2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
کره حیوانی یا گیاهی؛ کدام را بخوریم بهتر است

کره حیوانی یا گیاهی؛ کدام را بخوریم بهتر است

تفاوت‌های کره حیوانی و گیاهی و توضیح این‌که کدام نوع کره برای چه افرادی بهتر و مناسب‌تر است را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -شاید شما هم جزو آن دسته افراد باشید که میان کره حیوانی و کره گیاهی یا همان مارگارین مردد مانده‌اید. برخی‌ها می‌گویند کره حیوانی بهتر است و بعضی دیگر مارگارین را توصیه می‌کند اما واقعیت این است که هر یک از اینها خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد.

 

مارگارین دقیقا چیست

اسماعیل خاتمی مقدم، کارشناس صنایع غذایی با اشاره به اینکه در دنیا کره ای به اسم کره گیاهی وجود ندارد و به آن مارگارین می گویند، اظهار کرد: کره چربی است که از شیر گاو به دست می آید و مارگارین ( کره گیاهی) چربی گیاهی عمل آوری شده است که تلاش شده از لحاظ ظاهری، رنگ، بافت و بو شبیه کره شود. به عبارت دیگر مارگارین چربی گیاهی و کره چربی استحصال شده از شیر است.

 

وی ادامه داد: این دو محصول از لحاظ مشخصات شیمیایی اختلافات بسیاری با یکدیگر دارند و هر یک دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. کره در شرکت های لبنیاتی و مارگارین نیز توسط صنایع روغنی تولید می شود. مارگارین ارزش غذایی روغن گیاهی و ظاهر و بافتی شبیه به کره را دارد.

کره حیوانی سالم تر است یا مارگارین

کلسترول در کره حیوانی و گیاهی

این کارشناس صنعت غذایی به فلسفه تولید مارگارین اشاره کرد و گفت: نیاز به کره در کشور احساس می شد ولی به دلیل  گران بودن مواد اولیه آن( شیر) صنعت روغن دست به کار شد و با استحصال چربی از گیاهان و فرآوری بر روی آنها مارگارین را تولید کرد. محصولی که دقیقا شبیه کره است ولی قیمت پایین تری نسبت به کره دارد. از طرفی مارگارین می تواند برخی از نقاط ضعف موجود در کره را حل کند. کره چربی دامی است و حاوی کلسترول بوده ولی مارگارین چون پایه گیاهی دارد، فاقد کلسترول است. از طرفی چربی حیوانی دارای اسیدهای چرب بلند زنجیره است و مارگارین می تواند به نحوی تولید شود که اثر چربی بلند زنجیره را کم کند.

 

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته مارگارین سهم زیادی در سبد غذایی مردم دارد، اظهار کرد: کره حیوانی و مارگارین هر یک جایگاه مخصوص و ارزش غذایی مختص به خود را دارند و هیچ کدام نمی تواند جای آن یکی را بگیرد.

 

ارزش غذایی مارگارین

خاتمی مقدم تصریح کرد: به غیر از روغن بخشی از پالم و گیاه نارگیل که ماهیت جامد دارند همه روغن های گرفته شده ازگیاهان، مایع اند. صنعت غذایی با شناختی که از فرآیند مولکولی ماده دارد، به نحوی بر روی آن فرآوری می کند که شکل جامد به خود می گیرد. علت تبدیل کردن روغن های مایع به جامد نیز افزایش عطر آن، سهولت در نگهداری و حمل و نقل و جلوگیری از فساد این محصول است.

 

بیشتر بخوانید: روغن جامد ضرر کمتری دارد یا مایع؟

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از روغن جامد فرآوری شده (مارگارین) برای سلامتی ضرر ندارد، گفت: مارگارین بسته به کیفیت ماده اولیه و تکنولوژی به کار گرفته شده در فرآیند فرآوری می تواند ارزش غذایی خیلی خوب تا خیلی بد داشته باشد. یعنی همه این موارد به کیفیت ماده اولیه ( روغن جامد) و تکنولوژی تولید آن بستگی دارد.

کره گیاهی و حیوانی چه فرق هایی با هم دارند

کره گیاهی یا حیوانی؛ کدام بهتر است

تفاوتی که این دو کره دارند در این است که کره حیوانی چربی شیر است، دارای میزان زیادی از ویتامینهای محول در چربی مثلA وD است. چون منبع این کره، حیوانی است دارای کلسترول است.

 

بیشتر بخوانید: ضرر پوست مرغ و ماهی برای سلامتی بدن چیست

 

کره گیاهی، فاقد کلسترول، ویتامینها و املاح موجود در کره حیوانی است. ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که ایندو کره به یک اندازه کالری تولید می کنند و هر100 گرم آنها حدود100 کالری انرژی تولید می نماید. بهترین نوع کره برای کودکان و نوجوانان و کسانی که نیاز به کالری بیشتری دارند مصرف کره حیوانی توصیه است. به  افرادی که در معرض ابتلا به خطرات قلبی و عروقی هستند نیز، کره گیاهی توصیه می شود.

 

کسانی که اضافه وزن دارند بهتر است ویتامنیهای مورد نیاز را از مواد لبنی کم چربی تر مثل شیر و ماست کم چربی بدست آورند که محتوای ویتامین و کلسیم آنها هیچ فرقی با نوع پر چربی آن ندارد.

 

منابع: ایسنا- تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.