2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نتیجه تازه‌ترین تحقیقات درباره کورونا؛ واگیری از آنفلوانزا کمتر اما شدت بیماری بیشتر
رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد

نتیجه تازه‌ترین تحقیقات درباره کورونا؛ واگیری از آنفلوانزا کمتر اما شدت بیماری بیشتر

آنفلوانزای فصلی را نمی‌توان مهار کرد- چرا که این کار ناممکن است. اما مهار کردن کووید-۱۹ امکان‌پذیر است.

دوات آنلاین-رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ویروس جدید کورونا کمتر از ویروس آنفلوانزا واگیر است، اما بیماری شدیدتری نسبت به آنفلوانزای فصلی ایجاد می‌کند و بر خلاف آنفلوانزا فعلا واکسن و داروی اختصاصی برای آن وجود ندارد.

 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت تدروس آدهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند در گزارش روزانه خود درباره همه‌گیری  ویروس جدید کورونا اعلام کرد شمار کل موارد بیماری کووید-۱۹ در جهان به ۹۰۸۹۳ مورد و شمار مرگ‌های نشای از آن به ۳۱۱۰ مورد رسیده است.

 

به گفته شمار موارد جدید گزارش شده از چین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۹ مورد بوده است که کمترین شمار موارد جدید روزانه از این کشور از ۲۰ ژانویه به بعد است.

 

در مقابل ۱۸۴۸ مورد بیماری از ۴۸ کشور گزارش شده است که ۸۰ درصد آنها مربوط به کره جنوبی، ایران و ایتالیا می‌شود.

 

تدروس گفت:‌«می‌دانیم که مردم ترسیده و نامطمئن هستند. ترس یک پاسخ طبیعی انسانی نسبت به هر تهدیدی، مخصوصا تهدیدی است که آن را کاملا درک نمی‌کنیم.»

 

اما به گفته تدروس روز به روز اطلاعات بیشتری درباره ویروس جدید به دست می‌آید.

 

شباهت‌ و تفاوت‌های کورونا و آنفلوانزا

او به شباهت‌های میان کورونا و آنفلوانزا اشاره کرد و گفت هر دوی این ویروس‌های بیماری تنفسی ایجاد می‌کنند و به شیوه مشابهی منتقل می‌شوند، از طریق قطرک‌های کوچک مایع که از دهان و بینی افراد بیمار خارج می‌شود.

 

علائم ویروس جدید کورونا با آنفلوانزا و سرماخوردگی چه تفاوتی دارد؟

اما به گفته او بر اساس داده‌های فعلی تفاوت‌های مهمی در چهار بخش میان بیماری کووید-۱۹ و آنفلوانزا هم وجود دارد:

 

۱- کارآمدی ویروس کورونا در سرایت از شخصی به شخص دیگر کمتر از ویروس آنفلوانزا است.

 

در آنفلوانزا، افراد دچار عفونت بی‌علامت یک عامل مهم انتقال هستند، اما ظاهرا در مورد ویروس کورونا این چنین نیست.

 

شواهد از چین نشان می‌دهد که فقط یک درصد از موارد گزارش‌شده بیماری بی‌علامت بوده‌اند و اغلب این افراد هم در طول ۲ روز علائم بیماری را بروز داده‌اند.

 

۲- بیماری ناشی از ویروس جدید کورونا یعنی کووید-۱۹ شدیدتر از آنفلوانزای فصلی است.

 

در حالیکه بسیاری از افراد نسبت به گونه‌های آنفلوانزای فصلی ایمنی دارند، کووید-۱۹ یک ویروس جدید است که هیچکس نسبت به آن ایمنی ندارد. بنابراین افراد بیشتری با عفونت به این ویروس مبتلا خواهند شد و برخی از آنها بیماری شدیدی را پیدا خواهند کرد.

 

بر اساس کل موارد گزارش‌شده از جهان ۳.۴ درصد افراد دچار کووید-۱۹ مرده‌اند. در مقابل، میزان مرگ‌ومیر آنفلوانزای فصلی بسیار بسیار کمتر از یک درصد است (۰.۱ درصد)

 

آیا واقعا کوروناویروس خطرناکتر از آنفلوانزا نیست؟

۳- برای آنفلوانزای فصلی واکسن و دارو وجود دارد، اما در حال حاضر واکسن و درمانی اختصاصی برای کووید-۱۹ وجود ندارد. البته کارآزمایی‌های بالینی چند دارو در حال انجام است و ۲۰ واکسن در مراحل تولید هستند.

 

آیا درمانی برای ویروس کورونا وجود دارد؟

۴- آنفلوانزای فصلی را نمی‌توان مهار کرد- چرا که این کار ناممکن است. اما مهار کردن کووید-۱۹ امکان‌پذیر است. برای آنفلوانزا ردیابی افراد در تماس با بیمار انجام نمی‌شود، اما درباره کووید-۱۹ این کار باید انجام شود۷ چون اینکه کار عفونت‌های بیشتری جلوگیری می‌کند و جان‌ها را نجات می‌دهد.

 

او در انتها حرف‌هایش را اینگونه خلاصه کرد: «کووید-۱۹ با کارآمدی کمتری نسبت به آنفلوانزا سرایت می‌کند، به نظر نمی‌رسد افراد بی‌علامت نقش چندانی در انتقال بیماری داشته باشند. اما بیماری کووید-۱۹ از آنفلوانزا شدیدتر است و واکسن و دارویی هم برای آن وجود ندارد و بالا خره اینکه کووید-۱۹ را بر خلاف آنفلوانزا می‌توان مهار کرد. به همین علت است که ما باید هر کاری که می‌توانیم برای مهار آن انجام دهیم. به همین علت است که سازمان جهانی بهداشت توصیه‌ می‌کند کشورها رویکردی همه‌جانبه نسبت همه‌گیری داشته باشند.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.