2020/07/02
۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير
کاربردی‌ترین روش‌ها برای کنترل سریع استرس

کاربردی‌ترین روش‌ها برای کنترل سریع استرس

اگر شما هم دچار استرس و اضطراب هستید از روش‌هایی که در این مطلب به نقل از انجمن قلب آمریکا آمده است استفاده کنید. به احتمال زیاد نتایج مثبتی به دست خواهید آورد.

دوات آنلاین-استرس و اضطراب نه در ایران بلکه در تمام جهان به شدت رو به افزایش است و بسیاری این موضوع را نتیجه سبک زندگی مدرن می‌دانند اما چگونه می‌توان بر استرس غلبه کرد و روش‌های رفع سریع اضطراب چیست؟

 

در ادامه چند نکته به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن قلب آمریکا که ایسنا ترجمه کرده برای مدیریت استرس آورده شده است:

 

برای کنترل استرس با خودتان گفت‌وگوی مثبت داشته باشید

همه افراد در طول روز با خود صحبت می‌کنند. این گفت‌وگوها اغلب به طور درونی و ذهنی صورت می‌گیرد اما برخی ممکن است با خود به صورت بلند نیز صحبت کنند. گفت‌وگو با خود می‌تواند مثبت بوده و جملاتی مانند "من می‌توانم این کار را انجام دهم" یا "همه چیز خوب پیش خواهد رفت" در آن به کار رود و هم‌چنین می‌تواند منفی بوده و جملاتی نظیر "من هرگز بهتر نمی‌شوم" یا "من خیلی احمق هستم" در آن بیان شود.

 

دقت به این نکته مهم است که گفت‌وگوهای درونی منفی باعث افزایش استرس می‌شود اما همین گفت‌وگوها در صورت مثبت بودن می‌تواند در آرامش و کنترل استرس به شما کمک کند.

 

با تمرین می‌توانید یاد بگیرید که افکار منفی را به سمت مثبت شدن تغییر دهید. برای مثال به جای جملات منفی زیر از جایگزین‌های مثبت ذکر شده آن‌ها استفاده کنید:

 

- من نمی‌توانم این کار را انجام دهم: من از پس این کار برمی‌آیم. من تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم.

 

- همه چیز اشتباه جلو می‌رود: اگر مرحله به مرحله پیش بروم، می‌توانم از پس آن بربیایم.

 

بیشتر بخوانید: چگونه زندگی بدون استرس داشته باشیم

 

- من از شرایط موجود متنفرم: من می‌دانم چگونه با شرایط موجود مقابله کنم، من پیش‌تر نیز در چنین شرایطی بوده‌ام.

 

- من احساس درماندگی و تنهایی می‌کنم: من در صورت نیاز می‌توانم از دیگران نیز کمک بگیرم و به اندازه کافی قوی هستم.

 

- نمی‌توانم باور کنم که اشتباه کرده‌ام: من نیز انسانم و همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند، می‌توانم اشتباه خود را جبران کنم.

 

برای نتیجه‌ گرفتن از گفت‌وگوی مثبت با خود هر روز چندین بار چنین جملات مثبتی را با خود تکرار کنید. فراموش نکنید که این جملات در تربیت و آموزش به کودکان نیز بسیار مفید است.

کاربردی‌ترین روش‌ها برای کنترل سریع استرس

۱۰ روش فوری برای رفع سریع اضطراب

روش‌های زیر به شما کمک می‌کند استرس خود را به صورت فوری و در لحظه متوقف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است برای موقعیت‌های مختلف به روش‌های مختلفی نیاز داشته باشید و برخی اوقات ترکیبی از این روش‌ها کمک می‌کند:

 

۱) پیش از صحبت کردن یا واکنش نشان دادن به موقعیت استرس‌زا تا ۱۰ بشمارید.

 

۲) چند نفس آرام و عمیق بکشید تا زمانی که احساس کنید بدن شما کمی آرام و شل شده است.

 

۳) کمی قدم بزنید، حتی اگر این قدم زدن به فاصله میز کار تا سرویس بهداشتی باشد. این قدم‌ها منجر به توقفی در تنش‌های شما شده و فرصتی برای فکر کردن به شما می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه استرس را مدیریت کنیم؟

 

۴) یک روش مدیتیشن یا دعا برای خود پیدا کنید که به زمان زیادی نیاز نداشته باشد تا به سعه نظر شما کمک کند.

 

۵) اگر موقعیت شما فوری نیست بخوابید و فردا صبح نسبت به موقعیت استرس‌زا واکنش نشان دهید. این امر به ویژه برای ایمیل‌های استرس‌زا و درگیری‌های رسانه‌های اجتماعی مفید است.

 

۶) مدتی از وضعیت استرس‌زا دور شوید و پس از آرام شدن اوضاع برای تصمیم‌گیری و واکنش بازگردید.

 

۷) مشکلات بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. به جای این که سعی کنید همه چیز را یک‌باره برطرف کنید، قدم به قدم آن را انجام دهید.

 

۸) به موسیقی‌های آرامش‌بخش یا پادکست‌های الهام‌بخش گوش دهید تا به شما در مقابله با خشم کمک کنند.

 

۹) با افرادی که دوستشان دارید معاشرت کنید، با حیوانات خانگی ارتباط برقرار کنید یا به دیگران به خصوص نیازمندان کمک کنید تا احساس خوبی از آن‌ها دریافت کنید.

 

۱۰) ورزش کنید یا فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید، ورزش یک پادزهر عالی برای استرس است.

کارهایی که استرس شما را کم می‌کند

کارهایی که استرس شما را کم می‌کند

انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، روشی طبیعی برای کاهش استرس و یافتن شادی است. حتی هنگامی که بی‌حوصله هستید هم کارهای ساده‌ای مانند پیاده روی، معاشرت با یک دوست یا خواندن یک کتاب خوب می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد.

 

بیشتر بخوانید: کارهای ساده‌ای که استرس زنان خانه‌دار را کاهش می‌دهد

 

زمانی که استرس احساسات بدی در شما ایجاد می‌کند، حتی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت خود را به فعالیت‌هایی اختصاص دهید که باعث شود احساس خوبی داشته باشید. برخی از این فعالیت‌های مفید برای کنترل استرس در ادامه آورده شده است:

 

- به فعالیت‌های هنری مانند طراحی کردن، رنگ‌آمیزی، نقاشی کردن یا ساز زدن بپردازید.

 

- برای تمرکز روی خاطرات خوب به آلبوم‌های عکس نگاه کنید یا دفتر خاطرات خود را مرور کنید.

 

- کتاب، داستان کوتاه یا مجله بخوانید.

 

- با یک دوست قرار ملاقات بگذارید و با یکدیگر قهوه بنوشید یا غذا بخورید.

 

- یک ورزش مورد علاقه خود را مانند گلف، تنیس یا بسکتبال بازی کنید.

 

- به سرگرمی‌هایی مانند خیاطی، بافندگی یا ساخت جواهرات مشغول شوید.

 

- با کودکان یا حیوانات خانگی بازی کنید و سعی کنید وقت خود را در فضای خارج از خانه با آن‌ها بگذرانید.

 

- به موسیقی گوش دهید یا یک نمایش الهام‌بخش را تماشا کنید.

 

- در طبیعت قدم بزنید.

 

- دوش بگیرید و در صورت امکان در وان آب گرم دراز بکشید.

 

- مراقبه یا تمرینات یوگا انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که استرس شما را کم می‌کند

 

- وقت خود را به باغبانی و نگهداری از گیاهان بگذرانید یا به بازسازی و تزیین خانه خود بپردازید.

 

- برای پاک کردن افکار منفی از ذهن خود و رهایی از مشغله‌های فکری در فضای باز بدوید یا دوچرخه‌سواری کنید.

 

در نهایت به یاد داشته باشید مهم‌ترین نکته این است که بتوانید شیوه موثر خود را برای کنترل استرس پیدا کنید و به محض ورود به موقعیت‌های استرس‌زا آن را به کار گیرید.

 

شگفت انگیزهای دیجی کالا
کلید واژه
دیدگاه‌ها
ناشناس 1398/11/01
بعضی نکاتش خیلی مفیده

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.