2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
دلیل و انواع اختلالات خواب چیست و برای درمان چه باید کرد

دلیل و انواع اختلالات خواب چیست و برای درمان چه باید کرد

اختلالات خواب علل و عوامل مختلفی دارد اما تحقیقات نشان داده است دو عامل اضطراب و افسردگی بیش از همه باعث مشکلات خواب می‌شوند.

دوات آنلاین-اختلال خواب مشکل این روزهای خیلی‌ها است. شاید یکی از عوارض زندگی مدرن همین بحث اختلال خواب باشد که البته علل و عوامل مختلفی هم دارد و طبیعتا راه‌های درمان این اختلالات هم متنوع و گوناگون است.

 

اگر شما هم از اختلال خواب رنج می‌برید قبل از هر چیز باید نوع اختلال را بشناسید. رایج‌ترین اختلالات خواب شامل موارد زیر می‌شود:

 

انواع اختلالات خواب

حمله خواب: حمله خواب یا نارکولپسی با حمله های مکرر خواب در طول روز مشخص می شود؛ یعنی شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید می کنید و بدون مقدمه ناگهان به خواب می روید. این عارضه می تواند باعث بروز فلج خواب یا همان بختک خواب نیز بشود که موجب می شود شما بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب قادر به حرکت کردن و فعالیت فیزیکی نباشید. اگرچه حمله خواب ممکن است به خودی خود اتفاق بیفتد، اما با بیماری های عصبی خاصی از قبیل اسکلروز چندگانه (ام اس) نیز ارتباط دارد.

 

خواب پریشی: خواب پریشی نوعی از اختلالات خواب است که باعث بروز حرکات و رفتارهای غیر عادی در زمان خواب می شود. این رفتارها شامل راه رفتن در خواب، حرف زدن در خواب، ناله کردن در خواب، کابوس شبانه، شب ادراری و دندان قروچه یا فشار دادن فک هاست.

 

در همین زمینه: فلج خواب چیست و راه درمان آن چگونه است؟

 

نشانگان پای بی قرار: نشانگان پای بی قرار (RLS) به نیاز مداوم پاها به حرکت کردن گفته می شود. در بعضی موارد، این حالت همراه با گزگز و به خواب رفتن پاهاست. هر چند این علائم می تواند در طول روز نیز اتفاق بیفتد، معمولا در طول شب بروز آن شایع تر است. نشانگان پای بی قرار اغلب با شرایط یا بیماری های خاص دیگر از جمله بیش فعالی و پارکینسون همراه است.

 

بی خوابی: بی خوابی به ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن گفته می شود. این عارضه می تواند بعد از سفرهای هوایی یا در اثر استرس، اضطراب، اختلالات هورمونی و بیماری های گوارشی ایجاد شود. همچنین بی خوابی می تواند یکی از علائم مربوط به بیماری دیگری باشد. به طور کلی بی خوابی مشکلات بسیاری برای سلامت و کیفیت زندگی شما ایجاد می کند که برخی از شایع ترین آنها عبارت است از افسردگی، عدم تمرکز، بدخلقی و زودرنجی، افزایش وزن و ضعف عملکرد در محیط کار یا تحصیل.

 

بی خوابی اغلب بین جوانان و زنان شایع است. این بیماری معمولا در قالب یکی از این 3 نوع طبقه بندی می شود؛

 

در همین زمینه : دلیل بی‌خوابی‌های شبانه چیست؟

 

بی خوابی مزمن: به طور مداوم و حداقل به مدت 1 ماه اتفاق می افتد. بی خوابی حد واسط؛ هنگامی است که به صورت دوره ای و گاه و بیگاه اتفاق می افتد. بی خوابی موقت؛ هر بار فقط چند شب ادامه پیدا می کند.

 

وقفه تنفسی در خواب: وقفه تنفسی یا آپنه خواب با توقف نفس کشیدن عادی هنگام خواب مشخص می شود.وقفه تنفسی در خواب بیماری بسیار جدی ای است که باعث می شود اکسیژن کافی به بدن نرسد و شاید هم در طول شب، شما را از خواب بیدار کند.

اختلالات خواب علل وانواع مختلفی دارد.

علل  اختلالات خواب

اختلالات خواب علل و عوامل مختلفی دارد. مثلا ممکن است شما تحت تاثیر یک دارو دچار این مشکل شده باشد اما تحقیقات نشان داده است دو عامل اضطراب و افسردگی  بیش از همه باعث مشکلات خواب می‌شوند و از طرفی همین خوب نخوابیدن خودش به اضطراب و افسردگی دامن می‌زند. درد های مزمن، آلرژی ها و مشکلات تنفسی از دیگر دلایل ایجاد اختلالات خواب هستند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ عامل اختلال در خواب

 

درمان های اختلالات خواب

برای درمان اختلالات خواب باید چند روش را دنبال کرد.

دارو درمانی: در درمان انواع اختلالات خواب، دارو درمانی استفاده می شود. در دارو درمانی، برحسب نوع اختلال فرد، داروهای متفاوتی مانند ریتالین، مکمل های ملاتونین، بنزودیازپین هایی مانند تریالوزام و... تجویز می شود.

 

بیشتر بخوانید: با این دمنوش‌ها آرام و راحت بخوابید

 

بهداشت خواب: داشتن یک برنامه مناسب و منظم برای خواب می تواند در بهبود خواب افراد بسیار موثر باشد. بهداشت خواب به شما کمک می کند تا تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و خوابی با کیفیت بهتر داشته باشید.

 

درمان های شناختی و رفتاری: در درمان شناختی سعی می شود تا باورها و انتظارات نا به جا افراد مورد هدف قرار گیرد. در تکنیک های رفتار درمانی، آموزش ها و تمرین هایی داده می شود تا فرد بتواند مشکلات خواب خود را رفع کند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.