2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گیاه علف لیمو چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

گیاه علف لیمو چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

گیاه علف لیمو هم برای سلامتی و هم برای زیبایی و آرایش کاربردهای زیادی دارد. با فایده‌های این گیاه در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین-علف لیمو نوعی از علفهای استوایی است که بوی لیمو می‌دهد. این گیاه در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد و سالانه  6 هزار ن از اسانس علف لیمو در جهان تولید می‌شود. گیاه علف لیمو خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. کشت این گیاه در ایران نیز در فیروزآباد فارس انجام می‌شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با علف لیمو

یکی از خوردنی‌هایی که به منظور تقویت سیستم ایمنی گنجاندن آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود، گیاه علف لیمو است.

 

یکی از بهترین روشها برای حفظ سلامتی، مصرف غذاهای سالم و داشتن رژیم غذایی مفید است که سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد.

 

علف لیمو گیاهی است که اغلب از برگها و روغن آن برای تولید دارو استفاده می شود. این گیاه به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی شناخته شده است که هر دوی این خواص به حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کند.

 

نتایج برخی از مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می دهد این گیاه می تواند باکتری های عامل پوسیدگی دندان را از بین برده و مانع از خرابی دندان شود. 

 

به گزارش مدیکال دیلی، علاوه بر این، بررسیها حاکی از آن است که این گیاه باعث بهبود هضم غذا می شود و همچنین به تحریک میزان متابولیسم بدن کمک می‌کند.

با خواص علف لیمو آشنا شوید

فواید دیگر علف لیمو

۱- سم زدا است: نوشیدن دم‌نوش علف لیمو به بیرون کردن سموم و مواد زائد از بدن کمک می کند؛ بنابراین برای کلیه ها، مثانه و سلامت ریه فوق العاده است.

 

۲- کلسترول را پایین می آورد: مواد موجود در علف لیمو به سالم نگه داشتن سطح کلسترول یعنی کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

 

۳- ضد میکروب و ضد قارچ است: نوشیدن چای علف لیمو می تواند در برابر پاتوژن های مبارزی که می توانند منجر به عفونت، مشکلات امعاواحشا شوند مقاومت کند. بعضی از این عفونت ها که با نوشیدن این دم‌نوش رفع می شوند عبارت‌اند از قارچ کاندیدا، کرم حلقه دار، گال، عفونت مجاری ادرار و عفونت های ناشی از برش یا زخم.

 

۴- تب را پایین می آورد: نام دیگر این گیاه علف تب است چون توانایی بالایی در پایین آوردن تب بدن دارد.

 

۵- برای سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است: چای این گیاه اختلالات تنفسی را پایین می آورد مثل سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، مشکلات سینوسی و آسم.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های حنا؛ از کاهش فشار خون تا شادابی و سلامت پوست و مو

 

۶- ضدالتهاب است: التهاب که یکی از اصلی ترین عوامل بیماری مختلف است و می تواند دردها و سردرد را وخیم تر کند با نوشیدن این چای بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

 

۷- دشمن بی خوابی و اختلال های عصبی است: نوشیدن یک فنجان چای علف لیمو می تواند اعصاب را آرام و ماهیچه ها را به خواب فروببرد. درواقع این دم‌نوش مبارز خوبی در برابر تشویش، بیماری پارکینسون، آلزایمر و کسالت مزمن است.

 

۸- قند خون و دیابت نوع ۲ را تنظیم می کند: این دمنوش به دلیل داشتن ماده سیترال به حفظ سطح بهینه انسولین و گلوکز بدن کمک می کند؛ بنابراین می تواند مبارز خوبی در برابر عدم توازن میزان قند خون و دیابت نوع دوم باشد.

 

۹- ضد سرطان است: بر اساس مطالعات مختلف گیاه علف لیمو می تواند با سرطان مقابله کند درحالی که با سلول های سالم کاری ندارد. ماده سیترال موجود در این گیاه به دلیل خاصیت ضدالتهابی اش نقش مؤثری در جلوگیری از رشد سلول ها و مرگ سلول های سرطانی دارد.

 

بنابراین از درمان عفونت ها و التهاب و سرطان گرفته تا کمک به سلامت سیستم ایمنی نوشیدن این چای فوق العاده به شدت توصیه می شود

 

بیشتر بخوانید: کورکومین چیست و چه خاصیت هایی دارد

 

تاثیر چای علف لیمو در مبارزه با سرطان

تحقیقات دانشگاه بن گوریون نشان داده است که چای علف لیمو می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یکی از ترکیبات موجود در این ماده به نام سیترال، بدون آسیب رساندن به سلول های سالم باعث آپوپتوز در سلول های سرطانی می شود. به عبارت ساده، باعث می شود سلول های سرطانی خودکشی کنند. بنابراین نتایج تحققیات در این دانشگاه، به بیماران سرطانی که در معرض اشعه درمانی و شیمی درمانی هستند، برای کمک به فرآیند بهبودی، مصرف چای علف لیمو توصیه می شود. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۹ در مجله Fundamentals of Pharmacology Clinical منتشر شد، نشان داد که سیترال در علف لیمو باعث کاهش رشد سلول های سرطان پستان در آزمایشگاه می شود. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی موجود در چای این گیاه نیز برای مبارزه با رادیکال های آزاد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، مفید است.

چای علف لیمو چه فایده هایی دارد

خاصیت علف لیمو برای معده و دستگاه گوارش

گفته می شود که مصرف یک فنجان دمنوش علف لیمو به درمان ناراحتی معده کمک کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. همچنین یک مطالعه در 2012 بر روی جوندگان نشان می دهد که برگ های علف لیمو خطر ابتلا به بیماری زخم معده را کاهش می دهند.

 

بیشتر بخوانید: مفیدترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

علف لیمو؛ ضدکلسترول خون

اثر ضد کلسترول و ضد آترواسکلروز علف لیمو کمک می کند تا جذب کلسترول از روده کاهش یابد. علاوه بر این، این گیاه در اکسیداسیون کلسترول LDL در خون نقش دارد و به نوبه خود باعث جلوگیری از ایجاد پلاکت های آترواسکلروز می شود. یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین در سال ۱۹۸۹ انجام شد نشان داد افرادی که کلسترول بالا دارند، با مصرف روزانه کپسول های ۱۴۰ میلی گرم علف لیمو، متوجه کاهش کلسترول خود شده اند. آنها همچنین کاهش قابل توجهی در چربی خون را تجربه کردند. پتاسیم زیاد در علف لیمو باعث کاهش و تنظیم فشار خون می شود. پس از مشورت با پزشک از نوشیدن یک فنجان چای علف لیمو به صورت روزانه برای کمک به کاهش سطح کلسترول و کاهش فشار خون استفاده کنید. البته می توانید این گیاه را در فرم مکمل پس از تجویز پزشک نیز استفاده کنید.

علف لیمو برای چه چیزهایی خوب است

لاغری با چای علف لیمو

چای علف لیمو یک دیورتیک طبیعی است که با سم زدایی بدن به افزایش سوخت و ساز کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

 

علف لیمو چه فایده‌ای برای پوست و مو دارد

چای علف لیمو دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی است که به سلامت پوست کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های پوستی مانند فولیکولیت، سرطان پوست و بیماری های قارچی را کاهش می دهد.

 

همچنین نوشیدن دمنوش علف لیمو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد باعث تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها می شود.

 

ضررهای علف لیمو چیست

آلرژی و حساسیت: دمنوش علف لیمو در برخی افراد می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت راش، خارش، تنگی نفس و تپش قلب مشخص می شود.

 

مسمومیت: زیاده روی در مصرف دمنوش علف لیمو باعث سرگیجه، گرسنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و خستگی می شود.

 

منابع: ایسنا- شفقنا- ساعد نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.