2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ فیلمنامه قوی و بازی‌های خوب

نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ فیلمنامه قوی و بازی‌های خوب

فیلم شنای پروانه از آن دست فیلم‌هایی است که حتما باید تماشا کرد اما چرا؟ نقدی بر این فیلم را بخوانید.

دوات آنلاین-فیلم شنای پروانه از جمله فیلم‌های مطرحی است که در سال 98 ساخته شد. این فیلم اولین تجربه سینمایی بلند محمد کارت است و بازی امیر آقایی در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نقدی بر این فیلم را به نقل از ایرنا بخوانید:

 

محمد کارت؛ فیلمسازی اجتماعی

کارت از جمله فیلم‌سازانی است که خود را  متعهد به ساخت فیلم اجتماعی می‌داند. پیش از این کارت در مستندهای «خون‌مردگی»، «سمفونی مرگ» و «آوانتاژ» این تعهد خود را نشان داده بود.

 

شروع فعالیت هنری محمد کارت در زمینه بازیگری و کارگردانی تئاتر از سال ۱۳۷۹ بوده است و مستندهای خود را تنها به مشکلاتی که در مرکز توجه فیلمسازان بوده اختصاص نداده بلکه برخی از کارهایش مربوط به شهر زادگاهش شیراز است.

 

حالا «شنای پروانه» در روزهای کرونایی بر پرده‌های سینما است و تا این جای اکران علی‌رغم استقبال خوبی که از این فیلم در جشنواره فجر شد نتوانسته است فروش قابل توجهی داشته باشد.

امیر آقایی در فیلم شنای پروانه

شنای پروانه با فیلمنامه قوی

فیلمی از زنی به نام پروانه در حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود. حالا هاشم شوهر پروانه و برادرش حجت به دنبال انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر کرده هستند. پلان اول فیلم طناز طباطبایی است مضطرب وحشت‌زده، خیره به آدم‌هایی است که همه جا هستند و هر کدام یک گوشی تلفن به دست دارند. از این جاست که مخاطب متوجه می‌شود با فیلمی آرام روبه‌رو نخواهد بود.

 

با قتل پروانه با بازی طناز طباطبایی، به‌دست همسرش هاشم که نقش آن را امیرآقایی بازی می‌کند، فاز جدید فیلم شروع می‌شود و باید مقصران پیدا شوند.

 

بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با فیلمنامه‌نویسان شنای پروانه: قصه خوب بچه‌های بد

 

منتقدان براین باورند که فیلم‌نامه «شنای پروانه» از دسته فیلمنامه‌های قوی و خوب محسوب می‌شود. این فیلم نامه را پدرام پورامیری و حسین دوماری نوشته‌اند. فیلم‌نامه دقیق و حساب‌شده است. تمامی ابعاد قصه‌ در پایان فیلم مشخص می‌شود و هر سرنخی که به تماشاگر داده می‌شود در مسیر فیلم روشن و واضح به نتیجه می‌رسد. شنای پروانه با جزئیات روایتش را آغاز می‌کند، این جزئیات را به هم گره می‌زند و یک تصویر نهایی را به تماشاگر ارائه می‌دهد.

عکسی از فیلم شنای پروانه

انتخاب درست بازیگران

محمد کارت که در فیلم‌های عصبانی نیستم رضا درمیشیان، چه خوبه که برگشتی، داریوش مهرجویی، بوسیدن روی ماه همایون اسعدیان، بی خود و بی جهت عبدالرضا کاهانی و گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی کیا بازی کرده است، در شنای پروانه نشان داده که می‌تواند در انتخاب بازیگر نیز خوب عمل کند.

 

بیشتر بخوانید: نقدی بر فیلم شنای پروانه؛ حکایت چند گنده لات

 

بازی‌های خوب بازیگران شنای پروانه از جمله مورادی است که تمامی منتقدان به آن اشاره داشته‌اند. جواد عزتی یکی از بهترین بازی‌هایش را دارد. طناز طباطبایی  نفش طولانی ندارد اما اثرگذاری خود را نشان می‌دهد. امیر آقایی که نقش گنده‌ لاتی را به عهده دارد و یکی از بهترین بازی های خود را در گریمی متفاوت ارایه می‌کند که برای همین فیلم جایزه بهترین نفش مکمل مرد را از جشنواره فجر از آن خود کرد. پانته‌آ بهرام نیز که حضوری کوتاه دارد اما بازی متفاوتی را ارائه می‌کند.

 

افتخارات فیلم شنای پروانه

«شنای پروانه» در جشنواره فجر توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.