2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بهترین جایگزین برای شکر چیست

بهترین جایگزین برای شکر چیست

اگر تصمیم گرفته‌اید از شکر کمتر استفاده کنید می‌توانید خوراکی‌هایی را که در این مطلب معرفی شده‌اند جایگزین آن کنید.

دوات آنلاین -شکر برای ما ضرر دارد. این دیگر نیازی به گفتن ندارد و بارها آن را شنیده‌ایم اما مگر بدون شکر هم می‌توان سر کرد؟ در این باره چند نکته وجود دارد. مهم‌ترین آن اندازه مصرف است و نکته دوم موادی است که می‌توانیم جایگزین شکر کنیم.

شکر چه ضررهایی برای سلامتی دارد

چرا شکر مضر است

باشگاه خبرنگاران نوشت: شکر علاوه بر داشتن کالری بالا، می‌تواند به سرعت باعث افزایش قند خون شده و در نتیجه فشار خود فرد را بالا ببرد. با این وجود، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد در مصرف هر ماده غذایی اعتدال و میانه روی را رعایت کنند.

 

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف رژیم غذایی سرشار از شکر با ابتلا به افسردگی در افراد ارتباط مستقیم دارد. دانشمندان می‌گویند شکر برای سلامت دهان و دندان مضر است. همچنین مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب، مقاومت بدن به انسولین، ابتلا به سرطان، افزایش چاقی، اعتیاد ذهنی و بیماری‌های قلبی و عروقی در انسان‌ها شود.

 

همچنین تحقیقات نشان داده است مولکول‌های شکر می‌توانند با اتصال به کلاژن پوست، انعطاف پذیری آن را کاهش دهند. این بدان معناست که پوست افراد دچار افتادگی، چین و چروک و خط‌های عمیق خواهد شد. از همین رو، زنانی که به زیبایی و شفافیت پوست خود اهمیت می‌دهند بهتر است تا حد ممکن مصرف شکر در رژیم غذایی خود را کاهش دهند.

 

متخصصان تغذیه در مقابل توصیه می‌کنند به جای مصرف شکر، این مواد غذایی مفید را جایگزین آن کنید.

عسل را به جای شکر استفاده کنید

عسل بهترین جایگزین برای شکر

عسل سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین گروه B و C، و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. تاکنون تحقیقات مختلف خواص بی شمار عسل را تایید کرده است و متخصصان تغذیه بر استفاده از این ماده در رژیم غذایی تاکید دارند. می‌توانید برای شیرین کردن چای، دسر و دیگر مواد غذایی خود از عسل استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی‌های جایگزین گوشت برای تامین پروتئین کدام‌ها هستند

 

تحقیقات متعدد نشان داده است عسل می‌تواند فشار خون در افراد را تنظیم کند همچنین از دیرباز از عسل طبیعی به عنوان یک دارو برای درمان زخم معده استفاده می‌شده است.

 

به طور کلی استفاده از عسل در کسانی که از بیماری‌های دستگاه گوارشی رنج می‌برند، یکی از گزینه‌های مناسب است. به دلیل آنکه عسل سرشار از آنتی اکسیدان هاست و می‌تواند باعث بهبود عملکرد عروق و قلب شود و خطر بیماری‌های قلبی در افراد را کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: آیا شیر برای استحکام استخوان مفید است یا مضر

 

متخصصان تغذیه به افراد دیابتی پیشنهاد می‌کنند با حذف شکر، عسل طبیعی را جایگزین آن کنند. از سوی دیگر، خاصیت عسل در افزایش انرژی بدن و تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با عوامل بیماری زا تایید شده است. خانم‌هایی که به بهداشت و سلامت پوست خود اهمیت می‌دهند می‌توانند علاوه بر استفاده خوراکی از عسل، از ماسک آن نیز برای صورت خود استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و نیز مواد معدنی در عسل، مصرف آن می‌تواند مانع از پیری زودرس پوست شود.

شیره گیاهان جایگزین خوبی برای شکر هستند

شیره گیاهان را جایگزین شکر کنید

شیره گیاهان و میوه‌ها از دیرباز به عنوان منبع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از این میان، شیره انگور بهترین و مغذی‌ترین ماده است. این خوراکی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی داراست همچنین خون ساز، تقویت کننده بدن و مفید برای سلامت دستگاه گوارش محسوب می‌شود. به دلیل وجود آهن و دیگر مواد معدنی، مصرف شیره انگور راهکاری طبیعی در درمان کم خونی است.

 

بیشتر بخوانید: گلوتن چیست و چه ارتباطی با بیماری سلیاک دارد

 

با این حال، شیره انگور برخلاف استویا، دارای کالری زیادی است. از این رو، بهتر است کسانی که به وزن خود اهمیت می‌دهند در مصرف آن زیاده روی نکنند. شیره توت، خرما و درخت افرا از دیگر شیره‌های مفید و مغذی هستند. مصرف شیره افرا به ویژه در آمریکای شمالی به شدت رایج است. اروپایی‌ها زمانی که پا به قاره آمریکا گذاشتند طرز تهیه این شیره سحر آمیز را از بومیان آنجا یاد گرفتند.

 

شیره افرا سرشار از ویتامین گروه B و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است. تحقیقات نشان داده است شیره درخت افرا برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و سیستم عروقی، جلوگیری از سرطان و کنترل قند خون مفید است.

 

متخصصان می‌گویند بهتر است در کنار حذف شکر از رژیم غذایی، در مصرف سایر مواد شیرین کننده زیاده روی صورت نگیرد.

گیاه استویا را می توانید به جای شکر استفاده کنید

به جای شکر از گیاه استویا استفاده کنید

استویا (شیرین برگ) به دلیل آنکه ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از ساکاروز و در عین حال فاقد کالری است، به عنوان یک شیرین کننده رژیمی شناخته می‌شود. برخلاف بیشتر شیرین کننده‌های موجود در بازار که منشا شیمیایی دارند، استویا کاملا گیاهی بوده و به دلیل نداشتن کالری، بهترین جایگزین برای شکر در افراد چاق است.

 

استویا بخصوص در کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. به ویژه در افرادی که نمی‌توانند مصرف شکر را در رژیم غذایی خود متوقف کنند، مصرف استویا بسیار مناسب است، زیرا هم طعم شیرین را به رژیم غذایی آن‌ها باز می‌گرداند و هم فاقد هر گونه انرژی است.

 

با این حال، برخی تحقیقات عوارض جانبی را در استویا گزارش کرده اند. متخصصان تغذیه تاکید دارند با آنکه استویا فاقد انرژی است، اما نباید در مصرف آن نیز زیاده روی کرد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.