2022/10/05
۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۳ مهر
بعد از طلاق چه باید کرد که زندگی به حالت عادی برگردد

بعد از طلاق چه باید کرد که زندگی به حالت عادی برگردد

یک روان شناس واقعا توصیه‌های مفید و عملی برای جبران صدمات ناشی از طلاق دارد که در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین -گاهی اوقات زندگی مشترک به بن بست می‌رسد راهی به غیر از جدایی باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی اگرچه طلاق می‌تواند به بسیاری از آسیب‌ها پایان بدهد اما خودش همچنان یک آسیب است و صدمه روحی بزرگی محسوب می‌شود. زن یا مردی که مدت‌ها عشق و امید خود را روی یک زندگی متمرکز کرده‌اند وقتی می‌بینند در رسیدن به اهداف و آرزوهایشان ناموفق بوده‌اند دچار سرخوردگی می‌شوند اما به هر حال زندگی همچنان ادامه دارد و باید بتوانیم بعد از طلاق خودمان را پیدا کنیم و به شرایط عادی بازگردیم.

 

زندگی همیشه دلخواه ما نیست

فرشته سادات شجاعى روانشناس بالینی و خانواده درمانگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار برای قوی ماندن پس از جدایی، اظهار کرد: زندگی همواره در مسیر دلخواه ما حرکت نمی‌کند. ناراحتی و غم نیز جزئی از زندگی است. وقتی یک ارتباط دوستانه پایان می‌پذیرد و یا پایانی دردناک دارد، قلب ما به درد می‌آید. حال این پایان ارتباط می‌تواند مربوط به دو دوست باشد یا اقوام یا زن و شوهر؛ می‌تواند به دلیل مرگ عزیزی باشد و یا ناشی از طلاق.

 

این روانشناس تصریح کرد: در این مواقع ممکن است فکر کنید که هیچ وقت نمی‌توانید به این غم، عصبانیت و فقدان شدید غلبه کنید و در مقابل آن دوام بیاورید. اما حقیقت امر، این است که این درد و غم هم می‌گذرد و در نهایت، شما به زندگی عادی باز می‌گردید، یعنی باید بازگردید، چون این رسم زندگی است. انسانی که حیات دارد، باید استقامت داشته باشد. در چنین مواقعی که به دلیلی، یک ارتباط خاص مثل ارتباط زن و شوهری از بین می‌رود، همه‌ انسان‌ها مراحلی را تحت عنوان مراحل تسکین و ترمیم می‌گذرانند.

با افسردگی بعد از طلاق چه کنیم

وانمود نکنید همه چیز خوب است

وی با اشاره به اینکه وانمود نکنید خوب هستید، گفت: تکذیب یا کم نشان دادن احساسات مانند اینکه به خودتان بگویید "من واقعاً خوب هستم " یا " این مشکل بزرگی نیست " در طولانی‌مدت اوضاع را بدتر خواهد کرد. شما باید احساسات خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید از آن‌ها بگذرید.

 

بیشتر بخوانید: چه زمانی باید نامزدی را به هم زد

 

احساسات ناخوشایند بعد از طلاق

شجاعى گفت: همسرانی که از هم جدا می‌شوند، ظرف یک سال نخست بعد از طلاق با احساسات ناخوشایندی همچون اضطراب، خشم، افسردگی، احساس طرد شدن و ناشایستگی دست و پنجه نرم می‌کنند. زنان بیشتر احساس درماندگی می‌کنند، آسیب‌پذیر می‌شوند و عزت نفس و اعتماد به نفسشان پایین می‌آید، حال آن که مردان معمولاً احساس پوچی، گناه، اضطراب، افسردگی، شکست و وابستگی شدیدی دارند. بیشتر کار می‌کنند، کمتر می‌خوابند و عملکردشان نامناسب و ناکارآمد می‌شود. این احساسات در همسران مسن‌تری که سال‌های بیشتری را در کنار هم زندگی کرده‌اند، شدیدتر است.

 

گریه کنید

این روانشناس بیان کرد: اگر لازم است گریه کنید؛ اما این را بدانید که این کار تا ابد ادامه نخواهد داشت. شما دوباره عشق را پیدا کرده و به آن باور خواهید داشت چه بسا عشق بعدی زیباتر نیز باشد. از این رو، بهتر است از امروز خود و از آنچه که هستید بیشتر لذت ببرید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه طلاق‌مان را به فرزندمان توضیح دهیم

 

قطع کامل ارتباط، بعد از طلاق

وی افزود: پس از جدا شدن از شریک عاطفی یا همسر خود، بسیار آزاردهنده است که به هر دلیلی بخواهید دوباره با او هم کلام شوید. بنابراین، بهترین کار این است که همه راه‌های ارتباطی را قطع کنید، به وی فرصت حرف زدن ندهید. اگر در بیرون از خانه و در مسیر کار خود او را می‌بینید، اجازه حرف زدن به او ندهید. اکنون زمان آن است که از گزینه «بلاک» یا «بلک لیست» موبایل خود استفاده کنید. دور ماندن از افرادی که موجب ناراحتی شما می‌شوند هیچ اشکالی ندارد.

 

این روانشناس ادامه داد: هر چقدر مشغله تان بیشتر باشد، فرصت کمتری برای فکر کردن خواهید داشت. بنابراین، سعی کنید از افکار خود در راستای امور کاربردی و مفید بهره بگیرید نه مسائل بی ارزش. برای خودتان یک سرگرمی جدید پیدا کنید و تا حد امکان، مثبت اندیش و خوش بین باشید. اطراف خود را با اعضای خانواده و دوستانی پر کنید که احوال شما واقعا برایشان مهم است و برایتان ارزش زیادی قائل هستند.

افسردگی بعد از طلاق را چه طور درمان کنیم

در برابر درد مقاومت نکنید

شجاعی اضافه کرد: سوگواری مراحل گوناگونی دارد. به پایان رسیدن یک رابطه بسیار دشوار است. این مساله می‌تواند شما را از درون نابود کند. اما این را بدانید که پیشگیری از درد کشیدن، به درد بیشتری منجر می‌شود. در برابر مصائب زندگی مقاومت نکنید و اجازه دهید روند طبیعی خود را طی کرده و تمام شود.

 

وی با بیان اینکه به موزیک‌های الهام بخش گوش کنید، اضافه کرد: در چنین مواقعی می‌توانید به موزیک‌هایی گوش کنید که به شما قدرت می‌بخشند.

 

این روانشناس افزود: برای زنان، مو و شکست عشقی دو مقوله کاملا مرتبط به هم هستند. همین که دل یک خانم می‌شکند و تصور می‌کند که دنیا به پایان رسیده، فورا موهایش را کوتاه می‌کند. توصیه من این است که هرگز این کار را انجام ندهید. اکنون شما در شرایطی نیستید که بخواهید تصمیمات بلند مدت اتخاذ کنید. این را بدانید که برای بلند شدن مو شما باید دست کم ۴ سال منتظر باشید. در عوضِ چنین کاری، لوازم آرایشی بخرید و با دوستان و اطرافیان خود بیشتر معاشرت داشته باشید.

تمرکز روی کار به شما کمک می کند بعد از طلاق به زندگی عادی برگردید

تمرکز بیشتر روی کار بعد از طلاق

شجاعی اضافه کرد: اگر درست به زندگی نگاه کنیم میبینیم که کار کردن و کسب درآمد اولویت اول همه ماست؛ بنابراین با کار می‌توان حواس خود را پرت کرده و احساس قدرت بیشتری داشت. این را بدانید که همه اتفاق‌ها از قبل تعیین شده هستند و قرار بوده که روی بدهند. من اعتقاد دارم که همه اتفاق‌ها به دلیل خاصی روی می‌دهند. جدا شدن از فردی که عاشقش هستید این مزیت را دارد تا می‌توانید خودتان باشید. از این زمان برای رشد روحی می‌توان بهره گرفت.

 

بیشتر بخوانید: شرایط قانونی حذف اسم همسر سابق از شناسنامه بعد از طلاق

 

به خودتان احترام بگذارید

وی افزود: پس از شکست عاطفی متوجه خواهید شد که نباید هیچ کسی را بیشتر از خودتان دوست داشته باشید. اول باید برای خود احترام قائل باشید. وقتی بتوانید با خودتان خوب باشید، می‌توانید موجب خوشحالی فردی دیگر نیز شوید. این را بدانید که ارزش شما بیش از هر چیزی است. اگر این طور نباشد، نمی‌توانید رابطه عاطفی سالمی را هم تجربه کنید.

 

این روانشناس با اشاره به اینکه احساس وابستگی بعد از جدایی یا شکست عشقی یکی از طبیعی‌ترین و رایج‌ترین احساساتی است که افراد تجربه می‌کنند، ادامه داد: از آنجایی که رابطه شما با شریک عاطفی‌تان تمام شده، بهتر است این احساس وابستگی را مدیریت کنید. یادتان باشد که به خودتان برسید و کمی برای خودتان وقت بگذارید. هیچ کس مسئول شاد کردن شما نیست، پس بهتر است خودتان نیاز‌های خود را شناسایی کنید و آن‌ها را برآورده کنید. به خودتان عشق بورزید و احساسات درونی ناخوشایند را بپذیرید. بدانید که شرایط سخت و آسیب‌زا برای همه انسان‌ها رخ می‌دهد، پس کمی با کودک درون خود مهربان‌تر باشید و به جای سرزنش کردن او والد خوبی برایش باشید.

 

در زمان حال زندگی کنید

شجاعی با اشاره به اینکه در زمان حال زندگی کنید و تکنیک‌های ذهن آگاهی را هر روز انجام دهید، خاطرنشان کرد: خودتان را سرزنش نکنید و شفقت به خود را بیاموزید. هیچکس جز خود شما حامی شما نخواهد بود. برای رسیدن به خواسته‌های خود وابسته کسی نباشید و مسئولیت را به دوش کسی نیاندازید. مراقب رفتار‌های هیجانی و تکانشی خود باشید و هر زمان احساس کردید که می‌خواهید با شریک عاطفی سابقتان تماس بگیرید و او را بابت همه چیز سرزنش کنید با یکی از دوستان مورد اعتماد یا یک روانشناس صحبت کنید.

 

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.