2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ماجرای عجیب دفن اشتباهی 3 جسد

ماجرای عجیب دفن اشتباهی 3 جسد

وقتی جسد را تحویل گرفتیم، در یک لحظه دیدیم که موی مشکی از ملافه بیرون زده، در صورتی که موی زن‌دایی من سفید بود.

دوات آنلاین-شش ماه از ورود ویروس‌کرونا به ایران می‌گذرد و جدا از دردسرها و ضررهای هنگفتی‌ که در همه ابعاد به همراه داشته، باعث شده تا مشکلاتی نیز به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم سرایت بیماری به دیگران ایجاد و اجساد بیماران کرونایی یک خانواده به اشتباه به خانواده‌های دیگری تحویل شود. ماجرایی که در چند روز گذشته سه بار تکرار شده و بعد از دفن، ماجرا تازه فاش شد. مدیرعامل بهشت‌زهرای تهران دیروز در این باره به جام‌جم گفت تاکنون چنین اتفاقی در بهشت‌زهرای تهران رخ نداده است.

 

دفن اشتباهی جسد خواننده

ماجرای دوم مربوط به دفن پیکر یک خواننده اصفهانی به نام محمدرضا اعرابی است که آن هم حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت و در فضای مجازی حسابی سروصدا کرد. مشتاقی یکی از دوستان این خواننده تازه درگذشته می‌گوید: «برای شناسایی و تحویل گرفتن جسد محمدرضا به همراه برادر او به سردخانه رفتیم. برادرش کارهای اداری‌اش را انجام داد و من نیز برای شناسایی جسد رفتم. با توجه به احتمال سرایت بیماری کرونا، خطرات آن و این‌که نمی‌توانستم به جسد نزدیک شوم، جسد را برای شناسایی از فاصله چند متری دیدم. کمی زیپ کاور را پایین‌کشیدند، جسد نیمرخ و چشم‌هایش با پنبه بسته شده‌بود. به‌خوبی قادر به شناسایی نبودم و این موضوع را به بخش اداری اطلاع دادم. آنها گفتند اگر مطمئن هستی که جسد متعلق به فرد موردنظر شما است، ما تاییدیه را صادر می‌کنیم، این در حالی بود که روی کاور جسد هیچ اتیکتی نداشت که شناسایی به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

 

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در واکنش به جابه‌جایی اجساد گفت: زمانی که برای شناسایی جسد مراجعه می‌کنند، به‌دلیل تشابه اسمی و اشتباه مسؤول سردخانه، جسد دیگری برای شناسایی به بستگان مراجعه‌کننده نشان داده می‌شود. متاسفانه به دلیل بیماری کرونا، اقوام این خواننده، جسدی که در اختیارشان قرار گرفته بود را به عنوان جسد آقای اعرابی شناسایی کرده و برگه‌ها را امضا و تایید می‌کنند، این در حالی است که جسد تایید‌شده توسط خانواده آقای اعرابی، متعلق به ایشان نبوده است. خانواده ایشان، جسد را تحویل گرفته و به آرامستان منتقل می‌کنند. در آرامستان نیز به دلیل ابتلای ایشان به کرونا، دقت لازم درخصوص این‌که اسم و فامیل بیمار خودشان روی دستبند جسد ثبت شده باشد، صورت نمی‌گیرد و بیمار به نام آقای اعرابی دفن می‌شود. با پیگیری‌های لازم، این موضوع مشخص شد و طی مراحل قانونی، جسد آقای اعرابی به خانواده‌شان تحویل داده شد.

 

جسد مادرمان را اشتباهی تحویل دادند

سومین جابه‌جایی اشتباه در تحویل اجساد بیماران کرونایی همین یکی دو روز پیش رخ داد که ماجرای آن را یکی از خبرنگاران اقتصادی توییت‌کرد. او در چند رشته توییت ماجرا را این‌طور توضیح داد: «مادرم شنبه مریض شد و دوشنبه هم تست کرونای او را مثبت اعلام کردند. او را زیر دستگاه ونتیلاتور بردند که حالش خوب شد و سطح اکسیژن خونش هم به 92 رسید. پزشکان اعلام کردند پنجشنبه از دستگاه جدا می‌شود که همین اتفاق هم افتاد، اما سکته قلبی کرد و فوت شد. تا ظهر جنازه را ترخیص نکردند و گفتند جمعه برای تشییع بیایید.

 

پنجشنبه ساعت 9 شب تماس گرفتند که سردخانه ظرفیت ندارد و بیایید جنازه‌تان را تحویل بگیرید و به بهشت زهرا ببرید. خواهرم صورت مادرم را دید و بعد جنازه‌اش را تحویل آمبولانس دادند. صبح روز جمعه نماز میت خوانده شد و تا ظهر جسد را به خاک سپردیم. بعد از اتمام مراسم و در زمان بازگشت به خانه، از بیمارستان به ما زنگ زدند و گفتند اشتباهی رخ داده است. جنازه مادرتان هنوز اینجاست و جنازه‌ای که برده‌اید، متعلق به خانواده دیگری است. با خودمان فکر کردیم، پس جنازه‌ای که با نام مادر من در غسالخانه است، متعلق به کیست؟ سه جنازه به نام مادر من به بهشت زهرا رفته و مادر من با نام دیگری هنوز در سردخانه بیمارستان بود. یک گروه به بیمارستان رفتیم و گروه دیگر دنبال خانواده متوفی بود که دفنش کرده بودیم.

 

پسر خواهرم به بیمارستان و سردخانه رفت و دید جنازه مادرم آنجاست. قبر را شکافتند و جسد را با کلی آهک تحویل آن خانواده دادند. به خانواده‌هایی که بیمار کرونایی دارند، اجازه نزدیک شدن به جنازه را نمی‌دهند، با این حال ما بازهم صورت مادرمان را دیدیم و آن خانواده هم برای صدمین بار این کار را کردند و هر دو مادر به خانه اصلی خودشان رفتند. ما ماندیم و قلب و روحی خردشده و مچاله.»

 

رنگ موی جسد و شناسایی بیمار کرونایی

در اولین خبر از جابه‌جایی اشتباهی اجساد بیماران کرونایی، صنوبر که به خاطر بیماری غیر از کرونا در بیمارستان جان باخته بود، به عنوان جسد یک بیمار کرونایی به خانواده‌ای دیگر تحویل داده شد. این در حالی بود که جسد بیمار کرونایی نیز به خانواده صنوبر تحویل داده شده‌بود تا دفن شود. ولی خانواده این زن از رنگ موی جسد متوجه اشتباه بیمارستان شده و فهمیدند که جسد یک بیمار دیگر را اشتباهی تحویل گرفته‌اند.

 

یکی از اقوام این زن گفت: وقتی جسد را تحویل گرفتیم، در یک لحظه دیدیم که موی مشکی از ملافه بیرون زده، در صورتی که موی زن‌دایی من سفید بود. ملافه را کنار زدیم و فهمیدیم اصلا این جسد زن‌دایی‌ام نیست. بلافاصله سراغ مسؤولان بیمارستان رفته و موضوع را به آنها اطلاع دادیم. درواقع اجساد جا‌به‌جا شده بود. جسد اشتباهی دوباره به سردخانه برگشت و حالا باید منتظر نظر پزشکی‌قانونی باشیم تا با دستور آنها سراغ جسد زن‌دایی‌ام برویم و نبش قبر کنیم تا بتوانیم او را در زادگاهش دفن کنیم. این اشتباه تمام خانواده و فامیل را تحت‌تاثیر قرار داده و همه اذیت شده‌ایم.

 

منبع: روزنامه جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.