2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
رضایت مندی از زندگی زناشویی؛ مهم ترین عوامل تاثیر گذار

رضایت مندی از زندگی زناشویی؛ مهم ترین عوامل تاثیر گذار

برخی عامل‌ها و دلایل باعث می‌شود یک زن و شوهر از زندگی مشترک با یکدیگر احساس رضایت کنند و خود را خوشبخت بدانند. این دلایل چیست؟

دوات آنلاین -احساس رضایت از زندگی زناشویی کلیدی‌ترین رمز خوشبختی هر فردی است. اگر در کنار همسر خود احساس آرامش نکنید هیچ فاکتور دیگری نمی‌تواند شما را خوشبخت کند، نه پول و ثروت به کارتان می‌آید و نه شهرت و ... اما چه عواملی باعث می‌شود افراد در زندگی مشترک به رضایت مندی برسند؟

عشق در زندگی مشترک به چه عواملی بستگی دارد

درک متقابل یک عامل کلیدی است

باشگاه خبرنگاران نوشت: درک همسر به عنوان یکی از عوامل مهم، در موفقیت ازدواج تاثیر می‌گذارد. برای تفاهم و درک متقابل، زوج‌ها باید یاد بگیرند که شنونده خوبی باشند و با حوصله و شکیبایی زیاد به سخنان یکدیگر گوش دهند. هر یک از زن و شوهر‌ها برداشتی از یکدیگر دارند که قسمتی از آن درست و قسمت دیگر غیر واقع بینانه است.

 

این دیدگاه‌ها مانع بزرگی برای شناخت واقعی طرف مقابل به شمار می‌آید به محض اینکه یکی از طرفین احساس کند که همسر وی در مورد و برداشت‌های نادرست داشته، اطمینان و اعتمادی که زمینه‌ساز و لازمه زندگی مشترک است را از دست می‌دهد این نقطه شروع اختلافات بزرگی است.

 

تحصیلات؛ فاکتور مهم در زندگی مشترک

با افزایش سطح تحصیلات، آگاهی و دانش افراد و نحوه مقابله آن‌ها با مشکلات به طور گسترده‌ای متفاوت شده و عملکرد آن‌ها را بهتر خواهد شد. اما گاهی اوقات اختلاف سطح تحصیلات در بین زن و شوهر ممکن است موجب اختلاف زناشویی شود.

 

چنین به نظر می‌آید که در صورت اختلاف در مدارج تحصیلی، تفاوت‌هایی در نحوه تفکر و ارزش‌ها و حتی علایق افراد به وجود می‌آید از طرفی بالاتر بودن تحصیلات زن از شوهر نسبت به زمانی که سطح تحصیلات مرد از همسرش بالاتر است، مشکلات بیشتری را می‌تواند در بر داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: رازهایی برای ماندگاری عشق در زندگی مشترک

 

البته این امر بدین معنی نیست که اصلاً نباید زن و مردی که سطح تحصیلات متفاوتی دارند، با هم ازدواج کنند. واقع‌بینی در ازدواج از ایده آل نگری اهمیت بیشتری دارد.

 

اهمیت رابطه جنسی در احساس رضایت از زندگی زناشویی

به اعتقاد بسیاری رابطه جنسی زن و شوهر عاملی تعیین کننده در رضایت از زندگی زناشویی است. هماهنگی جنسی از معیار‌های اساسی در انتخاب همسر معرفی شده است.

 

اگر رفتار‌ها و معیار‌های جنسی در زن و مرد خیلی با هم متفاوت باشد، می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، اما اگر تمایلات جنسی زوج نیاز دو طرف را ارضا کند، احساس سعادت در روابط زندگی خانوادگی به وجود می‌آید. در این صورت علاقه زوجین به یکدیگر علاقه واقعی و پایدار می‌شود که بر مبنای علاقه محض بنا شده است.

ازدواج خوب چه فاکتورهایی دارد

تاثیر سن زن و شوهر در احساس رضایت

همشهری بودن و شباهت پاره‌ای ویژگی‌های جسمی مانند؛ رنگ پوست و اندازه قد عوامل کافی برای پیوند ازدواج نیست که در میان تمامی متغیر‌های اثرگذار و رضایت زناشویی نزدیکی سن یکی از بنیادی‌ترین آنهاست.

 

بیشتر بخوانید: چه چیزهایی را از گذشته همسر باید بدانیم

 

آلن ژیرا می‌نویسد: آگاهی‌های جمعیت شناسانه درباره سن همسران به هنگام ازدواج آموزنده است بیشتر اوقات افرادی با هم پیوند زناشویی می‌بندند که از لحاظ سنی به هم نزدیک باشند. از این رو همسانی سنی را باید به عنوان یک ضریب مهم در رضایت زناشویی در نظر گرفت.

 

فرزندان رضایت از زندگی زناشویی را بیشتر می‌کنند

تولد کودک نشانه تغییر بنیادین در سازمان خانواده است. به دنبال تولد کودک تعلق جسمی و عاطفی به کودک مستلزم تغییر در الگوی مراوده‌ای زن و شوهر است.

 

بیشتر بخوانید: نه گفتن به همسر در چه مواقعی ضروری است

 

اگر زن و شوهر، مرز‌ها را به روشنی مشخص کرده باشند تولد‌ کودک تاثیر مثبتی بر رضایت زناشویی آن‌ها می‌گذارد. اما در صورتی که تولد کودک مشکلات مرزی ایجاد کند، می‌تواند رضایت زناشویی را می‌تواند کاهش دهد.

 

اطرافیان روی زندگی مشترک ما تاثیرگذارند

وظیفه دیگری که زن و شوهر با آن روبرو هستند، جدا شدن از خانواده اصلی آنان و تبادل نظر و توافق بر سر برقراری روابط متفاوتی با والدین، خواهر و برادران خود و فامیل همسر است. روابط سالم در حد مناسب می‌تواند رضایت زناشویی را افزایش دهد و قطع رابطه با دوستان و خانواده‌ها نیز می‌تواند به کاهش رضایت زناشویی منجر شود.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.