2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
 معرفی کامل و تاریخچه مجموعه زندیه شیراز؛ یادگار دوران کریم خان

معرفی کامل و تاریخچه مجموعه زندیه شیراز؛ یادگار دوران کریم خان

مجموعه زندیه شیراز از جمله مکان‌های تاریخی است که نگاه هر گردشگری را خیره می‌کند. قبل از سفر به شیراز کمی بیشتر با این مجموعه آشنا شوید.

دوات آنلاین-ارگ کریم خان، مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل از جمله بناهای به جامانده از دوران کریم خان زند هستند که به آنها مجموعه زندیه شیراز گفته می‌شود و از مکان‌های تاریخی محسوب می‌شوند که گردشگران زیادی را جذب می‌کنند.

 

سیری در ایران نوشت: کریم خان زند بعد از به دست گرفتن قدرت، بناهایی ساخت که امروزه معماری بی‌نظیر آن گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به استان فارس می‌کشاند. بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و ارگ کریم خانی که مقر حکومتی و محل زندگی خان زند بوده، از جمله بناهایی است که پس از گذشت بیش از دو قرن همچنان پابرجا هستند.

تاریخچه ارگ کریم خان

تاریخچه ارگ کریم خان

مجموعه ارگ كریم خان، قصر سلطنتی و اندرونی كریم خان زند حاكم شیراز بوده كه در سال ۱۱۸۰ ه. ق. به دستور وی ساخته شده است.

 

كریم خان زند برای ساختن قصر خود ماهرترین سنگ تراشان، معماران و هنرمندان آن عصر را به شیراز دعوت كرد و بهترین نوع مصالح را از شهرها و كشورهای مختلف خریداری نمود و در اختیار كارگران قرار داد. درساختن ارگ، معماری نظامی و معماری مسكونی هر دو با هم به كار رفته، زیرا ارگ، خانه پادشاه بوده و باید از ضریب امنیتی بالایی برخوردار می بود.

 

دیواره های بیرونی ارگ همانند دیوارهای یک قلعه نظامی، بسیار مرتفع با ارتفاع حدود ۱۵ متر به صورت مخروط ناقص بالا رفته و ضخامت آنها در پایین به حدود سه متر و در بالا به كمی كمتر از سه متر می رسد.

 

ضلع شرقی ارگ، دیوار بلندی است كه درب ورودی در وسط آن قرار دارد، بر بالای سر در ورودی، صحنه ای از جنگ رستم و دیو سفید به وسیله كاشی های هفت رنگ لعابدار تصویر شده است. شالوده و دیوارهای ارگ از سنگ ساخته شده و بقیه بنا از خشت پخته، تزیینات داخلی، قاب ها، ازاره هایی از سنگ مرمر یزد، تبریز و آیینه های بزرگی از روسیه، تركیه عثمانی و اروپاست. نقاشی قسمت های بالا و سقف اتاق های ارگ با آب طلا، لاجورد و رنگ های گیاهی و معدنی، رنگ آمیزی شده اند.

معرفی بازار وکیل شیراز

معرفی بازار وکیل شیراز

مجموعه بازار وكیل که  اكنون در مركز شهر شیراز قرار گرفته‌در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

بازار وكیل شهر شیراز یكی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی و مرتفع ترین بازار ایران است كه به فرمان كریم خان زند (۱۱۷۲ – ۱۱۹۳ ه.ق) ساخته شده است.

 

بازار طویل و خوش طرح وكیل، به عنوان بهترین آثار كریم خان زند كه هنوز سالم و پابرجا ست با بهره گیری نمادین از بازار قدیمی لار (از آثار زمان شاه عباس كبیر) ساخته شده ‌است.

 

در شمال شرقی بازار، چند كاروانسرای قدیمی به نام‌های روغنی، گمرک و احمدی ساخته شده ‌كه در ورودی آنها در درون بازار است، هر یک از این كاروانسراها دارای چندین حجره می باشند.

با حمام وکیل آشنا شوید

با حمام وکیل آشنا شوید

حمام وكیل در مركز شهر شیراز و نزدیک بازار وكیل و مسجد وكیل قرار دارد.

 

حمام وكیل از پیشرفته ‌ترین اصول معماری زمان خود برخوردار بوده‌، ورودی حمام كوچک است و با شیبی ملایم به هشتی ورودی كه پایین تر از سطح زمین قرار دارد، می رسد. ورودی به رختكن، زاویه دار ساخته شده و تا از ورود سرما به داخل و خروج گرما به خارج از حمام جلوگیری كند.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی تمام مکان‌های دیدنی شهر شیراز

بهترین سوغاتی‌های شیراز چیست و از کجا بخریم؟

 

سربینه حمام یک هشت ضلعی منظم است كه هشت ستون یک پارچه سنگی در وسط سقفی گنبدی قرار گرفته، گرم خانه با سنگ فرش پوشیده شده‌، در زیر این سنگ فرش دالان‌های كم عرض و باریكی ساخته شده كه هوای گرم و بخار آب در آن جریان داشته تا كف حمام زودتر گرم شود. در زیر گنبد حمام نقوش آهک بری زیبایی است كه داستان‌های آنها از مذهب، سنت، علائق و رویاهای مردم این دیار سرچشمه می گیرد.

تاریخچه مسجد وکیل شیراز

تاریخچه مسجد وکیل شیراز

مسجد وكیل شیراز در مجموعه بناهای زندیه، در كنار بازار و حمام وكیل در مركز شهر قرار دارد.

 

این بنا یكی از بناهای زیبا و بسیار مستحكم دوره زندیه است كه از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است.

 

این مسجد به دستور كریم خان زند ساخته شده، دارای طرح دو ایوانی، دو شبستان جنوبی و شرقیی است كه شبستان جنوبی با ۴۸ ستون‌ سنگی یكپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی است. مساحت این شبستان در حدود پنجهزار متر مربع است، منبر چهارده پله ‌یكپارچه از سنگ مرمر از زیبائی های قسمت شبستان است.

 

در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده كه به طاق مروارید معروف است، دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یكی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده‌ است. این مسجد بر اساس بافت معماری سنتی، در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، بوجود آورده‌ است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.