2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
کرونا به کدام شهر ایران نرفته است

کرونا به کدام شهر ایران نرفته است

مردم و مسوولان این شهر دست به دست هم دادند و با رعایت ضوابط و اصول بهداشتی راه را بر ورود کرونا بستند.

دوات آنلاین-در حالی‌که ویروس کرونا نه تنها به تمام نقاط ایران بلکه به کشورهای مختلف جهان نفوذ کرده یکی از شهرهای ایران همچنان خود را از این ویروس ایمن نگه داشته است. شهر ندوشن در استان یزد، شهر بدون کرونای ایران است.

 

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان مردم دیار ندوشن از توابع شهرستان میبد در استان یزد، در روز‌های مبارزه با کرونا با یک همبستگی مثال‌زدنی و فعالیت و همکاری همه فرهیختگان و فعالان اجتماعی توانستند نسبت به همه کشور، پیشتاز در قرنطینه شهر و دیار خود باشند و کرونا را شکست دهند.

 

شهر ندوشن در ۹۰ کیلومتری یزد در این روز‌های حمله جهانی ویروس کرونا خودش را خوب شناخت که چگونه فرهنگ تاریخی این دیار در دفاع از شهر حرف اول را می‌زند و از اولین روز‌های زمزمه تاخت‌وتاز یک بیماری واگیر به‌سرعت شهر در حال آماده‌باش درآمد و ابتدا به صورت خودجوش و مردمی مسیر‌های منتهی به شهر با خاک‌ریز مسدود شد و هر خانه سنگری برای دفاع از شهر شد.

نمایی از شهر ندوشن در استان یزد

چه کارهایی برای مقابله با کرونا در ندوشن انجام شد

موسوی بخشدار ندوشن گفت: به همت اهالی خودجوش شهر ندوشن و نیرو‌های خیری و مردمی ۴ ایستگاه غربالگری و کنترل تردد در مدخله‌های ورودی شهر ندوشن احداث و از همان روز‌های اول عبور و مرور کاهش داده شد و از ورود افراد غیر بومی نیز جلوگیری شد.

 

موسوی با اشاره به دیگر اقدامات مردم و مسئولان شهر ندوشن ادامه داد: سطح شهر توسط خیرین و دهیاران ضد عفونی شد و مردم نیز با همکاری خود قرنطینه خانگی و نکات بهداشت فردی را رعایت کردند که بعضی مواقع مردم از ما جلوتر حرکت می‌کردند.

 

بخشدار ندوشن تصریح کرد: نماز‌های جماعت و برنامه‌های فرهنگی که به صورت دسته جمعی بود به حالت تعلیق در آمد و مغازه داران نیز با بستن ورودی مغازه خود و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مقابله با این بیماری نیز سهیم بودند.

 

او با اشاره به ایجاد کارگاه دوخت ماسک و تهیه مواد ضدعفونی اضافه کرد: ۱۴۰۰ پکیج بهداشتی به همراه بروشور‌های آموزشی برای پیشگیری از بیماری کرونا و ماسک و دستکش و ژل‌های ضدعفونی کننده بین مردم ندوشن و ۵ روستای اطراف آن بطور رایگان توزیع کردیم و در حال حاضر هم مردم خودشان با رعایت اصول و قوانین بهداشتی از داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی شهر این اقلام را تهیه می‌کنند و خوشبختانه کمبودی در این زمینه نداریم.

اقدامات مردم ندوشن برای پیشگیری از کرونا

توضیحات یک شهروند اهل ندوشن

مردم شهر ندوشن در مقابله به وبای امروزی آتش به اختیار عمل کردند و توانستند شهر خود را در کشور به عنوان شهر بدون کرونا شهره کنند.

 

موسوی یکی از اهالی شهر ندوشن گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا با همت مسئولین شهر ندوشن و اهالی خودجوش تمام ورودی‌های شهر ندوشن بسته شد و ورودی شمالی و جنوبی آن ایستگاه غربالگری و کنترل تردد گذاشته شد و از تردد‌های غیرضروری و ورود افراد غیربومی جلوگیری شد.

 

او افزود: در کنترل مبادی ورود و خروج حتی افرادی را هم که ساکن شهر‌های دیگر استان بودند و در ندوشن خانه داشتند و اواخر هفته به این شهر می‌آمدند را دیگر به شهر راه ندادیم و از آن‌ها می‌خواستیم در این کار با ما همکاری کنند و خوشبختانه همکاری هم می‌کردند.

 

موسوی ادامه داد: در ایستگاه غربالگری ورودی شهر ندوشن ۴۵ نفر در سه شیفت فعالیت می‌کنند که تمام هزینه‌ها حتی صبحانه، نهار و شام افراد نیز به همت مردم تهیه می‌شود و اگر این همت و همدلی مردم شهر ندوشن نبود نمی‌توانستیم با این ویروس مقابله کنیم.

 

بیشتر بخوانید: مردم کدام کشورها به کرونا مبتلا نشده‌اند

 

همبستگی مردم ندوشن برای شکست کرونا

جعفری مدیرمرکز جامع سلامت شهر ندوشن با اشاره به همبستگی مردم در شکست کرونا تصریح کرد: در شهر ندوشن از همان روز‌های اول اصناف، مغازه داران، ائمه جماعت و مردم تمام توصیه‌های بهداشتی را رعایت کردند و این همت باعث پیروزی شده است.

مردم ندوشن راه را بر کرونا بستند

جعفری ادامه داد: تاکنون در این شهر هیچ مورد از بیماری کرونا مشاهده نشده و مردم نیز همچنان با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حال مبارزه هستند.

 

او افزود: برای افرادی هم که ساکن ندوشن هستند، اما در شهر‌های دیگر استان شاغلند کارت تردد صادر کردیم وهنگام ورود و خروج از شهر نیز تب سنجی می‌شوند.

 

رعایت نکات بهداشتی رمز موفقیت در ندوشن

محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به پیشتازی ندوشن در مبارزه با کرونا گفت: مردم این دیار کویری از همان ابتدای شیوع کرونا در یزد با حضور در خانه‌های خود و تردد کمتر در سطح شهر و رعایت همه نکاتی که توسط کادر بهداشت و درمان استان مطرح می‌شد، موفق شدند زنجیره شیوع این ویروس را قطع کنند و تاکنون نیز مورد مثبت و یا مشکوکی از بیماری کرونا در شهر ندوشن گزارش نشده است.

 

نوری شادکام با قدردانی از مردم این دیار اظهار کرد: اگر همه مردم توصیه‌های پزشکان را جدی می‌گرفتند، میزان شیوع در استان به طور قطع کاهش می‌یافت.

 

وی افزود: اکنون نیز اگر مردم توصیه‌ها را جدی نگیرند، با موج جدیدی از شیوع مواجه خواهیم بود و آن‌گاه می‌توان گفت که فاجعه‌ای در راه خواهد بود.

 

شهر‌های زیادی در ایران و جهان در گیر کرونا ویروس شده اند و هنوز دارویی برای این بیماری پیدا نشده است و فقط تنها راه مبارزه با این بیماری پیشگیری از انتقال ویروس است.

 

حالا شهری در استان یزد به نام ندوشن که از همان ابتدای روز‌های مبارزه با این ویروس آستین همت رو بالا زدند و نتوانستند بر این بیماری غلبه کنند و با بستن ورودی‌های خود و قرنطینه کامل شهر بر این ویروس پیروز باشند و به عنوان شهر بدون کرونا لقب بگیرند.

 

اکنون نیز اگر مردم توصیه‌ها را جدی نگیرند، با موج جدیدی از شیوع مواجه خواهیم بود و آنگاه می‌توان گفت که فاجعه‌ای در راه خواهد بود که امید است در دیگر مناطق نیز با این همت و همبستگی و همکاری فعالان اجتماعی بتوان با یاری خدا کرونا را شکست داد و روزگار خود را به حالت عادی برگرداند و با شور و نشاط اجتماعی در جامعه بتوانیم یک جامعه پویا داشته باشیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.