2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
نحوه مراقبت از سیکلامن یا نگونسار گل پاییزی مناسب برای آپارتمان

نحوه مراقبت از سیکلامن یا نگونسار گل پاییزی مناسب برای آپارتمان

گل سیکلامن را می توانید در دل طبیعت در جنگل‌های شمال ایران و مخصوصا از چالوس تا لاهیجان و حتی بعضی از جنگل‌های استان گلستان ببینید.

دوات آنلاین-سیکلامن یا نگونسار گلی است که می‌توانید در پاییز با خیال راحت در آپارتمان از آن مراقبت کنید. نسیبه سادات میرباقر، مهندس كشاورزی در یادداشتی برای چهار دیواری این گل و نحوه مراقبت از آن را شرح داده است.

 

شش ماهه دوم سال که می خواهد آغاز شود معمولا با نوعی هراس برای کسانی همراه است که درداخل یا خارج آپارتمان از گیاهان مورد علاقه شان نگهداری می کنند. این تصور غالب است که فصل پاییز از راه می رسد و سرسبزی و طراو‌ت را از گل و گیاه می‌گیرد.

 

اما واقعیت این طور نیست و با توجه به تنظیم شرایط محیطی به‌خصوص در داخل خانه می توان خیلی راحت همچنان گل و گیاهان را سبز و پر انرژی حفظ کرد. البته که دوره گلدهی در گیاهان همواره محدوده‌ای خاص از سال را در بر می‌گیرد.

 

در این میان گیاهانی هستند که اصولا پاییزه هستند مثل همین گیاهی که امروز می‌خواهم برای شما درباره آن بنویسم.

 

سیکلامن یا نگونسار، گیاهی علفی و متعلق به تیره پامچال‌سانان است.

 

گل سیکلامن را می توانید در دل طبیعت در جنگل‌های شمال ایران و مخصوصا از چالوس تا لاهیجان و حتی بعضی از جنگل‌های استان گلستان ببینید. تنوع رنگی بسیار بالا و جالب سیکلامن باعث محبوبیت و جذابیت آن بین مردم شده است.

 

فراموش نکنید سیکلامن اصولا یک محصول گلخانه‌ای است که برخلاف اغلب گل‌ها در شش ماهه نخست سال در خواب به سر می‌برد و در پاییز رشد می‌کند و اوایل زمستان به بازار عرضه می‌شود و چون گیاهان کمی در فصل سرد قادر به گلدهی هستند مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

البته باید این را در نظر بگیرید که نگهداری این‌گیاه در منزل سخت و نیازمند مراقبت و توجه ویژه است و اگر در نگهداری گیاهان تجربه کافی ندارید دور سیکلامن را خط بکشید.

 

نیازها و شرایط نگهداری نگونسار

آبیاری: طی فصل رشد و فعالیت گیاه باید به خوبی آبیاری شود. اما بین هر دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک کمی خشک شود و سپس گیاه را مجددا آب دهید. آبیاری زیاد موجب پوسیدن غده درون خاک خواهد شد.  همچنین بهتر است که آب از قسمت‌های کناری گلدان به گیاه داده شود و آب را در قسمت مرکزی گیاه و روی غده نریزید.

 

نور: به مکانی پر‌نور و روشن نیاز دارد و این نیاز در فصل پاییز که زمان رشد گیاه است باید بیشتر مود توجه قرار گیرد.

 

دما: گونه‌های گل سیکلامن معمولا مقاوم به سرما هستند و بهتر است در مکانی با دمای روزانه 16-18  درجه سانتیگراد نگهداری شوند.  دمای بیش از ۲۰ درجه می‌تواند موجب به خواب رفتن گیاه و غیر‌فعال شدن آن شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.