2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آیا شیر برای استحکام استخوان مفید است یا مضر

آیا شیر برای استحکام استخوان مفید است یا مضر

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درباره خواص شیر و آب کله‌ پاچه برای استخوان توضیح داده است.

دوات آنلاین -آیا شیر برای استخوان‌ها ضرر دارد؟ این سوال در پی انتشار اخباری در فضای مجازی مطرح شد.  معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در این باره توضیحات کاملی داده است.

آیا کله پاچه برای استخوان مفید است

شیر و آب کله پاچه؛ منابع کلسیم

دکتر علیرضا عباسیان، معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به ایسنا گفت: از نظر منطقی هم در شیر و هم در آب کله‌ پاچه کلسیم وجود دارد، اما اینکه خواص آب کله‌ پاچه بیش از شیر هست یا خیر باید بر سطح وسیعی از مردم امتحان شود تا ببینیم تراکم استخوان با مصرف مدت مشخصی از آب کله ‌پاچه تغییر می‌کند یا خیر؟ تاکنون اینکه شیر منبع ذخیره‌ای کلسیمی بدن است بدیهی در نظر گرفته می‌شده، اما الان در دنیا برخی شبهات نسبت به این موضوع به وجود آمده است. در وهله اول بر اساس آمار مشاهده کرده‌اند که زنان کانادایی علی‌رغم آنکه پرمصرف‌ترین زنان دنیا در خوردن لبنیات هستند، اما تراکم استخوان خیلی بالا و مورد انتظار را نداشتند از طرفی مشخص شده که در بسیاری از نقاط فقیرنشین دنیا که شیر مصرف نمی‌کنند یا سرانه مصرفشان پایین است مردمانی با تراکم استخوان بالا زندگی می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: در چه سنی باید آزمایش تراکم استخوان بدهیم؟

 

مهم‌ترین عامل افزایش تراکم استخوان

عباسیان ادامه داد: برای افزایش تراکم استخوان اکنون مهم‌ترین عامل، وزن گذاشتن بر استخوان است. اینکه تراکم استخوان بالا نیز در برخی جوامع فقیر دیده می‌شود به دلیل برداشتن بار با وزن‌های قابل توجه بوده است. با وزن گذاری بر استخوان به تدریج شاهد محکم شدن استخوان خواهیم بود؛ بنابراین مهم‌تر از بحث مصرف کلسیم، موضوع وزن گذاری بر استخوان از کودکی و داشتن فعالیت بدنی مناسب در تمام ادوار زندگی است. ذکر این نکات به هیچ عنوان به معنای توصیه برای عدم مصرف شیر نیست، اما موارد موثری است که بر استحکام استخوان‌ها نقش دارند.

 

بیشتر بخوانید: پوکی استخوان ؛نحوه تشخیص و راه‌های درمان

 

همه چیز بخورید

وی با بیان اینکه شیر یکی از منابع مهم تامین کلسیم در بدن است، اظهار کرد: به جز شیر منابع دیگری مانند برخی غلات، آجیل‌ها، میوه‌ها و... نیز در تامین کلسیم نقش دارند. توصیه جدی و اصلی ما به مردم این است که پرهیز برای انسان سالم مانند ناپرهیزی برای انسان بیمار است؛ یعنی انسان سالم باید از همه خوراکی‌ها بخورد؛ در عین حالی که در خوردن هیچ چیزی افراط یا تفریط نمی‌کند. برای رساندن کلسیم به بدن نیز مصرف لبنیات باید به تدریج افزایش یابد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.