقابله کند، اگر دچار نوسان فشار خون هستید، چای ماسالا میتواند راه حل مناسبی باشد. اثر تاخیری روی خون دارد به همین دلیل فشار خون بالا را درمان میکند.

 

بیشتر بخوانید: چای زعفران برای چی خوب است

 

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل دارچین و هل خواص دارویی برای پیشگیری از سرطان دارند. سلول های سرطانی زمانی تشکیل می دهند که تعدادی از سلول های سالم و DNA آسیب ببینند. این اتفاق با مصرف چای ماسالا بهبود می یابد.

چای ماسالا چه عوارضی دارد

چای ماسالا چه ضررهایی دارد

در حالیکه چای ماسالا حاوی مقدار زیادی مزایا می باشد، اما مانند همه مواد غذایی دیگر باید آن را در حد تعادل مصرف کنیم. با چای سیاه که به عنوان پایه در نظر گرفته می شود و دارای کافئین است ممکن است مصرف مقدار زیاد آن تأثیر منفی بر بدن داشته باشد و ممکن است منجر به حالت تهوع و بی حسی در بدن شود.

 

بیشتر بخوانید: چای دارچین برای چی خوب است

 

از آنجا که بسیاری از ادویه جات موجود در چای ماسالا متفاوت است، بهتر است زنان باردار از خوردن آن اجتناب کنند. هنگامی که مواد تشکیل دهنده آن بیش از حد مصرف شود باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می شود.

چای ماسالا را چه طور درست می کنند

طرز تهیه چای ماسالا برای 2 نفر

مواد لازم

میخک۶ عدد

هل۷عدد

چوب دارچین۲ عدد

زنجبیل۲ حلقه

پودر رازیانه۱ قاشق غذاخوری

آب ۲ پیمانه

شیر ۲ پیمانه

چای سیاه ۱ قاشق غذاخوری یا ۲ عدد چای کیسه‌ای

عسل

 

بیشتر بخوانید: چگونه در خانه هات چاکلت درست کنیم؟

 

دستور تهیه

کلیه مواد به غیر از چای، شیر و عسل را درون ظرفی ریخته و به آرامی به مدت ۱۰ دقیقه حرارت می دهیم.

 

سپس چای را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به مدت ۵ دقیقه حرارت ببیند.

 

سپس شیر داغ را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بر می‌داریم.

 

چای ماسالا را از صافی عبور داده و در لیوان و یا فنجان مناسب سرو می‌کنیم.

 

منابع: آنا- سایت پزشکان بدون مرز- همشهری- بهداشت نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.