2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
اپلیکیشن ماسک چیست و چه کاربردی برای مقابله با کرونا دارد + راهنمای نصب

اپلیکیشن ماسک چیست و چه کاربردی برای مقابله با کرونا دارد + راهنمای نصب

حتما شما هم در این روزهای کرونایی اسم اپلیکیشن ماسک را شنیده‌اید اما این برنامه چیست و چگونه کار می‌کند و چرا باید آن را داشته باشیم؟

دوات آنلاین-یکی از کارهایی که می‌تواند به ما در پیشگیری از کرونا کمک کند استفاده از اپلیکیشن ماسک است که مخصوص این روزها طراحی شده و اطلاعات مفیدی را در اختیارمان قرار می‌دهد. اما این برنامه چیست و چرا و چگونه باید آن را نصب کنیم؟

با اپلیکیشن ماسک آشنا شوید

کاربرد اپلیکیشن ماسک چیست

مهندس علی شریفی - عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کاربرد اپلیکیشن ماسک (mask.ir) که اخیرا از سوی وزارت بهداشت اعلام و به مردم توصیه شده برای آگاهی از شیوع کرونا در محله خود و محافظت بهتر در برابر این بیماری، این اپلیکیشن رایگان را نصب کنند، گفت: فرض کنید فرد برای خرید روزانه به یک فروشگاه مراجعه کرده است. در صورتی که پس از مدتی مشخص شود صاحب فروشگاه به کرونا مبتلا شده است، این احتمال به وجود می‌آید که این فرد نیز به بیماری مبتلا شده باشد. مطلع شدن فرد از این موضوع برای جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری ممکن نخواهد بود، مگر اینکه تماس فرد با صاحب فروشگاه ثبت شده باشد و به محض مثبت شدن نتیجه تست فروشنده، اطلاعات به فرد حاضر در فروشگاه نیز ارسال شود.

اپلیکیشن ماسک چه کاربردی دارد

وی افزود: این فرایند تحت عنوان رهگیری تماس‌های نزدیک شناسایی می‌شود و بنابر پروتکل سازمان بهداشت جهانی است. پیش از ایران، کشور چین این کار را با نرم افزاری آغاز کرد که تجربه موفقی بود. برای دستیابی به این فرایند در ایران نیز به محض ورود ویروس کرونا به کشور، جمعی از متخصصین برای کمک به حوزه بهداشت و درمان، به صورت شبانه روزی برای ساخت این اپلیکیشن زمان گذاشتند، بدون آنکه هیچ چشم داشت مالی به موضوع داشته باشند.

 

تکنولوژی ضد کرونا در چین

شریفی در توضیح بیشتر فرایند عملکرد این اپلیکیشن، تصریح کرد: در کشور چین هر فرد پیش از ورود به فروشگاه ملزم بود یک بارکد دو بعدی را توسط تلفن همراه خود اسکن کند تا اطلاعات لازم در خصوص بروز یا عدم بروز کرونا به فروشنده و خریدار ارائه شود. البته این فرایند اصلا کار آسانی نبود. بر اساس برنامه‌ها و توسعه‌ای که صورت گرفت، ما علاوه بر تکنولوژی چین، از سنسورِ بلوتوث موبایل استفاده کردیم تا ارتباط بین دو گوشی در فاصله نزدیک برقرار شود. این فرایند با حفظ کامل حریم خصوصی و کسب اجازه از کاربرها اتفاق می‌افتد، به این صورت که اطلاعات اطرافیان فرد در یک محیط عمومی در یک پایگاه که متعلق به دانشگاه صنعتی شریف است ثبت شده و هر زمان که تست فردی که در ارتباط با سایرین بوده، مثبت اعلام شود، این موضوع به کسانی که در تماس نزدیک با او بوده‌اند نیز گزارش می‌شود.

نقشه ابتلا به کرونا در برنامه ماسک

برنامه ماسک را چه طور نصب کنیم

وی در خصوص طریقه نصب اپلیکیشن ماسک، اظهار کرد: نصب اپلیکیشن با دیدن راهنمایی که در سایت Mask.ir وجود دارد به راحتی برای دو سیستم عامل اندروید و IOS قابل انجام است. نکته قابل توجه آن است که علاوه بر خدمات ذکر شده، این اپلیکیشن قابلیت‌های دیگری نیز دارد. در یک نقشه‌ای از کوچه، محله و خیابانی که در آن زندگی می‌کنید می‌توانید این اطلاع را کسب کنید آیا کسانی در مجاورت شما به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر. البته این کار با حفظ حریم شخصی افراد و بدون ذکر آدرس دقیق صورت می‌گیرد.

 

وی در خصوص گزارش خطا در نصب برنامه، افزود: مردم می‌توانند مشکلات خود را به صفحه واتس‌اپ برنامه به نشانی Mask_ application گزارش کنند. همچنین در قسمت ثبت نظر در برنامه کافه بازار که برنامه را در فرمت اندروید از آن دانلود کردند نیز می‌توانند گزارش خطا را ثبت کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.