2024/05/06
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
شپشک یا کرم برنج چطور از بین می‌رود

شپشک یا کرم برنج چطور از بین می‌رود

با روش‌های ساده و طبیعی از بین بردن کرم یا شپشک برنج در این مطلب آشنا شوید. یادتان باشد هرگز از قرص برنج استفاده نکنید.

دوات آنلاین-شاید برای همه ما اتفاق بیفتد  که برنج‌مان شپشک بزند و کرم‌هایی در آن دیده شود. در این صورت چه باید کرد؟ طبیعتا برنج را نمی‌‌وان دور ریخت. پس می‌توانید از روش‌هایی که در زیر معرفی شده است بهره ببرید.

شپشک یا کرم برنج چیست

کرم، شپشک یا حشره برنج با نام علمی "نسیتوفیلوس اوریزائه" دارای طولی به انداره یک میلی‌متر است و حدود ۶ الی ۸ ماه عمر می‌کند. این حشره از مزرعه وارد برنج می‌شوند. شپش برنج قبل از رشد با چشم غیرمسلح قابل‌رؤیت نیست.

 

هنگامی‌که برنج در شرایط مناسب برای رشد این حشره قرار گرفت شروع به رشد و تخم‌گذاری می‌کند به  خوردن دانه‌های برنج می‌کنند.

 

تخم آفت‌های برنج در اثر رطوبت و گرما، رشد و تکثیر می‌یابند. این حشره سر خرطومی از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است. شپشک، طول عمری نزدیک به ۴‌ماه دارد و هنگام تخم‌ریزی قادر است ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخم بگذارد. اگر 2یا 3تا از این حشره وارد برنج شوند پس از 2یا 3هفته، تمام برنج را فرامی‌گیرند.

 

هرگز از قرص برنج استفاده نکنید

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم یک سم بسیار خطرناک است که به‌عنوان جونده‌کش تدخینی برای جلوگیری از آفت‌زدگی برخی محصولات استفاده می‌شود. قرص برنج در کشور ایران تولید نمی‌شود و واردات رسمی نیز ندارد و عرضه و فروش آن در تمام داروخانه‌ها و سم فروشی‌های سراسر کشور ممنوع اعلام‌شده است.  حتی استشمام بوی این قرص می‌تواند کشنده باشد پس فکر استفاده از قرص برنج را از سرخود بیرون کنید.

کرم برنج را چگونه از بین ببریم

بهترین روش برای از بین بردن کرم برنج

اگر برنج حشره زده آن را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب کم نه آفتاب شدید یک الی دو ساعت پهن کنید و روی آنها نمک بپاشید تا حشرات را بکشد. بیشتر از یک الی دو ساعت نشود و آفتاب هم خیلی شدید نباشد مثلاً آفتاب ۸ الی ۹ صبح خوب است. آفتاب حشرات را می کشد و فراری می دهد. اگر آفتاب شدید است برنج‌ها را در سایه پهن کنید. چون آفتاب شدید برنج را خرد و خراب می کند.

 

بعد از ۲ ساعت باید برنج‌ها را الک کنید تا حشرات آنها گرفته شود و نمک‌ها هم ریخته شوند که برنج را خرد نکنند. همچنین می توانید مشت مشت روی آنها باد سشوار بگیرید تا حشرات آن‌ها خارج شوند. اما سشوار زمان بر است و الک کردن راحت‌تر است.

 

از الک یا سبدی استفاده کنید که حشرات یا جوجوهای برنج خارج شوند اما برنج از آنها عبور نکند.

 

بعد بین برنج برگ درخت گردو، فلفل قرمز، سیر یا نمک بریزید.

 

سایر روش‌های از بین بردن کرم برنج

برای از بین بردن شپشک برنج و تخم‌های حشره، برنج را به مدت چهار روز در فریزر نگه‌ دارید.

 

میخک یکی از دورکننده‌های شپشک برنج است. میخک را می‌توانید به‌راحتی از عطاری‌ها خریداری کنید و درون ظرف برنج قرار دهید تا هم حشرات موجود را از بین ببرد و هم از ورود آن‌ها به ظرف پیشگیری کند.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که برنج قد کشیده دربیاید

 

برگ‌بو و برگ چریش از بهترین راه‌ها برای از بین بردن شپشک برنج است. این برگ‌ها را در ظرف برنج قرار دهید تا حشرات را از آن دور کنند.

 

این حشرات از گوگرد متنفر هستند؛ بنابراین با قرار دادن یک جعبه کبریت درون ظرف برنج، گوگرد کبریت‌ها حشرات را فراری می‌دهد.

چه کار کنیم برنج کرم نزند

پیشگیری از شپشک زدن برنج

یک قرص طبیعی برای از بین بردن کرم برنج

۲ پیمانه آرد ( هر آردی که در خانه دارید فرقی نمی کند سفید باشد یا سبوس دار )

۱ پیمانه نمک

یک قاشق مربا خوری پودر سیر

کمی آب

مواد بالا را قاطی کنید و قاشق قاشق آب اضافه کنید و بهم بزنید تا به شکل خمیر در بیایند.

 

این خمیر را به شکل گوله های اندازه فندق در بیاورید و در آفتاب بچینید تا کامل خشک شوند.

 

اگر هوا سرد است آن‌ها را  روی شوفاژ یا نزدیک بخاری بچینید و چند ساعت یکبار پشت و رو کنید تا کامل خشک شوند.

 

گلوله‌های کامل خشک شده را لابه‌لای برنج قرار دهید.

 

با این قرص‌های سالم خانگی دیگر برنج کرم نمی‌زند. این مقدار مواد برای ۲۰ کیلو برنج کافی است.

اصول درست نگهداری از برنج چیست

چگونه از برنج نگهداری کنیم

برای نگهداری برنج شرایط خاصی وجود دارد. جایی که برنج را در آن انبار می‌کنید باید خشک و خنک باشد. رطوبت و گرما باعث می‌شود برنج طول عمر کمتری داشته باشد و آفت زده شود. رطوبت و گرما بهترین عوامل برای رشد و تکثیر آفت‌های برنج هستند.

 

برنج را باید دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ چرا که آفتاب مستقیم علاوه بر اینکه باعث می‌شود برنج آفت زده شود موجب خرد شدن برنج نیز می‌شود. سعی کنید برنج را در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری زمین قرار دهید. برای این‌کار می‌توانید از قفسه‌بندی‌های فلزی مشبک هم استفاده کنید. به‌این ترتیب این محصول از دسترس جوندگانی مثل موش و همچنین از آفت‌ معروف برنج که یک حشره است در امان می‌ماند. کیسه‌های برنج را به دیوار تکیه ندهید و با فاصله حدودا ۵سانتی‌متری از دیوار نگهداری کنید تا هوا بین کیسه‌های برنج جریان پیدا کند. درصورت امکان بین کیسه‌های برنج هم فاصله ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و رطوبت کیسه‌های برنج را خشک کند. برنج‌های خود را در کیسه‌های نخی نگهداری کنید. به تازگی برنج‌های مختلفی خصوصا برنج‌های هندی در کیسه‌های پلاستیکی در بازار عرضه می‌شود. کیسه‌ نخی قسمتی از رطوبت موجود در برنج را می‌گیرد و طول عمر برنج را افزایش می‌دهد، اما کیسه‌ پلاستیکی رطوبت برنج را درون خود نگه می‌دارد و موجب آفت زدگی می‌شود.

 

بهتر است برنج‌های خود را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری نکنید، چون خیلی زود به آفت دچار خواهند شد. البته این قانون درخصوص مصرف‌های کم داخل آشپزخانه صدق نمی‌کند. برای آشپزخانه، بهتراست برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگهداری کنیم. درضمن بهترین میزان برای کیسه‌های برنج ۱۰کیلوگرم است. این محصول را در کیسه‌های بیشتر از ۱۰کیلوگرم نگهداری نکنید. شاید جای کمتری بگیرد، اما کیسه قادر نخواهد بود تمام رطوبت موجود در برنج را بگیرد، به همین دلیل برنج دچار آفت زدگی می‌شود.

 

برای نگهداری از برنج می‌توانید از روش‌های سنتی هم استفاده کنید؛ برای مثال لابه لای برنج نمک یا حبه‌های سیر بریزید. البته شاید تأثیر زیادی در از بین بردن آفت‌ها نداشته باشد، اما تأثیر چشمگیری در جلوگیری از تکثیر آنها دارد. یادتان باشد که برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر یا چیزهای بودار دیگر نگهداری شود.

 

منابع: پارس نیوز- تبیان – راه مردم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
سارا 1399/09/05
بد بود

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.