2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
انواع سردرد و درمان آنها از دیدگاه طب سنتی

انواع سردرد و درمان آنها از دیدگاه طب سنتی

طب سنتی سردرد را به 24 نوع تقسیم می‌کند و برای آنها روش‌های درمانی متفاوتی را پیشنهاد می‌دهد. توضیحات یک متخصص را در این رابطه بخوانید.

دوات آنلاین -آنچه ما به عنوان سردرد می‌شناسیم در واقع انواع مختلف و دلایل متفاوتی دارد و طبیعتا روش‌های درمان نیز با هم فرق می‌کند اما طب سنتی انواع سردرد را چگونه تقسیم می‌کند و چه راه‌هایی برای درمان دارد؟

 

نوع‌های مختلف سردرد در طب سنتی

وحید درمنکی فراهانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره منشأ و انواع سردردها از منظر طب سنتی اظهار کرد: از نگاه طب کهن ایرانی، سردرد یا صداع به 24 دسته مختلف تقسیم می‌شود که از این میان 4 دسته کلی غلبه صفرا، غلبه دم و غلبه سودا بیش از بقیه موارد میان افراد مشاهده می‌شود.

 

وی ادامه داد: از دیگر انواع سردردهای پرتکرار می‌توان به سردرد معدی، رحمی، کبدی و روده‌ای (کولیت) اشاره کرد که امروزه به همه آن‌ها نام "میگرن" را اطلاق کرده‌اند؛ بخشی از سردردهای جامعه زنان را سردردهای رحمی و مشکلات تخمدان تشکیل می‌دهد که تغییر سبک زندگی و کاهش مصرف سردی‌ها برای درمان این نوع از سردردها بسیار کمک‌کننده هستند.

روش های درمان انواع سردرد از نگاه طب سنتی

درمان سردردها با طب سنتی

این محقق طب سنتی با اشاره به درمان ساده برخی انواع میگرن‌ها در طب سنتی متذکر شد: به‌طور مثال سردردهای معدی که افراد زیادی از آن رنج می‌برند صرفاً با اصلاح مزاج معده، اصلاح غذا و خارج کردن مواد منجمدشده در سر کاملاً درمان می‌شوند؛ سردردهای معدی معمولاً پس از خوردن غذای سنگین، غذاهای مایع یا دیرهضم به‌وجود می‌آیند و به‌دلیل درگیر کردن سمت راست یا چپ، به سردردهای یک‌طرفه معروفند.

 

بیشتر بخوانید: برای تسکین معده درد چی بخوریم

 

فراهانی افزود: هرچند امروزه در طب مدرن کار چندان زیادی برای درمان میگرن نمی‌توان کرد اما وقتی نگاه طب کل‌نگر را به‌کار می‌گیریم، با یافتن علت اصلی بیماری که در مورد سردرد می‌تواند حتی خوردن زیاد گرمی‌ها باشد، می‌توان بیماری را برای همیشه از بین برد.

 

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی کلسترول بالا با طب سنتی

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد، گل‌گاوزبان و اسطوخدوس را به‌عنوان دو آرام‌بخش عمومی و قابل مصرف برای همه افراد می‌شناسند در حالی که چنین نیست؛ مصرف خودسرانه اسطوخدوس در سردردهای گرم یا بوییدن گلاب، می‌تواند باعث تشدید درد و حتی تجمیع ماده صفراوی در سر شود.

 

فراهانی یادآور شد: بخش زیادی از بیماری‌های مغز و اعصاب را می‌توان از منظر طب ایرانی درمان کرد؛ به‌گونه‌ای که در منابع قدیمی این طب نیز به درمان بیماری‌هایی مانند انواع افسردگی‌ها، مالیخولیا و مننژیت نیز اشاره کامل شده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.