2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
غذاهای دریایی در دوران بارداری چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

غذاهای دریایی در دوران بارداری چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

آیا زنان باردار و مادران شیرده می‌توانند غذای دریایی بخورند؟ مصرف این غذاها چه فایده‌ای دارد و آیا می‌تواند آسیبی هم برساند؟

دوات آنلاین-تغذیه در دوران بارداری اهمسیت بسیار بالایی دارد و در سلامت مادر و جنین نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در این میان گاه این سوال پیش می‌آید که ماهی و سایر غذاهای دریایی در دوران بارداری مفید هستند یا می‌توانند ضرر برسانند.

 

یک تحقیق درباره تاثیر غذای دریایی در بارداری

محققان عنوان می‌کنند اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در مواد خوراکی نظیر ماهی‌های چرب و دانه کتان علاوه بر حفظ سلامت قلب، برای زنان باردار و نوزادشان هم مفید است.

 

به گفته محققان اسپانیایی این ماده مغذی مهم با کاهش ریسک افسردگی در زنان و وزن بهتر نوزاد در زمان تولد همراه با بهبود رشد و عملکرد مغز مرتبط است و احتمالاً از ابتلا به اوتیسم پیشگیری می‌کند.

 

در این مطالعه، محققان حدود ۲۰۰۰ مادر و نوزادشان را از سه ماهه اول بارداری تا زمان ۵ سالگی کودک تحت نظر داشتند.

 

پژوهشگران دریافتند مصرف مقادیر زیاد ماهی‌های چرب در طول بارداری دارای فوایدی نظیر بهبود در عملکرد شناختی و پیشگیری از ابتلا به اوتیسم بود. فواید مصرف این ماده خوراکی زمانی مشاهده شد که مادر روزانه حدود ۸۵ گرم ماهی مصرف می‌کرد.

 

اگر فردی به قدرکافی ماهی مصرف نمی‌کند می‌تواند از مکمل‌های امگا۳ استفاده نماید که البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک در این مورد مشورت نماید.

آیا غذای دریایی در دوران بارداری برای جنین مفید است

تاثیر غذای دریایی روی جنین

غذاهای دریایی از جمله ماهی می توانند منابع عالی پروتئین، آهن و روی در برنامه غذایی روزانه باشند که همگی جز مواد مغذی ضروری برای رشد نرمال جنین در رحم شما هستند.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های بارداری که به شما می‌گوید بچه‌تان دختر است یا پسر

 

همچنین اسیدهای چرب امگا سه موجود در ماهی از جمله دی اچ ای می تواند به رشد بهتر مغز جنین کمک کند. اما بعضی از انواع غذاهای دریایی از جمله کوسه ماهی و اره ماهی و ماهی خال مخالی که جزو ماهی‌های بزرگ و شکارچی محسوب می شوند؛ جیوه زیادی دارند.

 

خطر جیوه در غذای دریایی

اگر چه میزان جیوه موجود در غذا های دریایی برای اغلب بزرگسالان مشکل خاصی ایجاد نمی کند، اما اگر قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید باید در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید.

 

بیشتر بخوانید: زایمان طبیعی یا سزارین؛ نکاتی که قبل از تصمیم‌گیری باید بدانید

 

اگر بطور مرتب از ماهی‌هایی استفاده می کنید که جیوه بالایی دارند، این عنصر در خون شما افزایش پیدا می کند و می تواند روی سیستم عصبی جنین و رشد مغزی او تاثیر منفی داشته باشد.

 

یادتان باشد مصرف یک تا دو واحد ماهی یا غذای دریایی آلوده به جیوه در بارداری اشکالی ندارد و مشکلی برای شما یا جنین‌تان ایجاد نمی‌کند اما مصرف مرتب آن در بارداری روی رشد مغزی جنین اثر منفی دارد.

 

مصرف چقدر غذای دریایی در بارداری مفید است

بر اساس توصیه انجمن غذا و داروی ایالات امریکا درسال 2015، خانم‌های باردار باید حداقل 260-320 گرم غذای دریایی با جیوه پایین در طول هفته مصرف کنند و این یعنی 2 تا 3 واحد در هفته.

زنان باردار کدام غذاهای دریایی را نباید مصرف کنند

کدام‌ ماهی‌ها را در دوران بارداری بخوریم

اگر باردار هستید سعی کنید ماهی‌ها و غذاهای دریایی متنوعی راکه سطح جیوه‌شان پایین بوده و اسید چرب امگا سه زیادی دارند در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاهای دریایی شامل سالمون، کیلکای آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی سفید، قزل آلا، تیلاپیا، کفال، کیلکا، شاه میگو، میگو و… است. اگر چه بهتر است مصرف ماهی تن سفید به 170 گرم در هفته محدود شود.

 

بیشتر بخوانید: دلیل انواع ویار در خانم های باردار

 

پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد توصیه می‌کنند، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند و نیز مادران شیرده باید از مصرف گورماهی، کوسه‌ماهی و شمشیرماهی خودداری کنند تا میزان دریافت جیوه در آنها به حداقل برسد، اما باید در هفته حدود 360 گرم از سایر انواع ماهی را مصرف کنند.

 

ماهی خام یا نیم پز نخورید

از خوردن ماهی خام در بارداری خودداری کنید. برای پیشگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌های مضر به بدنتان از خوردن مواد غذایی حاوی ماهی خام یا نیم پز مانند سوشی پرهیز کنید و ماهی دودی نخورید. اگر ماهی رودخانه‌ای یا دریاچه‌ای میخورید, بهتر است میزان مصرف‌تان را درحدود دو واحد در هفته نگه دارید و زیاده‌ روی نکنید.

 

ماهی را پیش از مصرف خوب بپزید. برای اینکار باید بخش داخلی بدن ماهی تا دمای 63 درجه سانتی گراد گرم شود. ماهی زمانی خوب پخته است که بافت آن تا حدی از هم باز شود. میگو را تا حدی حرارت دهید که گوشت آن حالت مات پیدا کند.

 

یادتان نرود غذاهای دریایی دودی که به صورت دستی تهیه شده اند ممکن است به لیستریا آلوده باشند. در صورت تمایل بهتر است از محصولات کنسروی استفاده کنید.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- بهداشت نیوز- مهر

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.