2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نقدی بر فیلم 23 نفر؛ 4 دلیل برای تماشای ساخته مهدی جعفری

نقدی بر فیلم 23 نفر؛ 4 دلیل برای تماشای ساخته مهدی جعفری

23 نفر فیلمی قصه گو و برآمده از یک دغدغه است که تصاویری بسیار جذاب دارد و در جشنوراه نیز مورد تحسین همگان قرار گرفت.

دوات آنلاین-فیلم 23 نفر همان‌گونه که از نامش پیداست، به ماجرای اسارت و چگونگی آزادی 23 نوجوان رزمنده در دوران دفاع مقدس می‌پردازد؛ ماجرایی که پیشتر در دوکتاب «آن بیست‌وسه نفر» و «ملا صالح» روایت شده و مهم‌تر از آن، یک قسمت از برنامه «ماه عسل» که بسیار دیده شد، به آن پرداخت. این فیلم محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج به کارگردانی مهدی جعفری، از دیروز در سینماها به نمایش عمومی درآمده است.

 

23 نفر؛ یک فیلم قصه‌گو

فیلم 23 نفر قصه‌گوست و ماجرایی را که کلیت آن را همه می‌دانیم، از ابتدا تا انتها، با جزئیات به تصویر کشیده است. فیلم به واسطه حضور رسانه‌ای پررنگ مابه‌ازای واقعی رزمنده‌ها، واجد تعلیق به معنای معمول آن نیست، اما چگونگی آزادی نوجوانان قصه، عامل مهم پیش‌برنده درام است؛ به ویژه آن که از همان اوایل فیلم، مشخص است که نوجوانان رزمنده، در ابتدا درک چندانی از استفاده تبلیغاتی رژیم بعث از حضورشان در اردوگاه ندارند. رمزگشایی از ماجرای عجیب ملا صالح قاری و چند خرده‌داستان کوچک، دیگر خطوط داستانی است که در کنار پیرنگ اصلی، روایت می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل فیلم 23 نفر؛ روایتی از آدم‌های واقعی جنگ

 

تحسین عام و خاص در جشنواره

23 نفر سال گذشته در سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر حاضر بود و در بخش‌های بهترین صدابرداری، طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه میدانی، جلوه‌های ویژه بصری و چهره‌پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شد. این فیلم در نهایت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی را کسب کرد. فیلم 23 نفر در جشنواره سال گذشته که چندین فیلم بسیار خوب داشت، مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت و میان حدود 30 فیلم، هفتمین اثر محبوب تماشاگران بود.

پوستر فیلم آن 23 نفر

آن 23 نفر برآمده از یک دغدغه

مهدی جعفری کارگردان 23 نفر ، فیلم را با دغدغه شخصی‌اش ساخته است؛ برخلاف برخی آثار که گاهی در سینمای دفاع مقدس یافت می‌شود. او مدت‌ها با گروه 23 نفر، مأنوس و همراه بوده و پیشتر یک فیلم مستند با عنوان «23 و آن یک نفر» کارگردانی کرده که به نوعی اولین روایت شاخص از ماجرای این گروه است؛ پیش از چاپ کتاب «آن بیست‌وسه نفر» و حضور آن‌ها در «ماه عسل». مهدی جعفری به واسطه هم‌نشینی و کار قبلی‌اش، کاملاً روی سوژه مسلط است و این سوژه، به هیچ عنوان برای فیلم ساز تحمیلی نبوده است.

 

بیشتر بخوانید: نقد فیلم 23 نفر؛ اثری ملی

 

تصاویر جذاب در فیلم آن 23 نفر

بخش اعظم کارنامه مهدی جعفری در سینما، به حضور او به عنوان فیلم بردار و مدیر فیلم برداری مربوط می‌شود. او در سال‌های فعالیت خود، مدیر فیلم برداری آثار شاخصی چون «به‌وقت شام» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «بارکد» ساخته مصطفی کیایی، «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «دهلیز» اثر بهروز شعیبی بوده است. از همین روست که فیلم برداری، از نقاط درخشان فیلم سینمایی 23 نفر است.

 

اگرچه در بخش‌های مربوط به متن درگیری‌های جنگ، فیلم کمی ضعف دارد، اما تصاویر جذاب، بدون تردید از نقاط قوت فیلم است. وجوه تکنیکی فیلم برداری 23 نفر نیز قابل توجه است؛ به خصوص در بخش‌های میانی اثر که دوربین در فضای کوچک اتاق زندانی‌ها حضور دارد و همزمان شمار زیادی بازیگر که تقریباً همگی دیالوگ دارند، در قاب دیده می‌شوند.

 

نویسنده:مصطفی قاسمیان-خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.