2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
لیگ بیستم در دست مربیان استقلالی

لیگ بیستم در دست مربیان استقلالی

در لیگ بیستم از میان 16 تیم 9 تیم سرمربی استقلالی دارند.

دوات آنلاین -روز جمعه باشگاه سایپا اعلام کرد که با توجه به استعفای ابراهیم صادقی از سرمربیگری، محسن بیاتی‌نیا به‌عنوان سرمربی موقت انتخاب شده تا نارنجی‌پوشان بحران‌زده که گزینه سقوط هستند، در هفته‌های آینده با هدایت وی به مصاف حریفان‌شان بروند و درصورت کسب نتایج لازم با او ادامه همکاری داشته باشند. بیاتی‌نیا که پیش از این به‌عنوان مشاور مهرداد سراجی، مدیرعامل باشگاه و همچنین مسئول آکادمی سایپا فعالیت داشت، از این پس با حفظ سمت در قامت سرمربی نارنجی‌پوشان هم فعالیت خواهد کرد. او سابقه بازی در تیم‌های مختلف تهران مثل پاس، استقلال، پیکان و راه‌آهن را دارد و حالا حضور در سایپا را نیز به‌عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد. بیاتی‌نیا در سال 1386 به استقلال تهران پیوست اما روزهای خوبی را سپری نکرد و به‌خاطر مصدومیت مدت زیادی دور از میدان بود و درنهایت هم با کارنامه‌ای ضعیف؛ (8 بازی و بدون گل زده) از این تیم جدا شد، بااین‏حال می‌توان او را یک مربی استقلالی دانست و جالب اینکه با احتساب او لیگ 16 تیمه بیستم، 9 سرمربی استقلالی دارد که اتفاقی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

 

مربیان جوان و یک ژنرال باتجربه

فرهیختگان با مقدمه بالا نوشت: در بین مربیان استقلالی فعال در لیگ بیستم همه نوع مربی دیده می‌شود؛ از نفراتی که تازه سرمربیگری را شروع کرده‌اند تا افرادی که مدتی است مربیگری می‌کنند ولی بیشتر سابقه دستیاری داشتند و البته باتجربه‌هایی که افتخارات زیادی در سال‌های اخیر کسب کرده‌اند. پرافتخارترین مربی این لیست امیر قلعه‌نویی است که در این فصل هدایت گل‌گهر سیرجان را برعهده دارد و فعلا تیمش در رده چهارم لیگ قرار دارد و یکی از مدعیان کسب سهمیه به شمار می‌رود.

 

قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر (با 5 قهرمانی) و سرشناس‌ترین مربی استقلالی فعال در فوتبال ایران است که البته در سال‌های اخیر نتوانسته قهرمانی‌های قبلی‌اش را تکرار کند. او سابقه سرمربیگری در برق تهران، استقلال، سپاهان، مس کرمان، تراکتورسازی، ذوب‌آهن، استقلال اهواز و البته تیم ملی ایران را دارد.

 

محمود فکری هم جزء مربیان فعلی استقلالی است که به‌تازگی هدایت نفت مسجدسلیمان را برعهده گرفته است تا خیلی زود به لیگ برتر برگردد. او در تیم‌های زیادی ازجمله استقلال، مس کرمان و صبای قم، به‌عنوان مربی حضور داشته و در شیرین‌فراز کرمانشاه، نساجی مازندران، نفت مسجدسلیمان، شاهین بوشهر، سرخ‌پوشان، آلومینیوم اراک، خوشه طلایی ساوه و استقلال سابقه سرمربیگری دارد.

 

دیگر مربی استقلالی لیگ بیستم علیرضا منصوریان است که به‌عنوان سرمربی تیم آلومینیوم اراک فعالیت می‌کند. منصوریان جزء مربیان جوانی است که تجربه نسبتا خوبی دارد و در تیم‌هایی مثل پاس همدان، نفت تهران، استقلال، ذوب‌آهن و تراکتور و البته تیم ملی امید سرمربیگری کرده و کارشناسان معتقدند دوره اوج مربیگری او وقتی بود که سرمربیگری نفت تهران را برعهده داشت.

 

رسول خطیبی که اکنون با تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد هم یکی از مربیان استقلالی به شمار می‌رود. او بیشتر در تبریز و تیم‌های ماشین‌سازی، گسترش فولاد و تراکتور مربیگری کرده، هرچند سابقه هدایت سیاه‌جامگان مشهد و آلومینیوم اراک را هم در کارنامه دارد. او در زمانی که مدیران استقلال به‌دنبال گزینه جانشینی برای محمود فکری بودند نیز یکی از گزینه‌ها بود.

 

دیگر مربی استقلالی که اکنون با تیمش در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد، جواد نکونام است که هدایت فولاد را برعهده گرفته است. نکونام مربیگری را به‌عنوان دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی شروع کرد و در ادامه سرمربی تیم‌های شمالی خونه‌‌به‌خونه مازندران و نساجی شد.

 

علیرضا اکبرپور، مهاجم سابق آبی‌ها به‌تازگی به‌عنوان سرمربی ماشین‌سازی تبریز انتخاب شد تا جدی‌ترین چالش مربیگری خود را تجربه کند. او پیش از این در تیم‌های پایه باشگاه استقلال مربیگری کرده بود و جزء مربیان جدید لیگ برتر به شمار می‌رود.

 

مهدی رحمتی، کاپیتان پیشین استقلال هم مثل اکبرپور سابقه مربیگری زیادی ندارد و اواخر فصل گذشته بود که موقتا سرمربی پدیده مشهد شد و در این فصل که صحبت‌هایی درباره بازگشتش به چارچوب دروازه شنیده می‌شد، به‌عنوان سرمربی تیم مشهدی به‌کار ادامه داد. و درنهایت به فرهاد مجیدی می‌رسیم که درحال‌حاضر سرمربی استقلال است و البته برای سومین مقطع به این سمت رسیده و غیر از استقلال در تیم باشگاهی دیگری مربیگری نکرده است. البته او مدتی هم سرمربی تیم ملی امید بود. برخی‌ معتقدند ساکت الهامی، سرمربی فعلی نساجی هم جزء مربیان استقلالی است اما وی سابقه بازی در این تیم را ندارد و تنها در یک مقطع به‌عنوان دستیار در این تیم فعالیت کرده است. بااین‌حال اگر بنا باشد او را هم یک مربی استقلالی بنامیم، تعداد گزینه‌ها به 10 نفر خواهد رسید.

 

 سبقت از رقیب سنتی

در سال‌های گذشته معمولا تعداد مربیان پرسپولیسی لیگ برتر بیشتر از رقیب سنتی بود و البته در برخی سال‌ها هم سرخابی‌ها مربیان مساوی در لیگ داشتند. در فصل‌های زیادی نفراتی مثل دایی، کریمی، تارتار، درخشان، گل‌محمدی، استیلی، پیروانی در پرسپولیس و دیگر تیم‌ها مشغول مربیگری بودند و در سمت مقابل نفرات کمتری حضور داشتند اما در لیگ نوزدهم اوضاع به نفع آبی‌ها تغییر کرد و برای لیگ بیستم هم صاحب رکورد جالبی شدند.

 

 گزینه‌هایی برای آینده استقلال

سال‌های زیادی بود که هواداران استقلال معتقد بودند در بازار مربیان گزینه‌های زیادی نیستند که هدایت این تیم را برعهده بگیرند اما ظاهرا آبی‌های پایتخت برای سال‌های آینده به حد کافی گزینه برای هدایت تیم‌شان دارند. در بین نفراتی که نام برده شد، قلعه‌نویی، مجیدی، منصوریان و فکری سابقه سرمربیگری در استقلال را دارند و ممکن است دوباره این فرصت نصیب‌شان شود، بااین‌حال مربیان جوانی مثل نکونام و رحمتی که اکنون در لیگ برتر فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند در آینده سرمربیگری در استقلال را هم تجربه کنند. همچنین مربیان دیگری مثل مهدی پاشازاده، رضا عنایتی، امید روانخواه، سهراب بختیاری‌زاده، علی سامره، آرش برهانی، مهدی هاشمی‌نسب، نیکبخت واحدی و... هم ممکن است به این نفرات اضافه شوند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.