2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
سوء مزاج در مزاج خشک و تر چیست

سوء مزاج در مزاج خشک و تر چیست

مزاج شما خشک است یا تر؟ چگونه باید این موضوع را بفهمید؟ چرا دچار سوء مزاج می‌شوید و چه باید بکنید؟

دوات آنلاین -طب سنتی انسان‌ها را بر اساس مزاج به 4 دسته تقسیم می‌کند. دو دوسته از افراد مزاج تر و دو دسته مزاج خشک دارند. به افراد دارای مزاج خشک و گرم اصطلاحا صفراوی گفته می‌شود. سوداوی ها آنهایی هستند که مزاج خشک اکا سرد دارند. همچنین به افراد دارای مزاج تر و گرم دموی و به مزاج تر و سرد بلغمی گفته می‌شود اما این مزاج‌ها تعیین کننده چه چیزی هستند؟

 

ویژگی‌های افراد دارای مزاج تر و خشک

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم نواب ‌زاده، متخصص و مدرس طب ایرانی به ایسنا گفت: در مزاج تر، افراد دارای پوست نرم و دارای انعطاف پذیری هستند.

 

وی با بیان اینکه در مزاج خشکی افراد پوست سفت یا خشک دارند، افزود: این مزاج‌ها دارای علائم متفاوت در داخل بدن نیز هستند و همچنین باعث بروز رفتار‌ها و خلق و خو‌های متفاوت در افراد می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم مزاج‌مان سرد است یا گرم

 

مزاج‌ها چگونه شکل می‌گیرد

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: عوامل مختلفی در ایجاد و شکل‌گیری مزاج تاثیرگذارند که از جمله می‌توان به ژنتیک، محیط، تغذیه و آب و هوا اشاره کرد.

 

تاثیر سوء مزاج چیست

نواب‌زاده با بیان اینکه سوء مزاج حاکم بر بدن می‌تواند ایمنی فرد را تضعیف کند، تصریح کرد: تجربه ثابت کرده که در سوء مزاجات تری، ویروس کرونا عارضه دارتر است که البته این امر نیازمند پژوهش‌های بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه سوء مزاج تری در افرادی است که چاقی عارضی دارند، افزود: در مناطق رطوبتی چاقی بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: با ضررها و خواص گلپر آشنا شوید

 

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: در افراد پیر و سالمند مزاج به سمت سردی است و این افراد در آب و هوای سرد عارضه دارتر هستند.

 

نواب‌زاده با بیان اینکه جوانان که بیشتر مزاج گرم و خشک دارند در آب و هوای گرم و خشک یا تابستانی عارضه دارتر هستند، تصریح کرد: افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، در فصل گرم و خشک با ورزش سنگین دچار سوء مزاج بدی می‌شوند و این امر، ضعف ایمنی ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه با تاکیدات طب سنتی؛ ورزش نیز باید متناسب با مزاج فرد صورت گیرد، اظهار کرد: با شیوع کرونا باور‌های غلطی در جامعه حاکم شد که از جمله آن، خوردن غذا‌های گرم بیش از از اندازه است که این امر یک باور و تصور غلط است.

مزاج خشک و تر در طب سنتی

ارتباط نحوه غذا خوردن و بیماری‌ها

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: تصور دیگر این است که افراد فکر می‌کنند، چون بیمار شدند باید زیاد غذا بخورند که این امر نیز اشتباه است.

 

بیشتر بخوانید: مفیدترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

نواب‌زاده ادامه داد: طبیعت بدن به گونه‌ای است که وقتی فرد دچار بیماری شد، بی اشتها می‌شود که این امر نشان دهنده دفاع بدن در مقابل ویروس یا میکروب است.

 

وی افزود: در این موارد باید از میل کردن غذا‌های ثقیل و دیر هضم جلوگیری کرد و مایع درمانی و خوردن غذا‌های زود هضم می‌تواند در بهبود سریع‌تر بیماری کرونا کمک کننده باشد.

 

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه آب سیب در کاهش تب بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: بو و عطر‌های خوب غذا می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

 

نواب زاده ادامه داد: آنچه که باید به آن توجه کرد این است که مصرف گرمی‌جات زیاد عوارض زیادی دارد و مواد غذایی مصرفی نباید بسیار گرم و یا بسیار سرد باشند.

 

وی با بیان اینکه مصرف زیاد ادویه‌های گرم و خشک، خشکی آور بوده و باعث ایجاد هیجانات عصبی می‌شود، یادآور شد: مهم‌ترین توصیه پزشکان طب سنتی برای مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است.

 

این متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به اینکه پرخوری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با بهره‌گیری از اصول طب سنتی با استفاده از ویژگی‌های بدنی خود به مقابله با ویروس‌ها بروند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.