2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ماجرای ابتلای 26 نفراز اهالی روستای لردگان به ایدز چیست

ماجرای ابتلای 26 نفراز اهالی روستای لردگان به ایدز چیست

مبتلایان در گروه سنی نوزاد تا بزرگسال قرار دارند.

دوات آنلاین-ماجرای ابتلای 26 نفر از اهالی روستای لردگان واقع در شهرستان چهارمحال بختیاری به ایدز موضوع پیچیده ای است که هنوز علت اصلی آن مشخص نیست. در حالی که اهالی ادعا می کنند در پی انجام آزمایش قند خون به این بیماری مبتلا شدند وزارت بهداشت انی موضوع را رد می کند.

 

امروز صبح کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که روایتگر تجمع عده‌ای از هموطنان مقابل خانه بهداشت یکی از مناطق کشور است. در این کلیپ ادعا شده است مردم شهر چنار محمود مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل ابتلای بیش از ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به خاطر نمونه‌گیری برای آزمایش قندخون با استفاده از سرنگ آلوده تجمع کرده‌اند.

 

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس درباره کلیپ منتشر شده در فضای مجازی توضیح داد: موضوعات مطرح شده در مورد علل ابتلای تعدادی از سکنه یکی از روستاهای شهرستان لردگان ویروس اچ آی وی به هیچ وجه هیچگونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته بررسی های انجام شده در هفته های اخیر در آن منطقه کماکان ادامه دارد و با توجه به قواعد و اصول اخلاق پزشکی اطلاعات خصوصی این افراد به هیچ وجه قابل انتشار نیست.

 

در همین حال محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره جزئیات ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به ویروس ایدز توضیح داد: بر اساس اطلاعات رسیده این روستا حدد 1800 نفر جمعیت دارد و متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان معیشتی 240 نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز 20 نفر معتاد تزریقی هستند.

 

وی تصریح کرد:‌همین موضوع باعث شیوع بیماری ایدز در روستای لردگان شده است و تنها 26 نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند.

 

قربانی گفت: انتشار این گونه اخبار موجب نگرانی مردم شده اما به صورت قاطع اعلام می‌کنم که از طریق انجام آزمایش‌ها و تست قند خون این انتقال بیماری صورت نگرفته است.

 

نماینده مجلس در خصوص بازداشت بهورز منطقه توضیح داد:‌ این فرد به دنبال بیماریابی بوده است و شجاعت این کار را داشته که به شناسایی بیماران بپردازد و گزارشات خود را به مراجع بالاتر اعلام کند.

 

وی تاکید کرد: باید این حس اعتماد و همکاری در بین مردم کشور ایجاد شود تا متخصصان نیز بتوانند با بیمار یابی برنامه‌ریزی دقیقی برای نظام سلامت کشور داشته باشند.

 

قربانی اضافه کرد: ما تاکنون تنها توانسته‌ایم 42 درصد از مردم کشور را در حوزه بیماری‌های واگیر بیماریابی کنیم که این کار نیازمند همکاری مردم و سازمان‌ها است.

 

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در موضوع اخیر باید به دنبال تزریق آرامش به جامعه باشند گفت: در این زمینه لازم است مراجع قضایی اقدام لازم را برای رسیدگی به وضعیت فرد بازداشت شده انجام دهند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مبتلایان در گروه سنی نوزاد تا بزرگسال قرار دارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.