2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
مروری بر کارنامه جواد عزتی؛ بازیگری درخشان اما بدشانس

مروری بر کارنامه جواد عزتی؛ بازیگری درخشان اما بدشانس

جواد عزتی بازیگری است که با وجود نقش‌آفرینی‌های تحسین‌شده، به سیمرغ دست نیافته است. کارنامه هنری این بازیگر را مرور کرده‌ایم.

دوات آنلاین-از مدت‌ها قبل از سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، در محافل سینمایی، بسیار شنیده می‌شد که جواد عزتی احتمالاً 4-5 فیلم در جشنواره خواهد داشت و از آن جا که از فیلم‌هایش هم خبرهای خوبی می‌رسید، این احتمال مطرح می‌شد که او یکی از شانس‌های اصلی کسب سیمرغ است. با این حال سه‌شنبه‌شب و طی اختتامیه جشنواره، مشخص شد که او یک بار دیگر دستش از سیمرغ کوتاه مانده؛ ماجرایی که این بار با حواشی خاصی هم همراه بود.

 

به همین بهانه به حضور موفق جواد عزتی در چهار دوره اخیر جشنواره فجر پرداخته‌ایم؛ جایی که بازی‌های خوبی به نمایش گذاشته و هر بار تا یک قدمی جایزه رفته، اگرچه به این افتخار دست پیدا نکرده است. ناگفته نماند بر سر خوب بودن بعضی از این بازی‌ها مثل حضورش در «ماجرای نیمروز» و «شنای پروانه» توافق بیشتری وجود دارد و بر سر بعضی دیگر کمتر. توالی بازی‌های خوب و گاهی عالی طی چهار سال متوالی، این تلقی را به وجود آورده که جواد عزتی واقعاً بدشانس است.

جواد عزتی در فیلم ماجرای نیمروز

ماجرای نیمروز/جشنواره 35

یکی از اولین حضورهای جواد عزتی در نقش غیرکمدی، «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. او بازی در نقش مکمل «صادق» را برعهده داشت که یک شخصیت باهوش و مرموز اطلاعاتی بود و از لحاظ ظاهری نیز شبیه سعید امامی چهره‌پردازی شده بود. فیلم «ماجرای نیمروز» مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و حتی به دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز دست یافت، اما برای عزتی تنها یک نامزدی به ارمغان آورد. او در آن جشنواره نوید محمدزاده را برای بازی فوق‌العاده در «بدون تاریخ، بدون امضا» رقیب خود می‌دید، که از هر لحاظ رقیب قدری بود و برای این فیلم جوایز فراوانی گرفت.

جواد عزتی در فیلم تنگه ابوقریب

تنگه ابوقریب/ جشنواره 36

در جشنواره سال بعد، جواد عزتی با «تنگه ابوقریب» حاضر بود، محصول مشترک بهرام توکلی و سعید ملکان که فیلم چشمگیری از آب درآمده بود و به ‌رغم برخی نواقص در فیلم نامه و شخصیت‌پردازی، به دلیل ویژگی‌های فنی تحسین شد. فیلم در نهایت به جوایز فراوانی از جمله سیمرغ بهترین فیلم دست یافت، اما عزتی اگرچه بازی‌اش کمابیش مورد توجه منتقدان قرار گرفت، اما برای این فیلم نامزد نشد. سیمرغ نقش اول به امیر جدیدی دیگر بازیگر «تنگه ابوقریب» (به صورت مشترک با «عرق سرد») رسید و با توجه به نقش‌آفرینی‌های بسیار خوب او، کسی هم اعتراضی نداشت. در آن سال امین حیایی برای «شعله‌ور» و نوید محمدزاده برای «مغزها...» دیگر شانس‌های سیمرغ بودند.

 

لاتاری/ جشنواره 36

عزتی در سال 96 حسابی پرکار بود و علاوه بر بازی در دو فیلم بسیار پرفروش «آینه بغل» و «هزارپا»، در دو فیلم جدی هم بازی کرده بود. او «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را نیز در جشنواره سی‌وششم داشت. «لاتاری» هم از لحاظ مضمون و هم از لحاظ فرم، جنجالی‌ترین فیلم جشنواره شد؛ مخاطب فراوان و همچنین مخالفان فراوانی داشت. با این حال کمتر کسی درباره بازی جواد عزتی نظر منفی داشت و بسیاری بازی وی را که کوتاه هم بود، پسندیدند. با این حال فیلم مورد توجه داوران جشنواره قرار نگرفت و تنها در یک رشته فنی نامزد شد. سیمرغ بهترین بازیگر مکمل نیز به جمشید هاشم‌پور برای «دارکوب» رسید که انتخابی بسیار جنجالی بود و مخالفان زیادی پیدا کرد.

 

ماجرای نیمروز: رد خون/جشنواره 37

آخرین همکاری عزتی با مهدویان هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت. او در دنباله «ماجرای نیمروز»، یک بار دیگر نقش «صادق» را ایفا کرد؛ در حالی که این بار، کاراکتر ابعادی منفی یافته بود. «رد خون» نظر بسیاری از منتقدان را جلب کرد. عزتی نیز موفق بود، اما باز هم در حد نامزدی جایزه. نکته جالب این بود که تهیه‌کننده اعلام کرد نام عزتی را برای نقش اول به جشنواره ارائه کرده، ولی او در نقش مکمل نامزد شد! اگرچه این بار رقبای وی بسیار قدر بودند و او قافیه را به علی نصیریان برای «مسخره‌باز» باخت؛ هر چند در میان نامزدها، نوید محمدزاده برای «متری شیش‌ونیم» و آرمین رحیمیان برای «شبی که ماه...» نیز حضور داشتند که بازی هر دو تحسین شده بود.

جواد عزتی در فیلم شنای پروانه

شنای پروانه/ جشنواره 38

جواد عزتی امسال با اختلاف زیاد، پرکارترین هنرپیشه جشنواره بود و پنج فیلم داشت: دو نقش اول و سه نقش مکمل. فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، مورد تحسین فراوان مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و پنج جایزه، از جمله دو سیمرغ بازیگری مکمل برای امیر آقایی و طناز طباطبایی و همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را گرفت. بازی عزتی نیز در نقش لات توبه‌کرده‌ای به نام «حجت»، آن‌قدر خوب بود که به همراه دو بازی بسیار خوب از فرامرز قریبیان در «خروج» و پیمان معادی در «درخت گردو» را جزو شانس‌های اصلی کسب جایزه نقش اول مرد می‌دانستند، اما در نهایت حتی نامزد هم نشد و جایزه نیز به معادی رسید؛ جایزه‌ای که بسیار جنجالی هم شد.

 

آتابای/ جشنواره 38

دیگر فیلم جواد عزتی در جشنواره امسال که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی بود. پیش از جشنواره هم شنیده می‌شد که کریمی فیلم متفاوتی ساخته و در خلال جشنواره مشخص شد این شنیده‌ها حقیقت داشته است. جواد عزتی در این فیلم که پرتره‌ای از شخصیت «آتابای» با بازی هادی حجازی‌فر بود، نقش مکمل کوتاهی بازی کرده بود که برای بهترین بازیگر نقش مکمل، نامزد هم شد، اما در نهایت به سیمرغ دست نیافت. درباره امسال، شایعات فراوانی هم به وجود آمد، از جمله این که گفته شد سعید راد عضو هیئت داوران بخش سودای سیمرغ، تهدید کرده در صورت اهدای جایزه به عزتی، از هیئت داوران کناره‌گیری خواهد کرد!

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.