2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
قحطی مهاجم گلزن در فوتبال ایران

قحطی مهاجم گلزن در فوتبال ایران

قبل از برگزاری بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی، ۵ هفته از مسابقات لیگ برتر سپری شد که در پایان هفته پنجم سپاهان و تراکتور هر کدام با ۱۱ امتیاز در رده‌های اول و دوم جدول قرار گرفته‌اند.

دوات آنلاین-لیگ برتر ایران در 5 فصل اخیر با میانگین 1.95 گل در هر بازی، یکی از کم‌گل‌ترین لیگ‌های دنیا به شمار می‌آید؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در این فصل هم تکرار خواهد شد و لیگ ایران رتبه نازل خود در بین کم‌گل‌ترین لیگ‌های دنیای فوتبال را حفظ خواهد کرد.

 

خراسان ورزشی نوشت: مسلما یکی از عوامل کم‌گل بودن لیگ ایران کیفیت پایین مهاجمانی است که در لیگ برتر توپ می‌زنند. تقریبا تمامی مهاجمان خوب ایرانی در لیگ‌های خارجی حضور دارند و تعداد مهاجمان خوب ایرانی که در تیم‌های لیگ برتری توپ می‌زنند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

 

در خصوص مهاجمان خارجی که به فوتبال ایران هم می‌آیند که نیازی به توضیح نیست و فقط کافی است به نام‌هایی همچون دی‌کارمو، تادئو، وسلی برزیلیا، اسماعیل کونسالوس، الحاجی گرو، پروپیچ، کبه و ده‌ها نام دیگر اشاره کنیم. در واقع ظهور مهاجمان با کیفیتی مثل کی‌روش استنلی، آنتونی استوکس یا مامه تیام در فوتبال ایران پدیده‌ای است که هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و تداوم آن زیاد هم طول نمی‌کشد. یکی دیگر از عوامل کلی کم شدن گلزنی در ایران این است که مربیان بیشتر میل به بازی تدافعی دارند که همین در عملکرد مهاجمان تاثیر منفی می‌گذارد. اگر دقت کنیم اکثر تیم‌ها با ترکیب 1-3-2-4 بازی می‌کنند، یک سیستم تدافعی که 4 نفر مدافع، 2 هافبک‌دفاعی و دروازه‌بان هم به عنوان یک دفاع آخر نشان می‌دهد با 7 نفر بازیکن دفاع می‌کنند که باعث می‌شود کار برای مهاجمان تیم حریف سخت شود و آمار گلزنی پایین بیاید. با این تفاصیل مسلما شرایط کنونی فوتبال ایران با تعداد گل‌های رد و بدل شده در لیگ کاملا همخوانی دارد و نمی‌توان توقع یک لیگ پویا و پرگل داشت. در لیگ نوزدهم هم فاکتورهای زیادی هستند که نشان می‌دهند امسال هم فوتبال ایران لیگ پرگلی نخواهد داشت.

 

کارت بیشتر از گل

قبل از برگزاری بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی، ۵ هفته از مسابقات لیگ برتر سپری شد که در پایان هفته پنجم سپاهان و تراکتور هر کدام با ۱۱ امتیاز در رده‌های اول و دوم جدول قرار گرفته‌اند. در این ۵ هفته، داوران ۱۱۳ بار دست به جیب شده‌اند که ۱۰۶ بار از کارت زرد و ۷ بار از کارت قرمز استفاده کرده‌اند تا تعداد کارت‌های رنگی در لیگ از تعداد گل‌های زده پیشی بگیرد. تاکنون در 40 بازی که در لیگ برگزار شده فقط 86 بار توپ‌ها از خط دروازه عبور کرده‌اند.

 

 وفور صفر-صفر

اگر از بازی‌های عجیب پیکان و ماشین‌سازی که با 8 گل و پیکان و نساجی که با 7 گل به اتمام رسیدند بگذریم دیگر بازی‌های لیگ کم‌گل بوده‌اند و نتیجه تساوی بدون گل تکراری‌ترین نتیجه در 5 هفته ابتدایی لیگ است. از مجموع 40 بازی برگزارشده در 19 بازی یا شاهد تساوی بدون گل بوده‌ایم یا بردهای اقتصادی یک-صفر! یعنی تقریبا نیمی از بازی‌های لیگ در 5 هفته ابتدایی یا گلی نداشته و یا فقط یک گل تکلیف تیم‌ها را مشخص کرده است.

 

 مهاجمان گل‌نزن

در فوتبال وظیفه اصلی یک مهاجم گلزنی است اما نگاهی به جدول گلزنان لیگ برتر نشان می‌دهد که در فوتبال ایران مهاجمان به کلی نقش اصلی خود را فراموش کرده‌اند. در جدول گلزنان برتر لیگ تا پایان هفته پنجم محمد نوری (پارس‌جنوبی)، شهریار مقانلو(پیکان)، علی شجاعی(نساجی) و محمدرضا سلیمانی(سایپا) 4 بازیکن 3 گله هستند که در این بین فقط محمدرضا سلیمانی در پست مهاجم بازی می‌کند و حضور علی شجاعی به عنوان یک مدافع و مقانلو و محمد نوری به عنوان 2 هافبک در صدر جدول گلزنان جای تامل دارد. این آمار زمانی که لیست کلی گلزنان را بررسی می‌کنیم نگران‌کننده‌تر هم می‌شود.

 

تا پایان هفته پنجم مهاجمان لیگ برتر از مجموع 86 گل فقط در 16 گل نقش اصلی را ایفا کرده‌اند و 70 گل دیگر را هافبک‌ها و مدافعان به ثمر رسانده‌اند. محمدرضا سلیمانی(3گل)، یونس شاکری(2 گل)، فورچونه، آل‌کثیر، کی‌روش، بهمن سالاری، ارسلان مطهری، ماکالی کریسانتوس، علی قربانی، رضا جبیره، امیرحسین باقرپور، روح‌ا... باقری و مهدی عبدی(هر کدام یک گل) تنها مهاجمانی هستند که در لیگ نوزدهم و تا پایان هفته پنجم پایشان به گلزنی باز شده تا نقش مهاجمان با 16 گل زده در 86 گل لیگ برتری فقط و فقط 18درصد باشد!

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.