2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
نگاهی به سریال زیر تیغ ؛ چرا این سریال جذاب و تاثیرگذار است؟

نگاهی به سریال زیر تیغ ؛ چرا این سریال جذاب و تاثیرگذار است؟

برخی اثرگذاری سریال زیر تیغ را به دلیل بازیگران حرفه‌ای آن می‌دانند، برخی به فیلمنامه‌اش نسبت می‌دهند و گروهی نیز به تراژدیک بودن داستان و موسیقی فیلم اشاره می‌کنند.

دوات آنلاین-سریال زیر تیغ از آن دست سریال‌های ماندگار تلویزیون است که حالا یک بار دیگر از طریق شبکه آی فیلم روی آنتن رفته است. به همین مناسبت نقدی از این سریال را به نقل از جام جم آنلاین بخوانید:

 

برخی اثرگذاری سریال زیر تیغ را به دلیل بازیگران حرفه‌ای آن می‌دانند، برخی به فیلمنامه‌اش نسبت می‌دهند و گروهی نیز به تراژدیک بودن داستان و موسیقی فیلم اشاره می‌کنند. اما نگارنده بر این عقیده است که آنچه در پس همه این عناصر و المان‌های موثر فیلم می‌درخشد هویت ایرانی زیرتیغ است که با طیف گسترده‌ای از طبقات اجتماعی جامعه ارتباط برقرار می‌کند و برپایه تجربه مشترک کاراکترهای فیلم و مخاطبان بنا شده است.

 

تجربه زیست ایرانی که تلخی ملال خویش را در مناسبات ملودراماتیک خانوادگی و رئالیسم اجتماعی زیرتیغ بازخوانی می‌کند و هر کسی بخشی از ملال و رنج و تجربه تلخ خود را در آن می‌یابد و همذات‌پنداری می‌کند. همذات‌پنداری با این مجموعه از ۲ منظر روی می‌دهد، یکی همذات‌پنداری فردی با کاراکترهای مجموعه و دیگری همذات‌پنداری فرهنگی با روح داستان و بستر تاریخی فیلم که ریشه در حافظه جمعی مخاطبان دارد.

 

سبک و سطح زندگی محمود و جعفر و مناسبات خانوادگی و انسانی میان آنها و سویه‌های عاطفی ـ ‌احساسی این ساختار به تجربه ملموس مخاطب ایرانی بسیار نزدیک است. به تصویر کشیدن سادگی و خلوص و همبستگی عاطفی آنان در وضعیت اجتماعی معاصر به نوستالژی جمعی می‌انجامد و حسرت خانواده‌های ایرانی را از تجربه انسانی از دست رفته باز می‌نمایاند. بستر زمانی این بازنمایی دست کم به اوایل دهه ۷۰ بر می‌گردد که هنوز تجملات و زرق و برق‌های زندگی مدرن امروزی در آن نفوذ نکرده است. همین سادگی اتفاقا به کمک وجود دراماتیک قصه آمده و کمتر مخاطب را آزار می‌دهد و آنچه در نهایت به این باورپذیری می‌افزاید، شخصیت‌پردازی داستان است که حضور عینی آنها.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.