2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
معرفی کامل سریال ایل دا+ خلاصه داستان و اسامی بازیگران

معرفی کامل سریال ایل دا+ خلاصه داستان و اسامی بازیگران

سریال ایل دا یکی از بزرگترین سریال‌های تلویزیون در حوزه دفاع‌مقدس است؛ سریالی که قصه فداکاری و ایثار مردم غرب کشور در اوایل جنگ تحمیلی را روایت می‌کند.

دوات آنلاین-سریال ایل دا یکی از پربازیگرترین سریال‌های دفاع مقدس است که به قهرمانی‌های مرزنشینان می‌پردازد و روایتی تازه و بدیع دارد.

 

داستان سریال ایل دا

مجید مظفری بازیگر سریال ایل داد توضیح داد: در این مجموعه، داستان دو ایل در لرستان به نمایش گذاشته می‌شود که با مشکلات و مسایل متعددی روبرو هستند و در ابتدای سریال بزرگان ده مشغول گفت‌و‌گو برای رفع چالش‌ها و مشکلات هستند؛ در این زمان عراق در مرزهای ایران تحرکاتی انجام می‌دهد و آغاز جنگ است و بزرگان ایل مشکلات پیش آمده را کنار گذاشته و با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند در مقابل این تحرکات ایستادند.

 

سریال ایل دا هم همچون دیگر سریال‌های بومی تلویزیون، آنتن را به روایت‌های جدید و جذاب از مناطق دیدنی و بکر کشور مزین می‌کند. روایت‌هایی که کارگردان‌ها بیشتر در آپارتمان‌ها برای بیننده تلویزیون روایت می‌کنند تا آن سوی دیدنی‌های ایران؛ حالا در کنار "نون.خ"، "پایتخت"، "افرا" و ایل دا هم این گام‌ها را برداشته‌‌اند.

مجید مظفری در سریال ایل دا

نکته‌ای که سبط احمدی تهیه‌کننده ایل دا هم به آن اشاره کرد؛ "مخاطب به خارج از آپارتمان نیاز دارد و این مجموعه تلویزیونی فرصت مغتنمی است برای دیدن فضایی خارج از سریال‌های آپارتمانی و تماشای اسب، سلاح، آداب و رسوم، دیدنی‌ها، سلاح و درگیری‌های مختلف! زیرا این سریال، ناگفته‌هایی از انقلاب، جنگ و دفاع‌مقدس را به روایت حماسه‌های سال‌های 1358 و 1359 مرزنشینان و عشایر بازگو می‌کند.

 

ایل دا به روزهای سخت جنگ تحمیلی می‌رسد و از جمله کارهایی است که هم ویژگی‌های تاریخ معاصر و هم جنگ را توأمان دارد.

 

تهیه‌کننده سریال به پیچیدگی‌ها و سختی‌های کار ایل دا اشاره کرد و گفت: این سریال تلویزیونی در خرم‌آباد، کار سخت، پیچیده و طاقت‌فرسایی بوده و است که با حمایت‌های ویژه سازمان صداوسیما، مدیران محلی، استانی و متولیان امر در حوزه دفاع‌مقدس پیش می‌رود؛ امیدواریم با حمایت‌های همه‌جانبه متولیان امر در این حوزه، ناگفته‌های موجود در دفاع‌مقدس به سریال و فیلم‌های متنوع و بامحتوایی تبدیل شوند. ساخت اینگونه سریال‌ها که از شهر و آپارتمان دور می‌شود، سخت و پیچیده است و امکان هر نوع اتفاقی وجود دارد؛ همه خوشبختانه در سلامت جلوی دوربین هستند و کار را پیش می‌برند.

عکسی از سریال ایل دا

وی با اشاره به اینکه حمایت نشویم کارهای دفاع‌مقدس کمرنگ می‌شوند، افزود: اگر این نوع کارها حمایت نشود در این حوزه به مرور کمرنگ‌تر می‌شویم و حتماً در این برهه که نسل جوان ما نیازمند دانسته‌های ارزشمند حوزه دفاع‌مقدس است، آسیب خواهیم دید.

 

کار با مبارزه و حماسه عشایری‌ها در سال 1358 شروع می‌شود و در نقطه حماسه‌های جنگ تحمیلی به پایان می‌رسد؛ روزهایی که مردم چه کوچک و چه بزرگ برای بیرون راندن دشمن قدار و متجاوز در هر کوی و برزن از ایستادگی، مقاومت و مبارزه و حماسه‌آفرینی دست برنمی‌داشتند.

عکسی از سریال ایل دا

شخصیت‌های سریال ایل دا واقعی هستند

نوشین پیرحیاتی نویسنده سریال ایل دا در گفت‌و‌گو با فارس درباره نحوه تحقیقات برای نگارش فیلمنامه ایل ‌دا که نیاز به شناخت آداب و رسوم ایلات و عشایر را دارد، گفت: من زاده خرم‌آباد هستم و یکی از دلایل اشراف به آداب و رسوم ایلات و عشایر، جنگ تحمیلی بود. بمباران و موشک‌باران در طول جنگ باعث می‌شد که از اول مهرماه با آغاز حملات هوایی خانه خود را در خرم‌آباد ترک کرده و به سمت روستاها برویم‌. روستائیان آن منطقه نیز به گرمی پذیرای خانواده‌هایی بودند که بی‌خانمان و تنها به دلیل حملات هوایی مجبور به ترک خانه شدند. در آن موقعیت که من دوران نوجوانی را سپری می‌کردم با افرادی آشنا می‌شدم که در شهر و محل اقامت خانواده کمتر می‌توانستم با آن‌ها آشنا شوم. بنا به حضور تقریبا مستمر در روستاها روابط میان افراد، آداب و رسوم ایلات را به درستی شناختم.

فاطمه گودرزی در سریال ایل دا

وی درباره منابعی که از آن در نگارش فیلمنامه استفاده کرده است، توضیح داد: در زمان تحصیل در دوره تکمیلی در رشته ادبیات نمایشی پایان نامه‌ام اختصاص به نقش جنگ در آثار نمایشی داشت؛ در آن زمان هم به یاد دارم که کتاب چندانی در این حوزه وجود نداشت. شاید بتوانم بگویم در سال 77 من به همراه تعدادی از دانشجویان از پیشروها در این حوزه بودیم. برای نگارش فیلمنامه تحقیقاتم کاملا میدانی بود و بیشتر شخصیت‌ها را در دوران نوجوانی به عینه دیدم و برایم قابل لمس بود. شخصیت‌های داستان بیشتر بر پایه رئالیزم شکل گرفت البته بخشی از رفتارها را هم به کمک تخیل به شخصیت‌ها اضافه کردم. به طور مثال «مش سلیمان» را که در فیلمنامه گنجاندم شخصیتی است که کاملا در نوجوانی آن را می‌دیدم. او وقتی بچه‌ها در کوچه‌ها با سر و صدا بازی می‌کردند می‌گفت «دست براری کنید جنگ خوب نیست» به این معنی که دوستی کنید جنگ و دشمنی خوب نیست.

 

پیرحیاتی درباره رویکرد فیلمنامه توضیح داد: جنگ پدیده شومی است که نظم زندگی و آرامش را بر هم می‌ریزد‌. در این فیلمنامه تلاش شده تا تحرکات ایلات در منطقه لر‌نشین مهران و دهلران را به نمایش بگذاریم. این که در آن منطقه در ابتدای جنگ (سال  59) چگونه زمین‌های عشایر را که تنها دارایی آن‌ها بود آتش زدند و چگونه افراد در مقابل دشمنان دفاع کردند.در این فیلمنامه تلاش شده تا رشادت‌های خانواده‌های ایلاتی به تصویر درآید و آثار مخرب جنگ به وضوح دیده می‌شود.

نمایی از سریال ایل دا

وی درباره حضور سر صحنه و وفادار بودن کارگردانی به  فیلمنامه گفت: چند باری سر صحنه حاضر شدم و به نظرم آقای قویدل به متن فیلمنامه وفادار است و قبل از شروع کار به تفاهم رسیدیم تا اگر در زمان تولید نیاز به بازنگری برخی از صحنه‌ها بود با هماهنگی من تغییرات اعمال شود.

 

پیرحیاتی درباره نیاز  امروز جامعه به دیدن آثاری در حوزه دفاع مقدس گفت: جنگ همیشه برای من به شخصه که در طول دوران نوجوانی و جوانی آن را تجربه کردم دغدغه بوده و هست و احساس می‌کنم افراد هر جامعه‌ای نه تنها ایران باید با عوارض مخرب آن آشنا شوند. جنگ موضوعی جهانی است و باید همیشه به پیامدهای آن توجه شود؛ من به شخصه امیدوارم همه مردم جهان در صلح به سر ببرند.

 

وی ادامه داد: در این فیلمنامه تلاش شده تا علاوه بر پیامدهای جنگ به همدلی مردم توجه شود. مردمی که ممکن است اختلافاتی با هم داشته باشند اما زمان دفاع همه یکدل و در کنار هم قرار گرفته و از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنند. قطعا جنگ در مناطق مرزی غرب مانند جنوب خشن‌تر و دردناک‌تر بوده و در «ایل‌دا» تلاش کردم به واکنش‌های اولیه افراد در مواجهه با جنگ دقت شود.

 

سریال ایل دا چند قسمت است

کارگردانی ایل دا برعهده راما قویدل است و فیلمنامه‌اش را نوشین پیرحیاتی نوشته و در 26 قسمت و 80 لوکیشن استان لرستان تصویربرداری می‌شود. تصویربرداری سریال "ایل دا" همزمان با عید قربان در منطقه روستایی اطراف شهرستان خرم‌آباد آغاز شد.

مجید مظفری و پوریا پورسرخ در سریال ایل دا

بازیگران سریال ایل دا

شخصیت‌های کلیدی این سریال را مجید مظفری در نقش صالح‌خان و فاطمه‌گودرزی- داگل برعهده دارند و پوریا پورسرخ با کاراکتر "ایرج" جزو بازیگران اصلی سریال ایل دا به شمار می‌روند.

 

بازیگران دیگری همچون خسرو شهراز (نصیر خان)، علی دهکردی (دکتر هوشنگ)، جعفر دهقان (کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، قربان نجفی (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، رضا نجفی (عمو برفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب (قباد)، پویان گنجی (یاور)، میترا رفیع (گندم)، زینب قادری (راحیل)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، معصومه بافنده (آساره) در سریال ایل دا ایفای نقش خواهند کرد.

 

 بیش از 100 بازیگر بومی استان لرستان نیز در این سریال حضور دارند.

 

مجید مظفری در نقش صالح خان

مجید مظفری گفت: در سریال ایل ‌دا نقش صالح خان یکی از بزرگان ایل را بازی می‌کنم. در این سریال دفاع از مرز و خاک و ناموس توسط ایلات و عشایر به نمایش گذاشته می‌شود. مردان و زنان ایلات و عشایر برای دفاع از هر وسیله‌ای مثل  داس، اسلحه و... استفاده می‌کنند.

 

مظفری درباره کار در این نوع آثار که آپارتمانی نیستند، گفت: شرایط کار بسیار سخت است زیرا لوکیشن‌ها از شهر دور است و تغییر آب و هوا بسیار آزاردهنده است؛ امکانات چندانی برای گروه وجود ندارد اما با این حال همه عزیزان جلو و پشت دوربین در تلاشند تا به بهترین شکل فعالیت کنند.

 

او درباره پذیرش نقش در سریال ایل‌ دا گفت: صالح‌خان ازابتدا به من پیشنهاد شد؛ بعد از مدتی تهیه‌کننده و کارگردان تغییر کرد و باز هم این نقش از طریق راما قویدل (کارگردان) و علیرضا سبط‌احمدی (تهیه‌کننده) به من پیشنهاد شد. این نقش برایم تازگی داشت. کار در این نوع آثار سخت است زیرا باید با  اسب، انفجار و اسلحه و شرایط سال 58 و 59 در کار همراه شد؛ از سوی دیگر  ما در میان عشایر قهرمانانی مانند صالح‌خان زیاد داشتیم و بازیگر برای ایفای این نقش‌ها باید مطالعه داشته باشد، این مواردی بود که کار در این سریال را برایم جذاب‌تر می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.