2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
کرونا از طریق غذا هم منتقل می‌شود

کرونا از طریق غذا هم منتقل می‌شود

یک استاد صنایع غذایی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق غذا توضیح داده است.

دوات آنلاین-یکی از سوالات رایج درباره نحوه انتقال ویروس کرونا به انسان این است که آیا کرونا از طریق غذا نیز منتقل می‌شود یا خیر. یک استاد صنایع غذایی به این سوال جواب مثبت داده است. توضیحات او را بخوانید:

 

سید امیر محمد مرتضویان دکترای صنایع غذایی و استاد دانشگاه شهید بهشتی - انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به نگرانی مطرح شده مردم در سامانه 4030 ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت بهداشت مبنی بر تاثیر ویروس کرونا روی مواد غذایی، افزود: اگرچه موضوع ماندگاری ویروس روی مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است، اما کمتر در کشور و جهان به این بحث پرداخته شده است و تحقیقات ویروس کرونا بیشتر در زمینه جنبه های پزشکی و درمانی متمرکز است.

 

مواد غذایی هم می‌توانند به کرونا آلوده باشند

وی با تاکید بر اینکه محصولات غذایی هم می تواند به ویروس کرونا آلوده شده باشد، گفت: مدت زمان ماندگاری این ویروس روی انواع غذاها هنوز به طور دقیق مشخص نشده به همین دلیل باید یک تحقیق بسیار علمی و دقیق در خصوص این موضوع انجام شود تا نشان دهد که مدت زمان ماندگاری روی انواع مواد غذایی مانند شیر پاستوریزه، انواع پنیر، دوغ، خامه، گوشت، سوسیس و کالباس، غلات و نان، انواع حبوبات و دیگر فرآورده ها چقدر است.

 

مرتضویان ادامه داد: احتمال آلوده شدن ثانویه‌ انواع فرآورده‌های سنتی مثل شیر و نان در صورت آلودگی محیط پس از تولید به ویروس کرونا وجود دارد. به همین دلیل باید چالش هایی که در این زمینه وجود دارد را با تحقیق درست، برطرف کنیم.

 

کاهش ریسک آلودگی به کرونا در فرآورده‌های پاستوریزه

وی با اشاره به اینکه تحقیقات علمی نشان می‌دهد که اگر فرآورده پاستوریزه باشد ریسک آلوده شدن به ویروس کرونا کاهش می‌یابد، افزود: توصیه می‌کنیم که مردم بیشتر فرآورده های صنعتی مصرف کنند چراکه احتمال سرایت این ویروس به این فرآورده ها هم به دلیل پاکیزه تر بودن محیط‌های تولید و هم اعمال فرآیندهای تولید بسیار کمتر از فرآورده های سنتی و صنفی است. فرآورده‌های صنعتی از درجه بهداشتی بالاتری نسبت به فرآورده های سنتی برخوردار اند به همین دلیل مردم بهتر است از محصولاتی که بسته بندی هستند، استفاده کنند.

 

استاد علوم و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: محصولات بسته بندی مانع ورود ویروس به محصولات غذایی به صورت آلودگی ثانویه می شوند. به همین دلیل تاکید داریم که فرآورده های صنعتی از ایمنی بالاتری برخوردار است. حتی نان های بسته بندی نسبت به نان‌های صنفی ایمنی بیشتری دارند اما باید بسته بندی با پس از ورود به منزل و پیش از باز کردن محصول، ضدعفونی یا شستشو شود.

 

مرتضویان با اشاره به مصرف انواع شیرینی جات تصریح کرد: تضمینی در خصوص بهداشتی بودن انواع شیرینی هایی که در مواد قنادی ها فروخته می شود وجود ندارد، چرا که احتمال آلودگی این محصولات به ویروس کووید 19 به ویژه بعد از خارج شدن از فر های شیرینی پزی وجود دارد.

 

وی به مباحثی که در خصوص اینکه اگر ماده اولیه محصولات غذایی صنعتی به ویروس آلوده بودند، آیا احتمال آلوده بودن این محصولات بعد از تولید و حرارت هنوز هم وجود دارد یا خیر، گفت: به طور دقیق این موضوع هنوز مشخص نشده است.

 

بیشتر بخوانید: آیا موهای ما هم به کرونا آلوده می‌شود

 

دمای غیرفعال شدن ویروس کرونا

استاد علوم و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یک سری تخمین های علمی نشان می داد که احتمال غیر فعال شدن ویروس کووید 19 در دمای 60 الی 65 درجه و در چند ثانیه وجود دارد، تصریح کرد: اما تحقیقی از مجله «لن ست» منتشر شد که نشان می دهد این ویروس در دمای 75 درجه هم به مدت 5 دقیقه مقاومت کرده است. البته این تحقیق در مواد غذایی نبوده و با توجه به اثرات حفاظتی ترکیبات مواد غذایی بر میکروب ها، ممکن است در مواد غذایی این دمای ماندگاری بیشتر هم باشد. بنابراین فقط انجام تحقیقات مستقیم و دقیق در مواد غذایی می تواند پاسخ گوی چگونگی سرایت این ویروس از راه غذا و به ویژه ماندگاری آن در انواع مواد غذایی باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.