2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بیماری ایدز از چه راه هایی منتقل می‌شود

بیماری ایدز از چه راه هایی منتقل می‌شود

امروز زندگی با یک بیمار ایدزی دیگر کار غیر ممکن نیست و آنها می‌توانند مانند یک فرد عادی در جامعه زندگی کنند.

دوات آنلاین-بیماری ایدز شاید تا چند سال قبل یک بیماری کشنده و پردردسر بود که طی یک یا دو سال بعد از ابتلا می‌توانست فرد را به مرگ برساند اما این روزها با رعایت بهداشت  جنسی و به مدد داروهای پیشرفته هرچند این بیماری به یک بیماری قابل درمان تبدیل نشده اما به یک بیماری قابل کنترل تبدیل شده‌ است.

 

امروز زندگی با یک بیمار ایدزی دیگر یک کار غیر ممکن نیست و آنها می‌توانند مانند یک فرد عادی در جامعه زندگی کنند. دیگر هراسی که سالها قبل از این افراد وجود داشت در جوامع وجود ندارد.

 

ویروس ایدز از چه راه‌هایی منتقل می شود

1 – خون و فرآورده های خونی:

هر گاه خون فردی آلوده به ویروس باشد در صورتی که به خون فرد دیگری وارد شود میتواند بیماری را انتقال دهد . این حالت ممکن است در زمان انتقال خون اتفاق بیفتد .

 

اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا ، خصوصا ایران تمام خون‌های اهدائی از نظر احتمال آلودگی به ویروس HIV ارزیابی می‌شوند و در صورت آلوده بودن استفاده نمی‌شوند پس این خطر به حداقل ممکن می‌رسد .

 

اما به هر روش دیگری اگر خون آلوده به ویروس وارد خون فرد سالم شود می‌تواند آلودگی را منتقل کندکه این حالت در زندگی روزمره و معمولی با رعایت اصول بهداشتی بندرت اتفاق می افتد.

 

مثلا" اگر فردی که آلوده به ویروس HIV است با یک سرنگ ،تزریقی انجام دهد و با همان سرنگ و سوزن که آغشته به خون آن فرد است بلافاصله فرد دیگری تزریق کند به گونه ای که خونی که در سرسوزن یا سرنگ است وارد خون فرد دوم شود ویروس HIV میتواند منتقل گردد .

 

و به همین ترتیب هر جسم برنده و نوک تیزی که آغشته به خون آلوده به ویروس HIV هستند در صورتی که موجب ایجاد خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود میتوانند سبب انتقال بیماری شوند لذا اعمالی مانند خالکوبی ، حجامت ، سوراخ کردن گوش ،‌ختنه ، اعمال جراحی و خدمات دندانپزشکی اگر با وسائل غیر استریل وآلوده بخون انجام شود از راههای انتقال بیماری میتواند باشد .

 

بخاطر داشته باشید ویروس HIV در خارج از بدن با مواد ضدعفونی کننده وحرارت سریعا“ از بین میرود . پس این اعمال اگر با وسائل استریل و تمیز انجام شود خطری ندارد . از آنجا که اغلب معتادین تزریقی رعایت اصول بهداشتی را نمیکنند و از یک سرنگ و سوزن تعداد زیادی بصورت مشترک استفاده میکنند لذا خطر انتقال ویروس در این گروه بسیار زیاد است و یکی از شایعترین راههای انتقال در بعضی کشورها از جمله کشور ما اعتیاد تزریقی است .

 

2 –تماس جنسی

یکی دیگر از مایعات بدن که حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است ترشحات جنسی است پس ترشحات جنسی در فردی که ویروس HIV وارد بدنش شده است، آلوده به این ویروس هستند و در صورتی که این ترشحات وارد مخاط تناسلی فرد سالم گردد میتواند باعث انتقال ویروس شوند.

 

توجه کنید این خطر برای همه افراد وجود دارد مثلا“ اگر مردی اعتیاد تزریقی داشته باشد و از آن طریق آلوده به ویروس HIV شده باشد ، همسر وی نیز هنگام تماس جنسی میتواند به این ویروس آلوده شود .

 

خطر انتقال ایدز از مرد به زن دو و نیم برابر است.

 

لازم به ذکر است وجود عفونت‌های دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش می‌دهند . در هر حال راه انتقال جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا از شایع‌ترین راه‌های انتقال است .

 

3 –مادر به کودک

بیشترین احتمال انتقال از مادر آلوده به کودک در اواخر زمان بارداری و خصوصا“ هنگام زایمان و هنگام شیردهی اتفاق می افتد.

 

راه‌های عدم انتقال

ویروس ایدز از طریق تماسهای عادی مثل کارکردن با یکدیگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسیدن ، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی سرایت نمیکند .

 

ویروس ایدز از طریق استفاده از حمام عمومی ، استخرو توالت قابل انتقال نیست.

 

ویروس ایدز از طریق لباس ، پوشاک ، پتو و رختخواب قابل انتقال نیست.

 

عطسه ، سرفه و نیش حشرات نمیتواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود .

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.