2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
جزییات کامل از سریال آقا زاده در گفت‌ و گو با حامد عنقا

جزییات کامل از سریال آقا زاده در گفت‌ و گو با حامد عنقا

حامد عنقا درباره داستان سریال آقا زاده، حضور چهره‌های نوجوان پسند در این سریال و جزییات دیگر توضیح داده است.

دوات آنلاین-سریال‌های نمایش خانگی این روزها عموماً با کلیشه‌های خاصی ساخته می‌شوند و مخاطب فراوانی هم دارند. این را می‌شود از واکنش‌های فراوان و  رکوردهای نمایش آن‌ها در V‌ODها متوجه شد. در این میان سریال آقا زاده به نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی، به عنوان یک سریال عاشقانه که در بستر وقایع سیاسی روز اتفاق می‌افتد، عنوان تازه و نسبتاً متفاوتی است؛ سریالی پرستاره که از حضور امیر آقایی، امین حیایی، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز، مهدی سلطانی و سینا مهراد بهره می‌برد و برای رقابت زمستانی با عاشقانه‌های لاکچری آماده شده است.

 

حامد عنقا در سال‌های اخیر آثار پرمخاطبی چون «انقلاب زیبا»، «تنهایی لیلا» و «پدر» را نوشته و رگ خواب مخاطب را به خوبی می‌شناسد. خراسان با او درباره سوژه و حواشی سریال «آقازاده» گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید.

پوستر سریال آقا زاده

 *خلاصه داستان «آقازاده» منتشر نشده. درباره قصه توضیح می‌دهید؟

«آقازاده» شباهت‌هایی به کارهای سال‌های اخیرم دارد، مخصوصاً سریال «قلب یخی». سریالی پرماجراست با موضوعی چالش‌برانگیز و البته مثل همه کارهای دیگرم با زیرمتنی از عشق. «آقازاده» همان‌طوری که از اسمش برمی‌آید، گزارشی بی‌پرده و مستند از اتفاقات دو سال اخیر در پهنه سیاست و اقتصاد است که فکر می‌کنم برای خیلی‌ها دردآور باشد و می‌تواند بخشی از آدم‌های مؤثر در کشور را آزار دهد. تصویری که از مفاسد اقتصادی، زدوبندهای سیاسی و مشکلات اخلاقی بخشی از جامعه اجرایی وجود دارد، تخیلی و فانتزی است. ما در «آقازاده» سعی کردیم با این موضوع واقعی برخورد کنیم تا مردم ببینند واقعاً در پشت‌پرده سیاست، چه اتفاقی می‌افتد. مردم فکر می‌کنند در این مفاسد، همه‌چیز شیک است، در حالی که بسیار چیپ است!

 

*برای نمایش این واقعیت، نیاز به تجربه زیسته دارید.

من سال‌ها به جز کار ژورنالیستی، درگیر کارهای اجرایی بوده‌ام. بعضی از پرونده‌ها را به واسطه مشورت و نزدیک بودن به برخی روابط سیاسی و اقتصادی دیده‌ام.

 

*سؤالی که پیش می‌آید، این است که چطور مجوز گرفته‌اید که این واقعیت‌ها را نمایش دهید؟

اولاً این مسائل دیگر پنهان نیست. ثانیا   از روزی که اراده نظام بر این قرار گرفت که اهمیت اصل و ریشه انقلاب، به مراتب بیشتر از بعضی کارگزارانی است که به واسطه خطاهایشان نظام را بدنام می‌کنند، دیگر می‌توان در این حوزه‌ها کار کرد. امروز با توجه به مسیری که آقای رئیسی در قوه قضاییه پیش می‌برند، پرونده‌های مفاسد علنی برگزار می‌شود و مردم در جریان زدوبندها، رانت‌ها و اعمال نظر آدم‌های صاحب قدرت قرار می‌گیرند.

 

*با توجه به فضای کنونی نمایش خانگی و سریال‌های عاشقانه لاکچری که این روزها محبوب است، فکر می‌کنید یک سریال سیاسی مخاطب دارد؟

شما از کجا به این ذهنیت رسیدید که ندارد؟ آیا در کنار این عاشقانه‌های لاکچری، محصول دیگری به مردم نمایش دادید که در برابر آن‌ها مورد پسند قرار نگرفته باشد؟

 

*نه، چیز دیگری در نمایش خانگی نیست.

خسته نباشید! پس وقتی در منو فقط چای وجود دارد، چطور می‌توانید بفهمید که مشتری فقط چای می‌خواهد؟ آیا به مشتری قهوه هم ارائه دادید و نخواست؟!

 

*پس فکر می‌کنید از «آقازاده» استقبال می‌شود.

حتماً. وقتی سریال «پدر» را هم می‌ساختم، همه می‌گفتند دیگر مخاطب، سریالی با تم مذهبی نمی‌بیند. ولی مخاطب بین «پدر» و سریال عاشقانه دیگری که همزمان پخش می‌شد، «پدر» را انتخاب کرد.

 

*در یک گزارش مطبوعاتی، آمده بود که سریال «آقازاده» ماجرای قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی را به تصویر کشیده است. ولی تأیید یا تکذیب نکردید.

نه، به این شکل در سریال نیست. این ماجرا از یک سوءتفاهم شروع شد. یکی از کاراکترهای ما، در بخشی از قصه، همان طوری که در آن گزارش مطبوعاتی نوشته شده، به همسرش تیراندازی می‌کند. آن شبی که این سکانس را ضبط می‌کردیم، بعضی از رفقای سر صحنه این تشابه را احساس کردند و به شوخی به دیگران گفته‌اند. احتمالاً همین زمینه‌ساز سوءتفاهم شده است.

 

*پس قصد اشاره کردن به آقای نجفی نداشتید؟

باید کار را ببینید تا خودتان متوجه شوید.

 

*«آقازاده» چند قسمت است؟

24 قسمت.

 

*توزیع آن چه زمان آغاز می‌شود؟

امیدوارم اواسط دی یا اوایل بهمن ماه. بستگی به دریافت پروانه نمایش و بعضی مسائل اداری دارد. بازیگری که در این سریال، نقش آقازاده را بازی می‌کند، امیر آقایی است که شبیه آقازاده‌ها نیست.

 

*منظورتان کدام یکی از آقازاده‌هایی است که می‌شناسید؟

منظورم تیپ آقازاده است.

 

*مثلاً کی؟

برای مخاطب، وقتی اسم آقازاده می‌آید، جوان 30 ساله به ذهن می‌رسد که آن سر دنیا، عشق و حال می‌کند، نه امیر آقایی با ریش جوگندمی. برای این که این آدم‌ها را در اینستاگرام می‌بینید. آن‌ها آقازاده‌های چیپی هستند. قرار نیست من سریالم را در حدواندازه آن‌ها پایین بیاورم. شما آقازاده‌های اساسی را نمی‌شناسید. اگر بشناسید و امیر آقایی را در سریال ببینید، می‌فهمید که شبیه است. وقتی من درباره آقازاده حرف می‌زنم، درباره کسی صحبت می‌کنم که در این مملکت می‌تواند بانک بخرد. آن خارج‌نشین‌ها، نهایت چیزی که می‌توانند بخرند، همان اشخاصی است که با آن‌ها عکس می‌گیرند. آن‌ها که هیچی نیستند، ماشین زیر پایشان هم اجاره‌ای ا‌ست.

 

*این روزها بحث دستمزدهای میلیاردی خیلی مطرح شده. شما در «آقازاده» دستمزد میلیاردی ندارید؟

اگر کل سریال را جمع بزنید، شاید. ولی ماهانه نه. بازیگری که ماهی 100 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد، وقتی 10 ماه کار کند، می‌شود یک میلیارد. اما وقتی از میلیارد صحبت می‌شود، درباره بزرگواری حرف می‌زنیم که ماهی یک میلیارد تومان دستمزد می‌گیرد. من با این که در «آقازاده» بازیگرانی دارم که دستمزدشان میلیاردی هست، ولی نه، دستمزد میلیاردی نداده‌ام. کلاً سریال ما از نظر هزینه، متوسط رو به پایین حساب می‌شود. اگر می‌خواستیم مثل بقیه هزینه کنیم، می‌شد سریال بسیار گرانی بسازیم. خیلی از بازیگران «آقازاده»، با دستمزدی که در پروژه‌های دیگر می‌گیرند، این جا کار نکردند. تقریباً 70-80 درصد بازیگران ما، دستمزدی از این پروژه گرفتند که کمتر از دستمزد پروژه قبلی‌شان بود. شاید به خاطر اعتبار و حرمتی که برای من و تیم ما قائل بودند.

 

*اخباری از حضور یک بازیگر ترک در سریال شما منتشر شده است. حضور او به کجا رسید؟

هنوز به بخشی از قصه نرسیدیم که باید بازیگر ترک جلوی دوربین برود. ما برای حضور بازیگر ترک، دو ملاحظه داریم. اول ملاحظاتی که در وزارت ارشاد، درباره بازیگر خارجی هست، بعد از حواشی که امسال برای بازیگر خارجی یک فیلم ایجاد شد. دوم این که سریال ما فضای سنتی و مذهبی دارد و شبیه سریال‌های معمول نمایش خانگی نیست. حجاب بازیگران زن، روابط شخصیت‌ها و فضای سنتی، با بقیه سریال‌ها متفاوت است. به همین دلیل باید مراقب باشیم.

 

*آیا آگاهانه و برای جذب مخاطب نوجوان، در «آقازاده» از حضور تعداد زیادی بازیگر نوجوان‌پسند استفاده کرده‌اید؟ خصوصاً بازیگران مرد سریال.

خدا کند که این طوری باشد. بزرگ ترین نگرانی‌ام این است که نوجوان‌ها با چینش بازیگران «آقازاده» همراه نشوند. اگر واقعاً این طوری باشد، یکی از بزرگ ترین دغدغه‌هایم برطرف می‌شود.

 

*سرمایه‌گذار «آقازاده» کیست؟

در این سریال، من با مجموعه‌ای شراکت کرده‌ام.

 

*سازمان اوج؟

بله، «آقازاده» اولین تجربه نمایش خانگی و اولین تجربه مشارکتی اوج است. من بعد از جلسه آبان سال گذشته در خدمت حضرت آقا، تصمیم گرفتم به دنبال این سوژه بروم. می‌خواستم قصه‌ای درباره حیا، با مضمون توبه کار کنم. جرقه‌اش از آن جلسه به ذهنم رسید. می‌دانید حیا فقط رعایت کردن محرم و نامحرم نیست، درباره مال هم هست. حیا درباره مال، یعنی به پولی که متعلق به من نیست، دست نمی‌زنم. بعد از این جرقه، اوج استقبال کرد. این را بگویم، نقش اوج در این سریال، فقط مشارکت و سرمایه‌گذاری اقتصادی نیست، بلکه ما به جهت فکری و عقیدتی نیز همراه شدیم. این همراهی ما با اوج بر اساس   هم قدمی و همدلی در اصول اعتقادی هم هست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1399/04/26
به نظرمن سریال قشنگیه وحرف دل مردم را میزنه وفساد آقازاده ها را قشنگ به تصویر کشیده
شکوفه 1399/04/09
قسمت اولش که خیلی جذاب بود، امیدوارم تا آخر کار بتونه همین طور مخاطب رو جذب کنه.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.