2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بهترین روش‌های خانگی و ماسک‌ها برای درمان و از بین بردن خشکی پوست در سرما

بهترین روش‌های خانگی و ماسک‌ها برای درمان و از بین بردن خشکی پوست در سرما

استفاده از ماسک‌های گیاهی برای افرادی که در زمستان پوست‌شان خشک می‌شود بسیار مفید است. بهترین ماسک‌ها در این مطلب معرفی شده‌اند.

دوات آنلاین-زمستان که می‌شود، سرما شلاق سخت و خشنش را می‌کوبد روی پوست عابران. طبیعی است که پوست شما، نمی‌تواند سرما را تحمل کند، به خاطر همین بیمار می‌شود، واکنش نشان می‌دهد و خشک می‌شود. موضوع اما اینجاست که بیرون از خانه بودن و سرما به پوست خوردن، تنها باعث خشکی پوست نمی‌شود، حتی سیستم‌های گرمایشی هم باعث خشکی پوست می‌شوند. اما با وجود همه اینها چطور می‌شود از پوست محافظت کرد؟

علائم خشکی پوست

علائم خشکی پوست

قرمز شدن: اولین نتیجه خشکی پوست است. درواقع پوست صورت و دست‌ها اول از سرما سرخ می‌شوند.

 

خشکی: سرما اگر زیاد باشد و شما به پوست‌تان نرسید، خشکی ادامه پیدا می‌کند و طراوت خود را از دست می‌دهد.

 

ترک خوردن:‌ ترک خوردگی و پوسته‌پوسته شدن، نتایج بعدی خشک شدن پوست است.

 

اگزما:‌ در صورت درمان نکردن، پوست بیمار، واکنش نشان می‌دهد. التهاب پوست و ابتلا به بیماری اگزما، نتیجه این اتفاق است.

راه‌هایی برای مراقبت از پوست در  زمستان

راه‌هایی برای مراقبت از پوست در  زمستان

ضدآفتاب بزنید: ضد آفتاب تنها برای روزهای گرم تابستان و زمانی که آفتاب می‌تابد، نیست. در زمستان هم باید ضدآفتاب زد. دست‌ها، پاها و حتی لاله‌های گوش و بینی‌تان را هم ضدآفتاب بزنید تا پوست‌تان خشک نشود. سعی کنید 30‌دقیقه قبل از خارج شدن از خانه از ضدآفتاب استفاده کنید.

 

آب بخورید: درست است که در تابستان عرق می‌کنید و  آب بیشتری می‌نوشید، اما در زمستان و برای این که پوست‌تان مرطوب بماند، نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید.

 

مرطوب بمانید: از کرم مرطوب‌کننده و لوسیون که مناسب پوست‌تان است، استفاده کنید. روغنی که در کرم‌ها‌ست، یک لایه محافظتی روی پوست‌تان ایجاد کرده و از پوست محافظت می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های درمان جای زخم

 

بپوشانید: دست‌هایتان را با دستکش و پاهایتان را با جوراب بپوشانید. با این کار، از پوست‌تان در مقابل سرما محافظت کرده‌اید. در روزهای سرد اما از جوراب و دستکش مرطوب استفاده نکنید. خارش، ترک و سوزش، نتیجه استفاده از جوراب و دستکش مرطوب است.

 

بخور بگیرید: خانه خود را مرطوب کنید. مرطوب کردن خانه، مانع از خشکی پوست دست‌ها، صورت و پاها می‌شود. با بخور، حتی خطر ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را هم کم‌می‌کنید.

 

لایه‌برداری ممنوع: یکی از راه‌های محافظت از پوست و جوانسازی، لایه‌برداری است، اما در روزهای سرد زمستانی، لایه‌برداری را بی‌خیال شوید. پوست شما به خاطر آب و هوا، حساس است و نباید از لایه‌برداری‌های قوی استفاده کنید.

 

آب ولرم استفاده کنید: با حمام آب داغ گرفتن، چربی پوست‌تان را از بین می‌برید؛ چربی‌ای که در روزهای تابستانی و برای محافظت از پوست‌تان لازم است. بنابراین با آب ولرم، حمام کنید.

 

صابون ممنوع: کمتر از صابون استفاده کنید. استفاده زیاد از صابون، پوست‌تان را خشک می‌کند. به جای آن می‌توانید از شامپوی بدن یا حتی مواد ضدعفونی‌کننده فوری استفاده کنید.

ماسک‌های مرطوب‌کننده مناسب زمستان

ماسک‌های مرطوب‌کننده مناسب زمستان

دم کرده بابونه و ریحان: بابونه و ریحان را با هم بجوشانید. در روز چند بار روی پوست صورت و دستتان اسپری کنید. با این کار پوست‌تان را نرم می‌کنید. به‌جز اینها دم کرده بابونه و گل‌همیشه‌بهار هم می‌تواند مناسب باشد.

 

جوشانده گیاه ختمی: از دیگر جوشانده‌هایی که تاثیری مستقیم بر رفع خشکی پوست دارد گل ختمی است. این گیاه را در آب بجوشانید و هر شب قبل از خواب روی پوست خود اسپری کنید.

 

عسل و روغن بادام: عسل و و روغن بادام را با هم مخلوط کنید و روی بخار آب جوش قرار دهید تا کمی نرم شود. بعد آن را به دم‌کرده بابونه اضافه کنید. توجه داشته باشید قبل از این که این دو را با هم مخلوط کنید، بابونه دم کشیده را صاف کنید. بعد از سرد شدن ماسک، آن را روی پوست خود قرار دهید، این ماسک را سه بار در هفته و به مدت نیم ساعت استفاده کنید تا تاثیر مثبت آن را ببینید.

 

بیشتر بخوانید: روش از بین بردن جوش‌های صورت

 

ماسک شیر و خیار: این ماسک مناسب آب‌رسانی به پوست است. یک خیار را پوست بکنید و بعد حلقه حلقه کنید و در یک کاسه شیر به مدت ۲۰ دقیقه بریزید. سپس خیارها را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان قرار دهید. پس از برداشتن خیارها از روی پوست صورت‌تان یک پنبه را به شیر آغشته کنید و روی پوست‌تان بمالید.

 

ماسک گوجه فرنگی و لیموترش: یک عدد گوجه‌فرنگی را رنده کنید و بعد آب لیمو ترش تازه را به‌ آن اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت‌تان قرار دهید.

 

ماسک گندم و سیب: یک قاشق مرباخوری آرد جوانه گندم را در یک قاشق غذاخوری آب سیب بریزید و خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چایخوری روغن جوانه گندم را به مخلوط خود اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان قرار دهید.

 

ماسک روغن زیتون و تخم‌مرغ: همه از خاصیت مثبت روغن زیتون باخبرند. ماسک روغن زیتون و تخم‌مرغ از جمله ماسک‌هایی است که به نرم شدن پوست صورت کمک زیادی می‌کند. یک قاشق ‌چایخوری روغن زیتون را به همراه یک عدد زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست صورت‌تان قرار دهید.

 

ماسک گل ختمی و نشاسته: تاثیر عالی گل ختمی بر روی پوست صورت‌تان را فراموش نکنید. برای تهیه ماسک این گیاه باید ۲ قاشق غذاخوری گل ختمی پودر شده را همراه با نصف قاشق نشاسته الک شده ترکیب کنید. برای به دست آوردن خمیری یک دست به آن شیر پرچرب اضافه کنید و اجازه دهید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان بماند. دو بار استفاده از این ماسک در هفته خشکی پوست را از بین می‌برد.

 

ماسک شیر و سیب‌زمینی: یک عدد سیب‌زمینی آب پز را له کنید و یک قاشق شیر به آن اضافه کرده و مخلوط کنید تا به حالت خمیری درآید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید. در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. ماسک سیب‌زمینی رنده شده به تنهایی هم می‌تواند برای پوست صورت مناسب باشد.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.