2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
بازگشت رامبد جوان با خنداننده شو

بازگشت رامبد جوان با خنداننده شو

فصل سوم خنداننده شو قرار است در پاییز به شبکه نسیم بیاید؛ این سری چگونه می تواند بهتر از فصل های قبل باشد؟

دوات آنلاین-این روزها بازار مسابقات و برنامه‌های استعدادیابی در تلویزیون بسیار داغ است و مخاطبان زیادی هم دارد. البته بازار داغ فقط مربوط به سیما نیست و رادیویی‌ها هم درگیر آن شده‌اند و با راه‌اندازی برنامه‌های استعدادیابی تلاش می‌کنند مسیری برای کسانی باز کنند که استعدادهایی در حوزه‌های مختلف کارهای هنری دارند. البته در این میان، برنامه‌ای که بیشتر از همه دیده شد و مخاطبان زیادی هم توانست از سراسر ایران را درگیر کند، برنامه خنداننده‌شو در قالب برنامه خندوانه بود. در این برنامه رامبد جوان به سراغ هنر استندآپ کمدی رفت. گرچه این واژه برای برخی مخاطبان ناآشنا بود، اما جوانان بسیاری که دغدغه این هنر را داشتند پا به میدان گذاشتند تا مردم آنها را قضاوت کنند و رای بدهند.

 

همچنین پخش این برنامه باعث شد آنهایی که نمی‌دانستند استندآپ کمدی چیست آشنا شوند. از سوی دیگر بازار رقابت میان جوانان در دو فصل قبلی بسیار داغ بود و حالا قرار است سومین فصل از این برنامه راهی شبکه نسیم شود. حالا ما اینجا با توجه به تجربیات دو سری قبل ، پیشنهادهایی برای سازندگان سری سوم خنداننده شو داریم ؛ پیشنهادهایی که الزاما بهترین نیستند.

رامبد جوان در خنداننده شو

چه خبر از خنداننده‌شو 3؟

رامبد جوان مجری برنامه خندوانه،  در روزهای اخیر با انتشار پستی در صفحه شخصی خود خبر از ساخت فصل جدید این برنامه را از شبکه نسیم داد. او در اینستاگرامش این طور نوشت: «با عذرخواهی از همه عزیزانی که در استندآپ‌شو با ما همراه بودن، داورهای محترم سرکار خانم ویشکا آسایش و سروش صحت عزیز، همه همکاران و عوامل پشت صحنه، تمام شرکت‌کننده‌های محترم و دوستانی که برای شرکت در مسابقه ویدئو ارسال کرده بودن، اسپانسرهای محترم و تماشاچیانی که منتظر پخش برنامه بودن، مسابقه اینترنتی استندآپ‌شو تعطیل شد و احتمالا به خندوانه که حدودای آبان ماه پخش خواهد شد، منتقل می‌شه. با نام خنداننده شوی ۳ و البته بزرگتر و خفن‌تر و با فرصت بیشتر برای کمدین‌های جوان. به احتمال زیاد به تعداد پذیرفته‌شدگان هم اضافه خواهد شد. چه جوریش رو بعدا می‌گم.»

 

با انتشار این خبر، مخاطبان باید در پاییز به انتظار چهره‌های جدید در بخش استند آپ کمدین بنشینند که قرار است در شبکه نسیم استعدادهای جدید در این حوزه رونمایی شود.

لوگوی خنداننده شو

پربیننده مثل خنداننده

آخرین نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در خصوص میزان بینندگان برنامه خندوانه سال 98  اعلام شد: بیش از ۶۵ درصد از مخاطبان تلویزیون در تهران برنامه خندوانه را تماشا  ‌کردند. گفت‌وگوی محققان مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با مخاطبان تهرانی نشان داد 65.6 درصد این افراد با اشتیاق برنامه خندوانه را دنبال کرده‌‌بودند. همچنین مخاطبان ضمن ابراز رضایت از بخش «خنداننده شو» و تسلط مربیان این مسابقه، انتخاب برترین‌ها با رای مردم را از ویژگی‌های این بخش عنوان کرده‌‌بودند. در کل برنامه خندوانه در نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار از مخاطبان تهرانی، به علت رعایت شئونات در کنار ایجاد شادی در میان مردم با رضایت 94.8 درصدی مخاطبان مواجه شده بود.

 

استندآپ کمدی رونق گرفت

هر چند از دیرباز استندآپ کمدین‌هایی در کشور روی صحنه رفته و به اجرای برنامه می‌پرداختند، اما می‌شود گفت با این برنامه بود که در تلویزیون به استندآپ کمدی به صورت یک رشته مستقل نگاه شد و استعدادیابی در این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفت و به چیزی بیش از نوعی اجرای نمایش که مخاطبان پیشتر از تماشای آن لذت می‌بردند، بدل شد. خنداننده‌شو و ایده رامبد جوان برای شکل‌گیری آن اگر اولین در این رشته نبود، اما تمرکز ویژه آن به این موضوع و همچنین پخش آن در دل برنامه‌ای به ابعاد خندوانه که بینندگان بسیاری داشت، توانست آن را از برنامه‌های مشابه دیگری که تلاش داشتند به استعدادیابی بپردازند یا حتی بخشی از برنامه خود را به چنین اجراهایی اختصاص دهند، یک سر و گردن بالاتر نگه دارد و بسیاری را در برنامه‌های دیگر به فکر وادارد که از ظرفیت جذابیت این رشته و علاقه‌مندان فراوان آن برای بیشتر دیده شدن برنامه‌شان بهره ببرند.

 

اتفاق‌های خوب خنداننده‌ها

خنداننده شو در سری اول و دوم خود توانست استعدادهای زیادی را در این حوزه به مردم معرفی کند. استعدادهایی که پیش از دیده شدن در قاب سیما، گمنام بودند یا در صفحه‌های شخصی خود در فضای مجازی با مخاطبان محدودتری به فعالیت می‌پرداختند. بسیاری از این افراد پس از حضور در این برنامه به موفقیت‌های تازه‌ای دست یافتند. برای مثال مجید افشاری نفر دوم سری نخست خنداننده‌شو این روزها به عنوان مجری در برخی برنامه‌های تلویزیون حضور دارد، علی صبوری، نفر اول فصل دوم این روزها هم به عنوان استندآپ کمدین و هم بازیگر فعال است و به تازگی سریال «آخر خط» با بازی او از شبکه سه سیما پخش شد. تعدادی از آنان هم که در این برنامه نتوانستند به مراحل بالاتر برسند، همچان رشته مورد علاقه خود را ادامه می‌دهند و توانسته‌اند با تغییراتی در جنس کمدی‌شان مخاطبانی را در فضای مجازی و... برای خود به دست آورند.

رامبد جوان در خنداننده شو

پیشنهادها برای خنداننده‌شو

علی مسعودی، نویسنده، کارگردان و بازیگر طنز: رامبد جوان بسیار صاحب تجربه در حوزه طنز است و سال‌هاست کار کرده و آثار بسیار خوبی هم برای تلویزیون ساخته است. یکی از همین اتفاقات خوب در برنامه خندوانه و خنداننده‌شو افتاده است. اطلاع دارم فکر اولیه برای خود رامبد است و من به عنوان نویسنده می‌دانم شکل‌گیری یک ایده و بال و پر دادن به آنها بسیار سخت است و یک ایده راحت پرورش پیدا نمی‌کند. مطمئن هستم رامبد، فصل جدید خنداننده‌شو را نسبت به فصل‌های قبلی‌اش کامل‌تر می‌کند و آن‌قدر باهوش و زیرک است که شاهد یک برنامه بسیار قوی باشیم. حتی شک ندارم فصل سوم برنامه خنداننده‌شو هیجانی‌تر و مفصل‌تر از دو فصل قبلی تولید می‌شود. از سوی دیگر، چون خصوصیات اخلاقی رامبد را می‌شناسم، حتماً منتظر تغییرات جذاب و هیجان‌انگیز خواهم بود. اما چند پیشنهاد دارم. این‌که نباید شرکت‌کنندگانی که به مراحل پایانی راه پیدا می‌کنند، رها شوند. به نظرم باید از میان چند نفری که به مرحله فینال راه پیدا می‌کنند، برنامه‌ریزی جداگانه‌ای صورت بگیرد تا در این حرفه بتوانند به فعالیت‌شان ادامه بدهند.

 

از میان خنداننده‌شو‌ها فقط علی صبوری این شانس را آورد و به شکل جدی راهی عالم هنر شد. به نظرم بد نیست دوستان فکری هم برای فینالیست‌ها داشته باشند تا استعداد آنها به بیراهه نرود و مورد حمایت قرار بگیرند. متاسفانه خیلی از استعدادها در فصل‌های قبلی رها شدند. همچنین پیشنهاد می‌کنم هنرمندان هم در این برنامه حضور داشته باشند و رامبد این برنامه را دسته‌بندی کند. یک بخش به رقابت استند آپ کمدی هنرمندان اختصاص داشته باشد و بخشی دیگر مربوط به رقابت جوانان علاقه‌مند و دغدغه‌مند به این حوزه، حتی فینالیست‌های هر دسته می‌توانند در انتها با هم رقابت کنند. همچنین پیشنهاد دیگری هم دارم و این‌که سه نفری که راهی مرحله پایانی در فصل‌های یک و دو شدند با سه نفر که در فصل سوم راه پیدا کردند با هم باز هم یک مسابقه بدهند. همین منجر به جذابیت بیشتر می‌شود و فکر می‌کنم برای مخاطبان هم خیلی جذاب باشد.

 

میثم درویشان‌پور، نفر اول فصل اول خنداننده‌شو: به نظرم رامبد جوان، استاد رسانه است و مدیوم تلویزیون و کار کمدی را به‌خوبی می‌شناسد، به همین دلیل احتمالا فصل سوم برنامه هم خوب  از آب درمی‌آید. اما باید گفت بخشی از جذاب شدن چنین برنامه‌ای مربوط به برنامه‌ساز است و بخش عمده آن به کمدین‌هایی بازمی‌گردد که در فصل جدید خنداننده‌شو شرکت می‌کنند. باید دید در سری سوم برنامه، کمدین‌هایی که حرفی برای گفتن دارند، حضور خواهند داشت یا خیر. برخی ممکن است صرفا به خاطر این‌که این برنامه پرمخاطب است و دو سری از آن روی آنتن رفته بخواهند در آن شرکت کنند، اما واقعا باید دغدغه این کار را داشته باشند. البته من نام چند نفر از آنان را که رامبد جوان در صفحه‌ اینستاگرامش آورده بود، دیدم.

 

به نظرم تاکنون افراد خوبی در لیست قرار دارند. موضوعی که باید دغدغه اصلی این شرکت‌کنندگان باشد، آموزش است. متاسفانه ما این فضا را پیش از مسابقه نداشتیم ولی من بعد از آن سعی کردم به شیوه‌های مختلف مثلا به صورت آنلاین از استادانی که در خارج از کشور هستند، آموزش بگیرم. اول از همه باید بدانیم اصلا استندآپ کمدی یعنی چه؟ صرفا هر چیزی که روی صحنه گفته شود و ایجاد خنده کند، استندآپ کمدی نیست. کسانی که در خنداننده‌شو3 حاضر خواهند شد زمان چندانی برای یادگیری ندارند و باید پیش از این به فکر چنین موضوعی می‌بودند، اما به‌طور کلی این مساله حائز اهمیت است و باعث می‌شود مسیر کار استندآپ هموار و درست برایشان پیش برود. از همان فصل اول آموزش با حضور مربیان در دل برنامه گنجانده شده بود، ولی زمان آن بسیار محدود است و بیش از این هم نمی‌توان از عوامل برنامه انتظار داشت. این برنامه بیشتر یک شوی تلویزیونی و با زمانی مشخص است و آنچه درباره آموزش می‌گویم، به پیش‌زمینه شرکت‌کنندگان بازمی‌گردد.

 

جبار آذین، منتقد تلویزیون و مدرس سینما: هر گونه تلاش صداوسیما در جهت کسب رضایت مخاطب و همسویی فرهنگ و ادبیات جامعه و ایجاد نشاط، شادمانی و امید و ارتقای فرهنگ عمومی قابل تامل و تشکر است. به همین دلیل می‌توان پیگیری ساخت و روی آنتن فرستادن چنین برنامه‌ای را نکته‌ مثبت تلقی کرد. در این زمینه البته باید برای تولید برنامه‌های مناسب اجتماعی و فرهنگی از کارشناسان، متخصصان و کاربلدان عرصه‌های هنر، سینما و اجرا بهره گرفته شود و توانمندانی در مقام کارگردان، تهیه‌کننده و مجریان توانا در ارائه این برنامه‌ها سهیم باشند.

 

خوب است در خنداننده‌شو 3 هنرمندان و صاحب‌نظران عرصه کمدی برای تولید برنامه‌ای درخور به میدان بیایند تا به لحاظ متن و اجرا شاهد کاری وزین و تاثیرگذار باشم. تغییرات و تحولاتی که در چارچوب برنامه خندوانه و ارتقای کمی و کیفی رقابت خنداننده‌شو در سیما صورت می‌گیرد، به شرط آن‌که با حمایت اصولی و هدفمند هنرمندان شناخته‌شده و جوانان مستعد همراه باشد، برای تولید آنها فرهنگ جامعه و نیاز مخاطب ایرانی لحاظ و از تقلید و کپی‌سازی برنامه‌های ماهواره‌ای خارج پرهیز شده، می‌تواند امری شایسته تلقی شود. بر همین اساس به نظرم لازم است در این دوره با ارائه نوعی فراخوان رسانه‌ای در ابعاد وسیع از هنرمندان و علاقه‌مندانی که در زمینه ایجاد نشاط و شادمانی هدفمند و هنرمندانه دارای توانایی و قابلیت هستند زیر نظر متخصصان، کارشناسان و منتقدان سینما و تلویزیون دعوت صورت گیرد و از میان داوطلبان، منتخبانی گزینش شوند. بهتر است شرکت‌کنندگان در این فصل با بهره‌گیری از متون مناسب، موضوع‌های جامعه و تکیه بر باورهای ملی، مردمی و دینی برنامه را سامان دهند و به لحاظ کیفی متعالی کنند.

 

ابوطالب حسینی، ‌نفر دوم خنداننده‌شو2: خیلی خوب است که فصل سوم این برنامه هم ساخته می‌شود، زیرا جوانان با استعداد کم نداریم و این برنامه هم فرصتی برای دیده شدن جوانان است. البته آقای جوان خودش صاحب سبک در ساخت برنامه است و من نمی‌توانم پیشنهادی بدهم. فقط این خواسته را دارم جوانانی که تا مراحل بالا می‌آیند برایشان شرایط کار در این حوزه فراهم شود تا به شکل جدی‌تر آن را دنبال کنند.

 

چرا استندآپ جذاب است؟

استندآپ کمدی فقط برای ما ایرانیان جذاب نیست و در کشورهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد. بازیگران کمدی زیادی هستند که علاوه بر حضور در آثار نمایشی، گاهی به اجرای استندآپ هم می‌پردازند و تعدادی استندآپ کمدین هم داریم که فقط در این رشته فعالیت دارند. این‌که چرا به‌طور کلی تماشای این هنر و اجرای آن برای مردم جذابیت دارد و در این سال‌ها در کشورمان رونق گرفته را می‌توان در ماهیت و شکل اجرای آن و همچنین ویژگی‌های جامعه ایرانی جست‌وجو کرد. برای مثال:

 

در استندآپ کمدی معمولا حرف‌های انتقادی و تلخ با بیانی شیرین زده می‌شود و از این رو می‌توان آن را گونه‌ای اعتراضی به شمار آورد که زشتی‌ها و ضعف‌ها را شناسایی و عنوان می‌کند و یکی از آزادترین گونه‌های کمدی در جهان است.

 

ارتباط مستقیم اجراکننده با مخاطبان خود و بمباران او با جوک‌ها و دیگر ترفندهای اجرا باعث می‌شود تماشاگر لذت بیشتری از تماشای این ژانر ببرد.

 

طبع طنزی که بسیاری از ما ایرانیان داریم، توانایی‌مان در بذله‌گویی و بیان کنایی و در لفافه‌ای که معمولا برای عنوان کردن اتفاقات تلخ و شیرین انتخاب می‌کنیم باعث می‌شود افراد زیادی مایل باشند در این رشته به فعالیت بپردازند و خنده به لبان مردم بیاورند.

 

منبع: روزنامه جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
حسن 1399/05/28
اقای رامبد محبوبیتش بین مردم خیلی کم شده خیلی خیلی
ناشناس 1399/05/27
الان تو این کرونا لعنتی فقط خندوانه میتونه خنده تو لب خانواده بیاره مخصوصا مسابقه اش ممنونم آقای جوان مهربان ودلسوز ما
S 1399/05/26
خندوانه یک برنامه عالی و درجه یک هست از وقتی ظبط آن متوقف شده همه افسرده شدند از آقای رامبد جوان ممنونم ک میخان دوباره بسازنش مخصوصا اینکه با خنداننده ۳ همراه است از عوامل برنامه پربیننده خندوانه تشکر میکنم. این خبر خیلی خوشحال کننده است😍

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.