2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
معرفی کامل و نقد مثبت و منفی درباره آبادان یازده 60+ خلاصه داستان و بازیگران

معرفی کامل و نقد مثبت و منفی درباره آبادان یازده 60+ خلاصه داستان و بازیگران

فیلم آبادان یازده 60 از فیلم‌های خوش ساخت دفاع مقدس است که مقاومت مردم آبادان را به تصویر می‌کشد اما این فیلم غیر از سوژه مهم چه ویژگی‌های دیگری دارد؟

دوات آنلاین-آبادان یازده 60 فیلمی درباره دفاع مقدس است؛ فیلمی خوش ساخت که نظر مثبت بسیاری از منتقدان را جلب کرده است البته برخی نیز ایراداتی را بر فیلم وارد دانسته‌اند.

 

این فیلم ساخته مهرداد خوشبخت؛ کارگردان 50 ساله و اصالتا آبادانی است. «عقاب صحرا»، «صدای پای من» و  «جای او دیگر خالی نیست» فیلم‌های قبلی خوشبخت بودند.

لوگوی فیلم آبادان یازده 60

خلاصه داستان فیلم آبادان یازده 60

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»

 

مهرداد خوشبخت در گفتگو با مهر درباره این فیلم گفت: فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره ۴۰ روز اول جنگ و فعالیت و نقش رادیو نفت ملی آبادان در آن برهه زمانی است که ما در این فیلم به سقوط خرمشهر نیز اشاره می‌کنیم. در واقع این فیلم برداشتی آزاد از اتفاقات و حوادث حقیقی است که در بحبوحه جنگ بر سر مردم آبادان و خرمشهر آمده است.

 

خوشبخت دربار فرق فیلم آبادان یازده ۶۰ با فیلم‌های دفاع مقدسی که در این سال‌ها ساخته شده است، گفت: اکثر فیلم‌های دفاع مقدس در جبهه می‌گذرد و به نوعی اشاره مستقیم به نبرد مسقیم در خاکریزهای جنگ داشته اما به دفاع مردمی و نقش مردم در جنگ کمتر پرداخته شده، فیلم ما سعی کرده است بیشتر دوربینش را میان مردم ببرد و به مقاومت و نقش مردم از جمله کارکنان رادیو، کارکنان شرکت نفت، سپاهی‌ها، ارتشی‌ها، تکاوران، ارتشی‌ها کسانی که به نوعی در آن منطقه اسکان داشتند و نیروی بومی آن منطقه بپردازد.

عکسی از فیلم آبادان یازده 60

بازیگران فیلم آبادان یازده ۶۰

بازیگران: علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، نادر سلیمانی، ویدا جوان، یاسین مسعودی، رضا مسعودی، افشین طایی و وحید کرمانی بازیگران فیلم آبادان یازده ۶۰ هستند.

علیرضا کمالی در خصوص نقش خود در این فیلم گفت: من این فیلم را بازی کردم و‌ توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در این‌باره به زیرمتنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.

 

ویدا جوان، در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان کرد: این نقش را دوست داشتم، به این دلیل که تحولی در شخصیت کاراکتر شکل می‌گیرد. او درگیر فضای جنگ می‌شود و خود را فدا می‌کند.

 

شبنم گودرزی، دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: این فیلم به این دلیل که عاشق فضای فیلم‌های هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.

پوستر فیلم آبادان یازده 60

2 نقد متفاوت بر فیلم آبادان یازده ۶۰

در ادامه دو نقد متفاوت بر فیلم آبادان یازده ۶۰ را می‌خوانید. یکی از منتقدان از این فیلم تمجید کرده و دیگری آن را چندان قوی ندانسته است.

 

روایت شوق انگیزی از مقاومت

محمد خاجی در تسنیم نوشت: «آبادان یازده 60» روایت شوق انگیزی از مقاومت سرافرازانه جنوبی نشینان خونگرم‌ و عزیز ایران زمین به ویژه اهالی دلیر کوی ذوالفقاری آبادان در سالهای دفاع مقدس است؛ مردمان نجیبی که با دستان خالی و قلب‌هایی مملو از اراده و ایمان، دلیرانه در مقابل هجوم دشمن متخاصم ایستادند و وجب به وجب خاک آبادان را با جان و دل پاسداری کردند؛ طیفی از این مردمان نجیب و استوار، کارمندان متعهد و جان بر کف رادیو آبادان بودند؛ همانها که با مقاومت مثال زدنی و متهورانه خود تا آخرین لحظات حیاتشان مانع از سقوط رادیو آبادان و افتادن آن به دست ارتش بعث شدند. شاید اگر رادیو به سان یگانه حلقه اتصال‌ امیدبخش میان مردم و رزمندگان آن دوران سقوط می‌کرد، آبادان نیز سقوط کرده بود. 1160 فرکانس رادیو آبادان در طول سالهای دفاع مقدس است؛ فرکانس شورآفرین و امیدبخشی که اهالی شهر با گوش دادن به طنین آن به تداوم مقاومت و ایستادگی در جبهه نبرد حق علیه باطل تشویق می‌شدند.

 

فیلم سوژه بکر و بدیعی دارد؛ اساسا توجه به اهمیت و جایگاه رسانه منحصر به فرد، نافذ و تأثیرگذاری چون رادیو و ضریب بخشی به کارکرد بی بدیل آن در طول سالهای دفاع مقدس، موضوعی است که پرداختن به آن پیش از این در سینمای ایران و فیلمهای متعلق به گونه دفاع مقدس مسبوق به سابقه نبوده است؛ این در حالی است که کمتر تحلیلگری می‌تواند نقش کلیدی و برجسته رسانه ای چون رادیو در پمپاژ روحیه، شور، امید و انگیزه به دلهای مردمان آن روزگار را نادیده بگیرد؛ و حاجت به اظهار نیست که نقش کلیدی رادیو؛ این رسانه مهم مردمی در تقویت اراده مردمان مقاوم سالهای جنگ تحمیلی برای دفاع از مرزهای ایران عزیز، امری غیرقابل انکار است؛ بنابراین تا همین جا باید گفت که ترسیم چنین چشم انداز تازه ای از سالهای دفاع دفاع مقدس، هوشمندی و ظرافت خاصی را می‌طلبد که مهرداد خوشبخت واجد چنین درایتی بوده است.

 

نخستین کشمکش فیلمنامه از همان دقایق آغازین میان رییس رادیو آبادان و یکی از فرماندهان بسیج مردمی شهر در می‌گیرد؛ کشمکشی که به واسطه اصرار فرمانده بسیج مردمی به تعطیلی رادیو آبادان به دلیل رسیدن نیروهای ارتش بعث به شط و امتناع رییس رادیو آبادان از تن دادن به تعطیلی رادیو رقم میخورد؛ این کشمکش هرچند کوتاه اما به درستی در خدمت خلق جذابیت و تبسیط موقعیت دراماتیک اثر قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: فیلم درخت گردو؛ خلاصه داستان، بازیگران و چند نقد متفاوت

 

یکی از نقاط قوت فیلم که به نوعی می‌توان آن را برگ برنده فیلمساز برشمرد، تأکید بر حضور و مشارکت آحاد و اقشار گوناگون مردم با فرهنگ‌ها، مذاهب و جهان بینی‌های متفاوت، فارغ از جنسیت و قوم در دوران هشت ساله دفاع مقدس است؛ تأکیدی کاملا درست و مؤثر که در ایجاد حس وحدت و تعمیق همدلی مخاطب نسبت به فیلم کارگر می‌افتد؛ در این راستا، موسیو با بازی درخشان حسن معجونی که مسئولیت حفظ و آرشیو نوارهای ضبط شده رادیو آبادان را بر عهده دارد، شخصی مسیحی مذهب است؛ او فارغ از چنین تفاوتی، دوشادوش دیگر کارمندان رادیو برای حفظ سنگر استراتژیک رادیو آبادان تلاش می‌کند. از سوی دیگر، همسر بهمن همراه با یکی از گزارشگران زن رادیو آبادان نیز مجاهدانه در کنار مردان قرار می‌گیرند و پابه پای آنها به مقاومت و ایستادگی در مقابل هجوم دشمن متخاصم می‌پردازند.

 

«آبادان یازده 60» از شخصیت پردازی به اندازه، ریتمی موزون و موقعیت دراماتیک جذاب و کشانندهای بهره می‌برد. فیلم در بیان خصوصیات کاراکترها پرگویی یا کم گویی نمی‌کند و خصایص جملگی آنها را به میزان مقتضی به مخاطب می‌شناساند. موسیقی موثر و متناسب فیلم نیز در به ثمر نشستن بار عاطفی و احساسی اثر و انتقال بهتر آن به مخاطب، نقش کلیدی و به سزایی را ایفا می‌کند.

 

در تحلیل نهایی، فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» را می‌توان بهترین فیلم بلند سینمایی مهرداد خوشبخت در کسوت کارگردان و تلاشی ارزشمند در به تصویر کشیدن مقاومت جانانه سلحشوران جنوب نشین کشور دانست؛ روزهایی زرین در تاریخ ایران زمین که به برکت خون پاک رزمندگان دلیر ایران اسلامی برای همیشه در تارک تاریخ پرافتخار این مرز و بوم ماندگار شدند؛ روحشان شاد و راهشان آباد.

عکسی از فیلم آبادان یازده 60

نقد منفی بر فیلم آبادان یازده ۶۰

سارا مسعودی در آنا نوشت: سکانس پیش از تیتراژ فیلم، کلوز آپ‌های احساسی، غلطیدن اشک بر گونه و لب‌هایی که از شدت ناراحتی می‌لرزد؛ کافی‌ست همین پلان را ببینید و تصور کنید که «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت آمده است که بترکاند و شما را با خود در سوژه‌ای پردازش نشده در سینمای ایران همراه کند. سوژه‌ای با مضمون اهمیت رسانه در مقاومت‌ مردم درجنگ و چه رسانه‌ای مهم تر از رادیو در سال‌های ۱۳۵۹.

 

داستان «آبادان یازده ۶۰» در ارتباط با فعالیت ایستگاه رادیو نفت ملی آبادان در زمان آغاز جنگ تحمیلی است و تلاش جمعی از کارکنان این رادیو برای حفظ و ادامه فعالیت آن را در شرایط بحرانی آغاز جنگ روایت می‌کند.

 

بیشتر نماهای فیلم خاص است، یعنی روایت در یک فضای خاص. همین امر ضرورت توجه به بازیگردانی را بیشتر می‌کند، اما چه کنیم که بازی‌ها خوب در نیامده!

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل و نقد فیلم روز صفر +خلاصه داستان و بازیگران

 

فیلمی که می‌تواند قهرمان‌های ملی داشته باشد، آدم‌های معمولی دارد که حتی گاهی لهجه‌هایشان هم درست نیست. شاهدی بر مدعای یاد شده این است که حسن معجونی در سبک بازی مخاطب را به یاد شخصیت مسافران رامبد جوان می‌اندازد.

 

کارگردان سعی کرده با پایین آوردن غلظت رنگ و از بردن رنگ‌های روشن که نشان‌گر حس زندگی و لذت است، حس قدیمی بودن را به بیننده منتقل کنند. اما در تله طراحی لباس گیر افتاده است.

 

طراحی لباس و صحنه به گونه‌ای‌ست که تمایز چندانی بین دهه نود و سال ۵۹ را نمی‌توانیم قائل شویم. همین امر باعث عدم باور پذیری و عدم همدلی با سکانس‌های فیلم می‌شود.

 

تدوین بد و ادغام تصاویر آرشیوی با تصاویر تولیدی یکی دیگر از مشکلات فیلم است، البته کارگردان در نشست اشاره کرده که تدوین وصدا نهایی نیست و قرار است نسخه نهایی برای اکران، با تغییراتی همراه تغییر کند.

 

در مورد فیلمنامه هم به ذکر یک نکته بسنده می‌شود که روند کند آن در بیست دقیقه پایانی بهتر می‌شود.

 

به هر تقدیر برخلاف تصاویر ابتدایی و سوژه بسیار خوب، «آبادان یازده ۶۰» تنها یک تله فیلم ساده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.