2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
امین حیایی چگونه داور عصر جدید شد

امین حیایی چگونه داور عصر جدید شد

امین حیایی درباره داوری در عصر جدید حرف‌های خواندنی زده است.

دوات آنلاین-امین حیایی تا پیش از این‌که داور عصر جدید شود مشهور و محبوب بود اما حضورش در عصر جدید نگاه‌ها را بیش از پیش متوجه او کرد. حیایی چگونه داور عصر جدید شد. او با خبرگزاری مهر گفت‌وگوی مفصلی انجام داده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

 

پیشنهاد اجرای برنامه برای امین حیایی

* ابتدا از این بگویید که بعد از سال‌ها حضور سینمایی و دوری از تلویزیون، چطور در قامت داور یک مسابقه استعدادیابی به «عصر جدید» پیوستید و اصلاً احسان علیخانی درخواستش برای پذیرفتن داوری را با چه نکات یا پارامترهایی مطرح کرد؟

 

من قبل از اینکه وارد «عصر جدید» شوم پیشنهاد اجرا برای سه برنامه در تلویزیون داشتم اما علاقه‌ای نبود که بخواهم به آن‌ها جواب مثبت بدهم. از طرفی آنقدر مجریان توانمندی داریم که من فکر کردم اگر اجرای یکی از این برنامه‌ها را قبول کنم تا زمانی که بخواهم مجری خوبی شوم و توانمندی‌های یک مجری را به دست بیاورم، بخش زیادی از برنامه پیش رفته و من حتی اعتبار خودم را هم از دست داده‌ام. با این حال احسان علیخانی به من پیشنهاد داد که در نقش داور حضور پیدا کنم و این برایم جذاب بود.

 

* چطور برای اجرا وسوسه نشدید؟ چون الان خیلی از بازیگرها دوست دارند اجرا را هم تجربه کنند.

 

اتفاقاً پیشنهادات خیلی خوبی هم مطرح شد و حتی وقتی رد کردم، می‌خواستند با مسائل مالی نظر من را جلب کنند. با این حال من دوست نداشتم اجرا کنم و حتی فکر می‌کردم ممکن است به اعتبارم لطمه بزند.

امین حیایی داور محبوب برنامه عصر جدید

آیا حیایی برای داوری عصر جدید شرطی داشت؟

* شرط خاصی برای داوری داشتید؟

 

شرط خاصی نداشتم دوست داشتم فرایند کار را بدانم و وقتی صحبت کردیم و دیدم احسان علیخانی با چه عشقی کار می‌کند و چقدر دغدغه و هیجان دارد، فهمیدم او پای کارش و بچه‌ها می‌ایستد پس می‌توان با او کار کرد.

 

 

* و هیچ‌گاه درباره شرکت‌کننده‌ای یا رویدادی توصیه یا نکته‌ای مطرح نمی‌شود؟

علیخانی نه اهل لابی‌بازی است و نه اینکه بخواهد ما را تحت فشار قرار دهد که مثلاً اظهارنظری بکنیم یا حرفی را نگوییم و در صحنه همه چیز بداهه پیش می‌رود. هیچ پیش‌نویسی یا دستورالعمل دیکته شده‌ای وجود ندارد و ما داورها بر اساس تجربه‌ای که خودمان داریم وارد صحنه می‌شویم و داوری می‌کنیم.

داوران عصر جدید در حال مشورت

دستمزد امین حیایی در عصر جدید

* نکته‌ای درباره دستمزدتان در مسابقه گفتید؛ پیش از این مطرح شده بود که دستمزد شما از باقی داوران بیشتر است؛ خودتان اطلاعی نسبت به باقی دستمزدها دارید؟

 

خیر، نه می‌دانم و نه می‌پرسم، چون دستمزد خصوصی است.

 

*معمولاً برخی از هنرمندان یا بازیگران کار در تلویزیون را قبول نمی‌کنند و می‌گویند به جای صرف وقت روی یک کار تلویزیونی، می‌توانند در چند اثر سینمایی حضور داشته باشند و اتفاقاً دستمزد بیشتری هم بگیرند. به ویژه که «عصر جدید» پروژه‌ای سنگین و طاقت‌فرساست. شما هیچ گاه درباره این محاسبات فکر نکردید؟

 

برای من این جذاب بود که بعد از این همه سال حضور در فیلم‌های سینمایی، بچه‌هایی که مرا در خیابان می‌بینند، «داور عصر جدید» خطابم می‌کنند، نه «امین حیایی»! پس این مسابقه اینقدر تاثیرگذار بوده است که مخاطب همه نقش‌های مرا فراموش کرده است (می‌خندد) و من هم اتفاقاً دوست دارم در کاری حضور داشته باشم که همین قدر اثر داشته و موفق باشد.

 

از طرفی این برنامه به بچه‌ها امید می‌دهد. خانواده‌هایشان راضی هستند، ما را دعا می‌کنند و همین دعای خیر آن‌ها برای هفت نسل ما بس است. من ابتدا به همین‌ها فکر می‌کنم تا دستمزد. این روزها می‌بینیم که اگر سلامتی نباشد، میلیارد میلیارد هم که داشته باشید، کمکی به شما نمی‌کند. پس باید عشق و محبت و اعتبار را دریابید. پول مرحله آخر است. نه اینکه بگویم ارزشی ندارد چون زندگی با پول می‌چرخد و اگر نباشد این چرخ پنچر است! یا می‌لنگد و تا آخر زندگی باید لنگ لنگان بروید اما برای من اولویت نیست، شرافت و انسانیت و مرام برایم اولویت دارد.

 

عوامل همین برنامه «عصر جدید» شبانه روز برای کار می‌آیند، از همه چیز می‌گذرند و حتی از خودشان می‌گذرند درحالیکه ممکن است کرونا بگیرند، اما می‌آیند تا برنامه ادامه پیدا کند. خود ما فکر می‌کنیم اگر نیاییم شاید یک تیم ۳۰۰ نفره تعطیل شود. این برنامه در همین شرایط که کار نیست، اشتغال به وجود آورده است، امیدهایی را در شرکت‌کننده‌ها زنده کرده است و حتی خود پدر و مادرها هم برای فرزندشان که شاید درس و مدرسه را رها کرده است، امید دارند.

 

* برخی از بازیگران از این موقعیت دلخور می‌شوند که مردم بخواهند دائم از آن‌ها عکس بگیرند و حریم خصوصی‌شان را برهم بزنند.

 

من هر زمانی که گیر بیفتم سعی می‌کنم تمام و کمال انرژی بگذارم و کار همه را راه بیندازم (می‌خندد) حضورم در «عصر جدید» هم فقط به عشق همین بچه‌هاست. دوست ندارم امید از جامعه بیرون برود چون جوانان هنوز قابلیت دیده شدن را دارند و باید محیطی باشد که بتوانند در آن رشد کنند و درآمد کسب کنند. بازتاب این‌ها را هم می‌بینم که وقتی مرا می‌بینند، می‌گویند دمت گرم که رای مثبت می‌دهی…

 

* این دغدغه را هم دارید که در پشت صحنه «عصر جدید» و حتی بعد از اتمام کار این استعدادها، همچنان حمایتشان کنید؟

 

ما سعی داریم اگر توانستیم در پروژه‌های خودمان حمایت شان کنیم. همه این جوانان مثل فرزند خودم «دارا» هستند که باید فضایی امیدبخش برای آینده‌شان ایجاد کنیم. باید به این جوانان امید بدهیم اگر فضای مناسب را برایشان فراهم نکنیم همین‌ها دشمن می‌شوند باید به آن‌ها احترام بگذاریم و حتی زبان درست بیان دغدغه‌هایشان را به آن‌ها آموزش دهیم تا بدانند با آدم‌هایی حقیقی طرف هستند.

 

منبع: مهر- عطیه موذن

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
لیلا شیرخانی 1399/05/14
اجرای دکتر علی فریادی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.