2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
بازیگر نقش بنیامین در سریال یوسف پیامبر کیست

بازیگر نقش بنیامین در سریال یوسف پیامبر کیست

زهیر یاری: از 14، 15 سالگی به تشویق عمویم «حسین آقا»، به کلاس‌های کارگردانی در انجمن سینمای جوان رفتم و پس از مدتی دیپلم کارگردانی گرفتم. سپس، چند فیلم کوتاه ساختم.

دوات آنلاین-بازیگر نقش بنیامین در سریال یوسف پیامبر زهیر یاری، برادرزاده بازیگر معروف حسین یاری است.

 

زهیر یاری روز 26 فروردین سال 59 به دنیا آمد. او لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران دارد. یک برادر به نام شعیب دارد که از او کوچکتر است. پدرش کارمند امور بین‌الملل وزارت ارشاد و مادرم محقق علوم دینی است و تحصیلات او در زمینه ادیان است.

 

او درباره نحوه بازیگر شدنش می‌گوید: پس از پایان درسم، اول رفتم خدمت سربازی اما از 14، 15 سالگی به تشویق عمویم «حسین آقا»، به کلاس‌های کارگردانی در انجمن سینمای جوان رفتم و پس از مدتی دیپلم کارگردانی گرفتم. سپس، چند فیلم کوتاه ساختم. آن زمان هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کردم، مطالعاتم در رابطه با مقوله سینما و تئاتر زیاد بود، در دبیرستان کمی حرفه‌ای‌تر تئاتر کار کردم، تا جایی که یک تئاتر در تالار آوینی دانشکده هنرهای زیبا، اجرا می‌کردم. دوستی در دوران دبیرستان داشتم به نام «روزبه حسینی» که به من می‌گفت: بیا این تئاتر را در تالار شهر هم اجرا کنیم. آن زمان یک معلم تاریخ داشتیم به نام مجید شریف خدایی که از قضا ایشان مدیر مرکز هنرهای نمایشی هم بود. روزبه یک متن را به ایشان نشان داد و گفت می‌خواهیم آن را کار کنیم. او هم ما را حمایت کرد و به ما اجازه اجرا داد. نام آن کار «سهراب اسب و سنجاقک» که من نقش سهراب را بازی می‌کردم و از همان زمان، تئاتر به شکل جدی‌تری شروع شد. حتی در دوره لیسانس و سربازی هم تئاتر ادامه یافت و با دوستان خوبی چون افشین هاشمی و محمود استادمحمد کار کردم...

 

او ادامه می‌دهد: پس از اینکه وارد حیطه بازیگری شدم و به نوعی کارم روی غلتک افتاد، عمویم «حسین آقا» خیلی به من کمک و مرا راهنمایی کرد. من همیشه سعی کردم از او کمک بخواهم. در دوران نوجوانی زمانی که فیلم کوتاه می‌ساختم، به اولین کسی که نشان می‌دادم، عمویم بود، اگر در تئاتری بازی می‌کردم، به دیدن تئاترهایم می‌آمد. از طرفی عمویم با اینکه گزیده کار است، اما به خوبی فضای سینما و تئاتر را می‌شناسد. اگر بد بازی کنم، خیلی سریع و رک به من می‌گوید. در مهمانی‌های فامیلی هم، از بس با هم در مورد سینما صحبت می‌کنیم، حوصله همه را سر می‌بریم، اجازه بدهید به صورت کلی بگویم، من از داشتن چنین مشاور خوبی به خودم می‌بالم، شما اگر هزار دانش هم داشته باشید، اما مشاور یا مشاوران خوبی نداشته باشید، شاید هیچ وقت نتوانید به پیشرفت برسید، گرچه من هنوز اول راه هستم، حالا که صحبت به مشاوره کشید، چیزی به ذهنم خطور کرد که اجازه بدهید بگویم.

 

زهیر یاری در ادامه می‌گوید: علی دایی برای من شخصیت بسیار ارزشمندی است، حالا کار ندارم که در این روزهای اخیر، مورد بی‌مهری قرار گرفته است، من به اعتماد به نفس و عنایتی که خداوند به او داده، شک ندارم. همیشه این جمله او را به یاد دارم که می‌گفت: «من فوتبالیست عادی بودم، اما چون مشاوران خوبی داشتم، توانستم پیشرفت کنم» به نظر من بازیکنان فوق‌العاده‌ای هم در این ورزش بودند که خیلی زود فراموش شدند.

 

بازیگر نقش بنیامین در سریال یوسف پیامبر ادامه می‌دهد: من دیپلم علوم انسانی داشتم. پدر و مادرم شدیدا می‌ترسیدند که من به خاطر علاقه‌ام به هنر از درس غافل شوم، در صورتی که من در دبیرستان نمرات بسیار خوبی می‌گرفتم. هر وقت به همراه پدر و مادرم از کنار دانشگاه تهران عبور می‌کردیم، آنان به من می‌گفتند، ما نمی‌دانیم، تو دوست داری چه کاره شوی؟ اما از در این دانشگاه باید داخل شوی. ما دلمان می‌خواهد فارغ‌التحصیل این دانشگاه شوی! از طرفی خود من هم زیاد به کنکور فکر نمی‌کردم، اما طی دو ماه تا حدی درس خواندم که رتبه‌ام در کنکور سراسری سال 77 شد 348... مدت دو ماه، روزی، 17 ساعت درس می‌خواندم. طی این مدت اصلا از منزل خارج نشدم و 20 کیلو هم اضافه وزن پیدا کردم. چون کارم شده بود، خواندن و خوردن... ابتدا علاقه‌ای به این رشته نداشتم چون به خاطر پدر و مادرم به این رشته رفتم، اما کم‌کم به علم سیاست علاقه‌مند شدم. پس از اینکه لیسانس گرفتم، دیگر پدر و مادرم کاری به من نداشتند و مرا آزاد گذاشتند تا به دلمشغولی‌ام، یعنی هنر برسم، البته بگویم در دوران دانشگاه هم، کار تئاتر می‌کردم، ضمن اینکه در همان زمان تحصیل، عمویم به من گفت که آقای سلحشور می‌خواهد اصحاب کهف که بعدها نامش «مردان آنجلس» شد را کلید بزند. من قرار است در آن بازی کنم، تو هم بیا تست بده، من هم تست دادم و به من نقش پسر ماکسیمیلیان را دادند که فکر کنم شش سکانس بود و من مقابل دوربین حرفه‌ای «مازیار پرتو» قرار گرفتم که برای من تجربه لذت‌بخشی بود. در سریال «مریم مقدس(س)» هم در یک سکانس بازی کردم، در آن سریال نقش جبرئیل را بازی کردم. سپس سریال امام حسین(ع) به کارگردانی شهریار بحرانی(کارگردان مریم مقدس (س)) به من پیشنهاد شد، دو ماه هم فیلمبرداری شد، اما بعدها بنا به دلایلی عوامل از ساخت کار صرف‌نظر کردند، در همان سریال بود که من اسب‌دوانی و تیراندازی و... را برای پروژه‌های تاریخی یاد گرفتم. بعد هم که سریال یوسف(ع) در همان مراحل پیش تولید به من پیشنهاد شد... از همان ابتدا قرار بود در نقش «بنیامین» بازی کنم... هنوز فیلمبرداری سریال آغاز نشده بود که قراردادم را نوشتم، اما به من گفتند که یک سال دیگر تصویربرداری تو‌ آغاز خواهد شد که همین‌گونه هم شد. طی آن یک سال هم در چند فیلم تلویزیونی بازی کردم و البته تئاتر هم کار کردم... این بود حکایت بازیگر شدن من...

 

لو می‌گوید: من شیفته نقش بنیامین بودم می‌خواهم حکایتی برایتان بازگو کنم که عین واقعیت است. تازه مدرسه رفته بودم که یک روز پدرم به من گفت: باید قرآن خواندن را یاد بگیری. با اینکه بایداز ابتدا و صفحه اول قرآن به من می‌آموخت، ناخودآگاه قرآن را باز کرد و «سوره یوسف(ع)» آمد، به من گفت: بخوان و فردا برای من روخوانی کن. همین مسئله باعث شد که پدرم داستان یوسف(ع) را برایم تعریف کند... همان زمان هم که داستان را تعریف کرد، خدا شاهد است، که من شیفته برادر کوچک یوسف(ع) شدم. از این رو وقتی که سال‌ها بعد این نقش را به من پیشنهاد دادند، تعجب کردم، خاطرات آن روز برای من تداعی شد، به همین خاطر سریعا پذیرفتم. نکته دیگر در مورد این نقش گریم آن بود که چهره‌ای معصومانه به بنیامین داده بود... البته پلان‌هایم با یوسف کم بود.

 

در سکانسی با مصطفی که همان وصالمان بود، باید گریه می‌کردیم و این گریه هم باید طبیعی می‌بود. آن پلان جور درنمی‌آمد، سرتان را درد نیاورم، 7، 8 بار من گریه کردم و 10، 12 بار هم مصطفی زمانی. هر بار می‌گفتیم که خدا کنه این آخریش باشه که اتفاقا پلان خوبی هم از آب درآمد.بگذارید یک خاطره دیگر از مصطفی بگویم: روزی که من رفتم و قرارداد بستم، هنوز بازیگر نقش یوسف(ع) انتخاب نشده بود گویا قرار بود، ابتدا یک بازیگر غیرایرانی این نقش را بازی کند، از طرفی از همه اشخاصی هم که ادعا داشتند چهره‌ای زیبا دارند، عکس گرفته بودند. روزی که من آنجا بودم، فکر کنم چیزی بین پانصد، ششصد عکس روی میز آقای سلحشور بود که او داشت آنها را می‌دید، زمان خداحافظی از آقای سلحشور، بین آن همه عکس، تصویر مصطفی به چشمم آمد، حسی به من گفت که او نقش یوسف(ع) را بازی خواهد کرد. از طرفی آن زمان مصطفی در حالت تعلیق بود و به همراه تعدادی دیگر از افراد کاندیدای این نقش در حال آموزش سوارکاری و شمشیرزنی بود. من که نمی‌دانستم قرار است او انتخاب شود، به مصطفی گفتم که تو نقش یوسف(ع) را بازی خواهی کرد، پس از مدتی که او برای بازی در این نقش انتخاب شد، یادآوری کرد که پیش‌بینی من را فراموش نکرده است!

 

این بازیگر درباره سریال یوسف پیامبر همچنین گفت: فیلمنامه و داستان حضرت یوسف بسیار جذاب و قوی بود، حتی هنوز هم قابلیت تولید فیلم سینمایی این اثر است تا جایی که همیشه در زمان تصویربرداری به یاد آن روزهای یوسف بودم.

 

وی ادامه داد: سریال یوسف نقاط ضعف و قوت بسیاری داشت اما همه در پشت صحنه با دل و جان کار کردند و عوامل سریال همیشه همراه ما بودند، حتی دستمزدهای این سریال متعارف بود اما نسبت به زمان دریافتی خود رضایت داشتیم و این به خاطر وفاداری عوامل بود.

 

وی درخصوص آشنایی با مرحوم سلحشور عنوان کرد: آشنایی با این گروه از زمان تصویربرداری مردان آنجلس بود و بیشتر با عمو حسین به پشت صحنه می‌رفتم که یک روز به من گفتند و نقش پسر ماکسی ملیان را بازی کردم و بعدها هم سریال یوسف پیامبر را به من پیشنهاد دادند‌.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.