2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بیوگرافی دکتر مریم اردبیلی ، پزشک موفقی که مادر 5 فرزند است

بیوگرافی دکتر مریم اردبیلی ، پزشک موفقی که مادر 5 فرزند است

عقیده داشتم مسیر زندگی باید به طور طبیعی جریان داشته باشد و برای اینکه کاری را پیش ببرم نباید کار دیگری را رها کنم،

دوات آنلاین-دکتر مریم اردبیلی ، پزشک و کارشناس مسائل زنان و خانواده است و تاکنون سمت‌های دولتی و غیردولتی زیادی داشته با این حال نشان داده زنان می‌توانند هم در خانه و هم در اجتماع حضور موفقی داشته باشند.

 

درباره بیوگرافی دکتر مریم اردبیلی باید اشاره کرد او متولد سال 1353 ، متاهل و مادر 5 فرزند است. او در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران درس خوانده و علاوه بر طبابت دکترای رشته آینده پژوهی هم دارد و به زبان انگلیسی کاملا مسلط است و به زبان عربی نیز آشنایی دارد.

 

مریم اردبیلی چگونه توانسته هم مادر خوب و هم زنی موفق در جامعه باشد؟ خودش در این باره می‌گوید: عقیده داشتم مسیر زندگی باید به طور طبیعی جریان داشته باشد و برای اینکه کاری را پیش ببرم نباید کار دیگری را رها کنم، این حالت طبیعی برای من خوشایندتر است و به همین ترتیب تحمل حالت غیرطبیعی مشقت‌بار است؛ فرزندآوری یک امر طبیعی و بخشی از زندگی است، اینکه زندگی من اکنون برای برخی فوق‌العاده جلوه می‌کند به این دلیل است که بسیاری از افراد مسیر طبیعی زندگی را کنار گذاشته‌ و به امور در کنار هم توجه نکرده‌اند.

 

وی افزود: فرزنددار شدن و بزرگ کردن فرزند حتماً سخت است، مشکلات نگهداری فرزند و شب‌ بیداری برای هر کودکی وجود دارد و مادری به طور کلی کار آسانی نیست اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که علاوه بر این سختی مادر بودن، هم مادری سخت‌گرفته می‌شود و هم سخت‌تر از آنچه هست، دیده می‌شود، این نگاه نادرست باعث شده است که بسیاری از زنان کشور بزرگ کردن دو فرزند و گاهی حتی یک فرزند را کاری مالایطاق بدانند.

 

دکتر مریم اردبیلی در گفت و گو با فارس اضافه کرد: خانواده‌های کنونی بسیار بیشتر از قدیمی‌ها تربیت فرزند را سخت می‌گیرند و تمرکزی که روی یک فرزند در یک خانواده وجود دارد بزرگترین ظلمی است که از نظر تربیتی بر او روا داشته می‌شود، در گذشته کودکان با هم بزرگ می‌شدند و این شیرین‌ترین و سالم‌ترین مرحله رشد آنها بود اما اکنون کودکان با بزرگان فامیل بزرگ می‌شوند و حس شیرین کودکی کردن با کودکان همسن و سال را تجربه نمی‌کنند. تمرکزی که خانواده‌های کنونی بر روی نابغه‌پروری فرزندان دارند سلامت روح آنها را به مخاطره می‌اندازد.

 

وی با بیان اینکه برخی مادران جوان از دندان درآوردن و یا واکسن زدن کودک خردسال خود تجربه‌ای تلخ  در ذهن دارند و آنقدر برای آنها سخت و غیرطبیعی است که تمایلی به تجربه دوباره آن ندارند، گفت: به نظر می‌آید این دید ناشی از سخت گرفتن بیش از حد بزرگ کردن یک کودک است و ریشه این سخت دیدن و سخت گرفتن فرهنگی است که می‌تواند با کار رسانه‌ای و حضور در کارگاه‌های مشاوره اصلاح شود، آموزش‌هایی که می‌تواند در دوران تحصیل دانش‌آموزان برای آنها تدریس شود البته شخصاً فرزندپروری را در خانه و کنار مادرم با مشاهده بزرگ کردن خواهر و برادرهایم دیدم و تمرین کردم.

 

این کارشناس خانواده بیان کرد: اگر انتخاب همسر با دید انتخاب پدر یا مادر آینده فرزندان باشد باعث می‌شود جوانان از انتخاب فانتزی و نگاه انتزاعی دور شوند و عاقلانه‌تر انتخاب کنند.

 

اردبیلی در پاسخ به این پرسش که آیا تربیت فرزند در کنار درس خواندن و کار کردن برای وی سخت نبوده است، اظهار کرد: مهم این است که اولویت خود را چه بگذارید، اولویت من همیشه فرزندانم بودند، نه اینکه همه کارهایم را تعطیل کنم تا به فرزندانم برسم به نظر من اگر مادری توان خاصی در خود ببیند و بتواند برای شکوفایی آن توان و کمک به جامعه کاری کند باید آن کار را انجام دهد زیرا اگر انجام ندهد سرخوردگی و افسردگی ناشی از آن در تربیت فرزندان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت و ما به مادران بانشاط برای تربیت کودکان نیاز داریم. اگر جایی احساس می‌کردم منافع و سلامت فرزندانم در خطر است کم‌کارتر می‌شدم و تطبیق بیشتری با خانه‌داری ایجاد می‌کردم.

 

وی با بیان اینکه رشد اجتماعی زن منافاتی با مادری ندارد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد زنان ما انعطاف‌پذیری کمی نسبت به اسلاف خود دارند و از سوی دیگر دولت نیز سیاست‌های حمایتی کمی از خانواده و زنان شاغل صاحب فرزند دارد. در برخی کشورها زنان پس از بارداری 2 تا 3 سال می‌توانند پیش فرزند خود باشند و کار پاره وقت و نیمه وقت واقعاً برای آنها تعریف شده است در حالی که در کشور ما این گونه است که یا فشار کار تمام وقت را در کنار مادر بودن تحمل کن یا بعد از به دنیا آمدن فرزند دور کار را خط بکش که برای برخی از مادران کنار گذاشتن کار ممکن نیست و باعث می‌شود فرزندآوری و مادر بودن را کنار بگذارند.

 

اردبیلی با اشاره به لزوم حمایت مردان از همسرانشان پس از تولد فرزند بیان داشت: همسر من زمانی که فرزندانم کوچک‌تر بودند فراغت بال کمی داشت و به صورت موردی می‌توانست به من کمک کند اما همین که ایراد نمی‌گرفت و اگر به دلیل مشغله زیاد من خللی در کار خانه‌داری ایجاد می‌شد با اوقات تلخی عرصه را بر من تنگ نمی‌کرد، خود بیشترین حمایت بود.

 

این مادر و آینده‌پژوه با اشاره به خاطره‌ای از پدر همسرش (مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی) گفت: زمانی که مدیرکل بانوان و خانواده بودم، سه فرزند داشتم و کارم مشغله‌های زیادی برایم ایجاد کرده بود و به همین دلیل نگران بودم که حجم زیاد کار باعث شود از وظیفه مادری کم بگذارم، این موضوع را با پدر همسرم در میان گذاشتم و ایشان نکته جالبی به من گفت، اینکه لازم است به نیتم رجوع کنم که آیا برای پول یا شهرت کار می‌کنم یا چون ضرورت اجتماعی و فرهنگی برای کار کردن احساس می‌کنم به دنبال کار کردن هستم، ایشان تصریح کرد مادامی که برای خدا کار می‌کنی خدا وظیفه‌ات را آسان کرده و کارها را به خوبی پیش می‌برد بنابراین اگر اختلالی در کارهایت ایجاد می‌شود به نیت خود رجوع کن.

 

اردبیلی با بیان اینکه واقعیت این است که هر بارداری چالشی برای بدن مادر است، گفت: راهکارهایی برای خروج از این چالش وجود دارد تا بدن زن پس از بارداری به خوبی بازسازی شود البته بین زنان مختلف در توان واقعی جسمی تفاوت وجود دارد اما به طور کلی مشکل زنان در عصر حاضر عدم تحرک و تغذیه نادرست است که باعث می‌شود بدن آنها با یک بارداری میزان قابل توجهی از توان خود را از دست بدهد.

 

وی تصریح کرد: موج انرژی و نشاطی که هر فرزند با تولد خود برای مادر به ارمغان می‌آورد بازتابی از نشاط در چهره زن دارد و اگر مادر چند فرزند باشی و از این کار لذت ببری روح بسیار جوانی خواهی داشت.

 

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به مشکلات اقتصادی داشتن فرزندان متعدد عنوان کرد: مشکل اکثر ما اینجاست که کلماتی مثل توکل، رزق و برکت تنها در ذهن ما جای دارد و عملاً اعتقادی به آنها نداریم شخصاً رزق و برکت را با تولد هر فرزند به چشم خود دیده‌ام و تا زمانی که تجربه زیسته آن را نداشتهع باشید نمی‌توانید آن را درک کنید. هر کودکی که به دنیا می‌آید علاوه بر رزق مادی، رزق معنوی همچون سعه صدر وجودی با خود می‌آورد و روح مادر و خلاقیت وجودی او را بزرگتر می‌کند اما وجود مشکلات اقتصادی حقیقتی است که ما هم مثل خانواده‌های دیگر با آن دست در گریبانیم اما شیرینی وجود فرزندان زندگی ما را در این شرایط قابل تحمل‌تر از شرایط سخت بقیه افراد می‌کند.

 

اردبیلی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند زمانی که یک فرزند دارند و خرج زیادی دارد خرج دو فرزند ضربدر 2 خواهد شد در حالی که بعد از تولد فرزند دوم مخارج دو برابر نخواهد شد و با توجه به تجربه‌ای که والدین کسب کرده‌اند می‌توانند هزینه‌ها را خیلی بهتر مدیریت کنند و هزینه‌های بی‌فایده را به‌راحتی تشخیص داده و از آنها پرهیز کنند مثلاً دختر کوچک من که فرزند پنجم ماست وارث یک کتابخانه 700 کتابی است که به تدریج برای فرزندانم خریده‌ام.

 

وی با بیان اینکه وقتی که مادر برای دو یا سه فرزند می‌گذارد در مقایسه با زمان و انرژی‌ای که برای یک فرزند می‌گذارد، خیلی بیشتر نیست، خاطر نشان کرد: برای تربیت فرزندان از فرزند سوم به بعد اگر ریل تربیتی به درستی قرار داده شده باشد دیگر زحمتی برای والدین نمی‌ماند. فرزند اول والدین را به گونه‌ای خادم خود می‌کند اما تعداد فرزندان که زیاد می‌شود والدین مدیر و ناظر خواهند شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/11/23
سی و چهار سالمه و متاسفانه بخاطر اولویت دادن به درس و مدارک دانشگاهی دیر ازدواج کردم ولی الحمدلله بلافاصله متوجه تک بعدی بودن زندگیم شدم و الان سومین فرزدمون تو راهه بشدت اعتقاد دارم چقد فرزند بیشتر، بشرط توکل به خدا و جهت دار کردن فرایند تربیتی باعث رشد بهتر همه اعضای خانواده میشه و محروم کردن خانواده ازین منفعت، عین خودخواهیه
ناشناس 1402/09/27
من یه خانم تحصیل کرده هستم با سه فرزند که الان می‌تونستم شاغل باشم با درآمد نسبتا خوب .. در تمام اقوام آشنایان ما زوجها نهایتا یک و به ندرت دو فرزند دارند علیرغم حرف ها و امواج منفی اطرافیان و حتی خانوادم من فرزند سومم رو بدنیا اوردم الان حال روحیم از زمانی که شاغل و مجرد بودم خیلی بهتره .. با مدیریت درآمد همسرم و کمی قناعت مجبور نیستم کار کنم و خانواده داری میکنم ضمن اینکه خودمو با کلاس های آنلاین مثل تاریخ سیاسی زبان وتربیت فرزند به روز نگه میدارم خداروشکر زندگی شادی داریم
ناشناس 1402/04/14
بسیار عالی
ناشناس 1401/08/12
ایشون همسر خوبی‌دارندکه تونستن جمع وجورکن وموفق‌باشنددرغیراین صورت تحصیل و کارو چند فرزند میسرنبود
ناشناس 1401/08/12
از اینکه خانم های موفقی چون شما را داریم ،بسیار خوشحالم.البته بخش مهمی از موفقیت های خانم های متاهل ،همسران خوب است ،که با همکاری وهمراهی آنها زندگی برایشان شیرین وزیباست .ایکاش همه مردان چنین باشند.
ناشناس 1401/06/31
سلام کاش برای حمایت از حقوق بانوان شاغل خانم دکتر اردببلی کاری میکردند
خانم ددخشانی 1401/06/22
ای کاش خانم اردبیلی یه فکری هم برای اشتغال بانوان تحصیلکرده هم میکردند با تشکر
ناشناس 1401/03/25
آموزنده بود
ناشناس 1400/12/19
آقای ناشناس من تو یه خانواده پنج فرزندی بزرگ شدم و به شدت ناراضی ام. چون کارهای پدر و مادرم روی دوش منه و بقیه هیچ کاری نمیکنند. تازه باید کارهای برادران و خواهرم را هم بکنم. همه خانواده ها با فرزند زیاد هم خوشبخت نیستند. اطراف خودم خانواده های پرجمعیت همشون پر از مشکل هستند
ناشناس 1400/10/27
من یک آقا هستم . با اطلاعات علمی و اجتماعی نسبتا بالا . مصاحبه خیلی آموزنده ای بود. ان شاءالله موفق و سربلند باشند. (این علامت های غربی و نامفهوم را برای امتیازدهی بردارید. ما نیازی به اینها نداریم. )

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.