2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مفیدترین گیاهان دارویی برای زخم و عفونت معده، دیابت و کبد چرب

مفیدترین گیاهان دارویی برای زخم و عفونت معده، دیابت و کبد چرب

چه گیاهان دارویی برای زخم معده مفید است؟ برای عفونت معده چه طور؟ کدام داروهای گیاهی می‌تواند به بهبود کبد چرب یا دیابت کمک کند؟

دوات آنلاین-گیاهان دارویی به گیاهانی گفته می‌‌شود که بعضی از اندام‌های آن ها دارای ماده موثر است وزن این ماده تقریبا کمتر از یک درصد وزن خشک گیاه است که شامل خواص دارویی مهم و موثر برای موجودات زنده است. در پزشکی کهن و قدیمی تمام داروها از گیاهان ساخته می‌شدند و از گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند، در جهان امروز نیز همچنان از گیاهان دارویی برای درمان بیماران استفاده می شود و هر روز بر تعداد طرفداران طب سنتی نیز افزوده می شود.

با خاصیت گیاهان دارویی آشنا شوید

در این بین برخی از گیاهان دارویی هستند که مشهوریت بیشتری نسبت به بسیاری از گیاهان در میان مردم دارند و به صورت تازه و خشک شده نیز مورد مصرف قرار می‌گیرند. گیاهان دارویی خواص فراوانی دارند و علاوه بر بهبود و تقویت سلامتی می‌توان برای طعم و عطر غذاها نیز از آنها .استفاده کرد

معرفی داروهای گیاهی برای زخم معده

گیاهان دارویی برای زخم معده

هنگامی که ترشح اسید کلریدریک در مخاط معده بیشتر می‌شود سبب ایجاد عفونت داخلی در معده می‌شود  به آن زخم معده می گویند. این اسید به وسیله سلول‌های پوششی درون معده ترشح می‌شود و موجب تضعیف پوشش داخلی معده می‌گردد که دلایل مختلفی از جمله مصرف سیگار، مصرف الکل و قهوه، پرخوری، مصرف زیاد فلفل، استفاده از داروهای ضد التهاب معده و ... دارد. از علائم آن می‌توان به تهوع، سوزش، کاهش وزن، بی اشتهایی و... اشاره کرد.

 

گیاهان دارویی مناسب زخم معده گیاهان زیر هستند:

 

بابونه: بابونه یکی از گیاه های دارویی است که مهم ترین خاصیت آن درمان ورم و زخم معده است. اشخاصی که به این بیماری دچار هستند با مصرف این گیاه می‌توانند سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند.

 

شنبلیله: شنبلیله یکی از دیگر گیاهان دارویی است که اثر خنک کنندگی بر بدن دارد به وسیله دانه شنبلیله و آب، چای گیاهی درست کنید مصرف این گیاه برای زخم معده مفید است و به کاهش شدت آن کمک بسیاری می ‌کند.

 

سیر: استفاده از سیر زخم معده را درمان میکند چه زخم معده تان قدیمی و مزمن باشد چه تازه.

 

شیرین بیان: یکی دیگر از گیاه های موثر در درمان زخم معده استفاده از شیرین بیان است و افرادی که فشار خون بالا و بیماری قلبی دارند نباید از آن استفاده کنند همچنین مصرف زیاد ان سبب درد مفاصل می شود.

کدام داروهای گیاهی برای عفونت معده مفید است

گیاهان دارویی مفید برای عفونت معده

هنگامی که یک باکتری مانند هلیکوباکتری پیلوری وارد بدن شما می شود ممکن است باعث ایجاد عفونت در بدن شود و مشکلات جدی همچون زخم را به وجود بیاورد. البته جای هیچ گونه نگرانی نیست، با یک رژیم غذایی مناسب و درمان های گیاهی و خانگی می توانید این مشکلات را برطرف کنید در غیر این صورت به پزشک مراجعه نمایید.

 

گیاهان دارویی مناسب برای عفونت معده شامل موارد زیر می‌شود:

 

چای سبز: نوشیدن دو بار چای سبز در روز می ‌تواند در درمان عفونت معده و پیشگیری ان کمک کند. چای سبز به دلیل اثر ضد باکتری بر روی باکتری پیلوری سبب از بین رفتن آن می ‌شود.

 

آلوئه ورا: ژل یک برگ از آلوئه ورا را با قاشق در بیاورید و با یک لیوان آب ترکیب کنید می توانید با انواع آب میوه، عسل و... نیز ترکیب نمایید و روزانه مصرف کنید. آلوئه ورا خاصیت ضد میکروبی بر عفونت میکروبی معده دارد و به خوبی می تواند به درمان عفونت معده کمک کند.

 

ریشه شیرین بیان: ریشه این گیاه خاصیت ضد عفونی دارد و برای انواع بیماری های عفونی مانند عفونت معده مناسب است می توانید مقداری از ریشه این گیاه را در یک لیوان آب بجوشانید و بعد از صافی رد کنید و منتظر بمانید تا خنک شود سپس آن را بنوشید توصیه می‌شود برای داشتن نتیجه بهتر روزی دو بار مصرف شود.

 

از دیگر گیاهان دارویی که برای درمان عفونت معده مناسب است، می‌توان به زنجبیل، روغن علف لیمو، آویشن و ... اشاره کرد.

برای دیابت از چه گیاهان دارویی استفاده کنیم

گیاهان دارویی برای درمان دیابت

دیابت یا همان قند خون بیماری که امروزه در بین تمامی سنین شایع شده است با مصرف برخی از گیاهان دارویی می توانید به این بیماری غلبه کنید. مانند:

 

ریحان: ریحان یک گیاه  سبز و معطر است که به همراه غذا می توانید آن را مصرف کرده و یا حتی به صورت دم نوش نیز از آن استفاده کنید. ریحان به طور شگفت انگیزی قند خون را کاهش میدهد.

 

بابونه: این گیاه به راحتی قند خون را کاهش می‌دهد و آن را از خون دفع می‌کند و این گونه سبب ذخیره قند در کبد شده و مانع از بروز عوارض دیابت می شود بعد از یک روز خسته کننده و پر مشغله، یک دمنوش تسکیل دهنده و آرام‌بخش فنجان چای بابونه را فراموش نکنید.

 

گل قاصدک: یکی از دیگر گیاهان دارویی است که می‌تواند قند خون شما را کاهش دهد برگ های سبز و تیره این گیاه سرشار از موادی است که قند خون و فشار خون بدن را کاهش می‌دهد و برای کبد نیز مفید است. این گیاه ادرار را افزایش می‌دهد و این گونه باعث پاکسازی بدن می‌شود و برای اکثر افراد دیابتی مناسب است.

 

مصرف شوید، دمنوش رازیانه و جویدن دانه آن، استفاده از سیر، نعناع و زنجبیل و همینطور رزماری و مریم گلی برای درمان قند خون بسیار مفید است.

خاصیت داروهای گیاهی برای کبد چرب

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

کبد چرب بیماری که در سراسر جهان وجود دارد و به چربی‌های زیاد در سلول های کبدی گفته می‌شود که حدود یک چهارم جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند این بیماری علایم و نشانه‌های خاصی جز خستگی و درد درناحیه فوقانی سمت راست شکم ندارد.

 

گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب شامل موارد زیر می‌شود:

 

چای سبز: چای سبز به راحتی می‌تواند مقدار چربی سوزی بدن را افزایش دهد و به کاهش چربی کبد کمک کند و کلسترول خون را کاهش دهد. این چای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد اما استفاده زیاد از حد آن نیز عوارض ناخوشایندی خواهد داشت.

 

خار مریم: این گیاه توانایی خاصی در بهبود کبد چرب و عملکرد کبد دارد که این خاصیت به دلیل وجود اثر آنتی اکسیدانی این گیاه است.

 

زالزالک کوهی: مصرف این گیاه به دلیل مقدار زیاد سطح آنتی اکسیدانی آن برای کاهش چربی کبد و همچنین بازیابی و ترمیم دوباره سلول‌های کبدی بسیار مفید است. این گیاه جز گیاهان پر مصرف در طب سنتی چین می ‌باشد.

 

کاسنی: کاسنی گیاهی معروفی است که از سالیان دور و دراز در طب سنتی وجود داشته و دارد که برای کبد نیز مفید است استفاده از عصاره و عرق این گیاه در بین مردم مرسوم تر می باشد.

 

رزماری: رزماری گیاهی است ناآشنا که امروزه جدیدا بین مردم رواج یافته است. این گیاه اثر ضد التهابی دارد و برای کوفتگی و درد مفاصل بسیار مفید است اما دانشمندان در تحقیقات جدید دریافتند که این گیاه برای کبد چرب و بهبود و رفع التهاب  آن نیز بسیار مفید است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.