2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کوه قلاقیران‌ کجا است و چگونه باید برویم

کوه قلاقیران‌ کجا است و چگونه باید برویم

کوه قلاقیران یکی از دیدنی‌ترین مناطق کوهستانی ایران است که اگر علاقه‌مند به طبیعت گردی و همچنین مکان‌های تاریخی هستید حتما باید به آنجا سفر کنید.

دوات آنلاین -کوه قلاقیران در ایلام یکی از بی‌نظیرترین مناطق طبیعی ایران است که در بالای آن قلعه ای تاریخی قرار دارد. در زبان کردی ایلامی واژه«قلا» به معنی قلعه است و این کوه نماد ایلام نیز محسوب و حتی گفته می‌شود طرح برج آزادی تهران را از روی این کوه الگوبرداری کرده‌اند.

 

این کوه زیبا از لحاظ مردم شناسی از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و یکی از مکان‌های خاص این استان محسوب می‌شود. در بسیاری از نمادها و لوگوهای شهر ایلام مانند آرم شبکه استانی، سازمان تاکسی رانی و… از این کوه استفاده شده ‌است.

کوه قلاقیران چه دیدنی هایی دارد

 دیدنی‌های کوه قلاقیران

کوه قلاقیران در ۳ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد؛ ارتفاع آن 2152 متر است.

 

چشم اندازهای کوه قلا قیران عبارت است از تفرجگاه های جنگل ششدار و منجل، که محوطه را پوشش داده است و همچنین قشنگی ها و جاذبه های آن بی مانند است. بنای این قلعه به صورتی است که آدمی به طبیعی بودن آن شک میکند ولی در اصل این بنا کاملا طبیعی به وجود آمده است.در دامنهٔ این کوه جنگلی درختان کهنسال بلوط وجود دارد.

کوه قلاقیران در کجا واقع شده است

قلعه قیران کجا است

در بالای کوه قلاقیران، قلعه عظیمی به نام قلعه قلاقیران وجود دارد که در سال 1382 در آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

قلعه قیران مسیر دشواری دارد که برای رسیدن به آن باید این مسیر را طی کنید که اگر موفق شوید این مسیر دشوار را بگذرانید چشم انداز فوق العاده شهر ایلام و جنگل های نزدیک به آن را مشاهده خواهید کرد. این ناحیه را از نظر جاذبه طبیعی میتوان جز یکی از خوب ترین مناطق کوهستانی کشور دانست.

کوه قلاقیران جذابیت های زیادی برای مسافران دارد

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با فارس گفت: کوه قلاقیران علاوه بر جاذبه طبیعی یکی از آثار باستانی نیز هست؛ یکی از قلعه‌های دوران ساسانی به نام قلعه قلاقیران در بالای کوه وجود دارد که به ثبت ملی رسیده است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به قلعه الموت برویم + تاریخچه

 

وی افزود: دسترسی به بالای کوه امکان پذیر نیست و دارای شیب بسیار زیادی است و نمی‌تواند به مکان گردشگری تبدیل شود؛ دامنه کوه در حال حاضر به عنوان یک فضای جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امکانات رفاهی وجود ندارد به همین دلیل این مکان هنوز برای گردشگران سایر نقاط کشور ناشناخته است.

از زیبایی های کوه قلاقیران لذت ببرید

الگوبرداری طرح میدان آزادی از کوه قلاقیران

جمال شیخی کارشناس آثار باستانی در گفت‌وگو با فارس گفت: در بالای کوه قلاقیران بقایای از دوران اشکانی یا ساسانی به جا مانده است که به طور کامل کاوش نشده است؛ با توجه به اطلاعات و یافته‌های معماری این اثر احتمالا بقایای یک قلعه است.

 

بیشتر بخوانید: برج گنبد قابوس؛ تاریخچه و هر آنچه باید بدانید

 

وی افزود: این اثر تاریخی که قلعه قلاقیران نامیده شده که در سال ۱۳۸۲ در آثار ملی به ثبت رسیده است؛ در دامنه جنوبی این کوه یک محوطه وجود دارد که نزدیک به ۱۰۰ هکتار است؛ این محوطه که به صورت دیوار کشی و سنگ چین است مقداری از آن مدفون شده است و این محوطه نیز در سال 1382 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه قلاقیران منطقه ای باستانی است

این کارشناس آثار باستانی، گفت: با توجه به مواد و مصالح به کار رفته در ساخت این اثر می‌توان گفت این محوطه با قلعه روی کوه هم دوره است؛ چون ما براساس شواهد سطحی حرف می‌زنیم و متاسفانه چون آثار تاریخی موجود در این کوه کاوش میدانی باستان شناسی نشده است نمیتوان درباره‌ی ماهیت کاربری این آثار احضار نظر کرد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به گفته‌هایی که بین عوام و مردم جا افتاده گفته می‌شود طرح میدان آزادی تهران از  کوه قلاقیران الگوبرداری شده است؛ اما نمی‌توان با قاطعیت در این مورد سخن گفت.

 

منابع: خبرگزاری فارس- سیری در ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.