2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
ساز ناکوک بلبلی و محرومیت استقلال

ساز ناکوک بلبلی و محرومیت استقلال

بدون شک اگر باشگاه استقلال تحقیقات لازم را پیش از عقد قرارداد با این بازیکن انجام می‌داد و قرارداد داخلی بلبلی با باشگاه فولاد خوزستان را شوخی نمی‌گرفت اکنون با محرومیت مواجه نمی‌شد.

دوات آنلاین-بعد از محرومیت بلبلی از حضور در میادین فوتبال، علی خطیر اینگونه از خود دفاع کرده است: «ماجرای ما و آقای بلبلی مساله پیچیده‌ای نیست باشگاه استقلال قصد داشت یک بازیکن آینده‌دار و یکی از فوق ستاره‌های آینده فوتبال ایران را استخدام کند، کاری هم که ما کردیم غیرقانونی نبود، همانطور که آقای نورشرق گفتند استقلال این بازیکن را اغوا نکرده است. محمد بلبلی از طریق مدیر برنامه‌اش تمایل خود را برای حضور در استقلال اعلام کرده بود و ما بعد از تمایل او به حضور در استقلال، با باشگاه سپیدرود از طریق آقای خلیل‌زاده تماس گرفتیم و خواستار حضور این بازیکن در استقلال شدیم اما بر سر مبلغ رضایتنامه نتوانستیم توافق کنیم. چند روز بعد این بازیکن اعلام کرد ‌بندی در قرارداد دارد که می‌تواند قرارداد خود را یکطرفه فسخ کند. بنابراین بعد از فسخ قرارداد در سازمان لیگ به صورت کاملاً قانونی این بازیکن را استخدام کردیم. بعدها باشگاه سپیدرود از باشگاه فولاد و این بازیکن نزد کمیته تعیین وضعیت شکایت کرده و این شکایت ارتباطی به باشگاه استقلال ندارد و باشگاه استقلال هیچ خطایی در این زمینه مرتکب نشده است.»

 

خطیر مدعی شده که باید باشگاه فولاد محروم شود: «باشگاه فولاد در این زمینه مرتکب تخلف شده و باید جریمه شود و از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شود چون بازیکن تحت قرارداد را اغوا کرده است و امضای توافقنامه با بلبلی بدون رضایتنامه بوده و این بازیکن در آن زمان بازیکن تیم سپیدرود محسوب می‌شده است. حتی در جلسه کمیته تعیین وضعیت آقای نورشرق از طرفین خواسته بود که با هم تفاهم کنند تا حق باشگاه سپیدرود پایمال نشود ولی باشگاه فولاد اصرار داشت که بازیکن باید به فولاد برگردد که این نشان از عدم دانش حقوقی لازم مجموعه فولاد بوده است.»

 

خطیر در پایان حرف‌هایش با لحنی تهدید‌آمیز خطاب به فدراسیون فوتبال گفت: «محرومیت این بازیکن در صورت احراز تخلف نباید بیش از چهارماه باشد و از فدراسیون محترم هم خواستارم که این رویه و قانون نباید تنها برای بازیکن استقلال اعمال و بازیکن باشگاه دیگر پایتخت از قانون مستثنی شود. امیدوارم با توجه به جمیع جهات کمیته استیناف محق بودن باشگاه استقلال را در این زمینه لحاظ کند.»

 

آن روز که از باشگاه استقلال خواسته شد در عقد قرارداد با محمد بلبلی، بازیکن جوان فصل پیش سپیدرود رشت دقت لازم را انجام دهد و بعد از تحقیقات کافی با این بازیکن قرارداد منعقد شود، هیچ یک از مسئولان به این توصیه‌ها توجهی نکردند. علی خطیر که در آن زمان تصدی معاونت نقل و انتقالات استقلال را به عهده داشت در واکنش به توصیه‌هایی که پیرامون این ماجرا می‌شد هیچ واکنشی نشان نداد و تنها در فکر عقد قرارداد با این بازیکن بود که در نهایت تصاویر مربوط به عقد قرارداد او با محمد بلبلی منتشر  و مشخص شد که باشگاه استقلال با این بازیکن قرارداد منعقد کرده است. در آن ایام علی خطیر و برخی رسانه‌ها صراحتاً اعلام کردند که هیچ خطری باشگاه استقلال را تهدید نخواهد کرد و بلبلی بدون هیچ مشکلی برای استقلال به میدان خواهد رفت. حتی از این خرید تعاریف بسیاری شد و خطیر با ژست پیروزمندانه‌ای به جذب دیگر بازیکنان ادامه داد. در واقع باشگاه استقلال تصویری را از خود به نمایش گذاشت که برنده این انتقال است و هیچ خطری بازیکن جدید را تهدید نخواهد کرد و بلبلی بدون مشکل می‌تواند در بازی‌های لیگ استقلال را همراهی کند.

 

بازی نکردن بلبلی در هفته اول لیگ برتر در شرایطی که به نظر می‌رسد مشکلی برای حضور در میادین ندارد و از لحاظ بدنی آماده بود، این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا بازیکن جدید استقلال در ترکیب قرار نگرفته است؟ بلبلی در بازی‌های تدارکاتی هم غالباً به میدان می‌رفت و مشخص بود که استراماچونی هم روی این بازیکن نظر مساعد دارد اما یک هفته بعد از شروع لیگ، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اعلام کرد که محمد بلبلی به مدت 6 ماه از حضور در میادین فوتبال محروم خواهد شد و به این ترتیب او به طور کامل فصل نوزدهم را از دست خواهد داد. به این ترتیب مشخص شد که چرا استراماچونی در هفته اول رقابت‌های لیگ برتر نتوانسته از این بازیکن در ترکیب استفاده کند به این دلیل که پرونده بلبلی در حال بررسی بوده است.

 

نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فوتبال ایران درباره محمد بلبلی اعلام کرده: «این بازیکن تحت قرارداد سپیدرود بوده و با باشگاه فولاد قرارداد امضا کرده است، سپس وی با وجود اینکه تحت قرارداد فولاد بوده با باشگاه استقلال قرارداد جدید منعقد کرده است. البته باشگاه استقلال مدعی شده فسخ قرارداد این بازیکن را داشته که با وی قرارداد امضا کرده است، به همین خاطر ما بازیکن را 6 ماه محروم کردیم.»

 

صحبت‌های جمشید نورشرق شاید تا حدودی باشگاه استقلال را در ماجرا بی‌تقصیر جلوه دهد به این دلیل که وی گفته ظاهراً باشگاه استقلال برگه تسویه قرارداد بازیکن مورد نظر را داشته است اما وقتی در همان روز که باشگاه استقلال با بلبلی قرارداد امضا کرد، تصویر قرارداد این بازیکن با فولاد در فضای مجازی دست به دست شد، مشخص گردید که باشگاه استقلال دچار خطای بزرگی شده است اما پروسه رسیدگی به این پرونده زمان‌بر بود و برخی در باشگاه فولاد خوزستان بی‌آنکه رسانه‌ای شود پیرامون این ماجرا اطلاعاتی را به فدراسیون فوتبال دادند و در نهایت حرف آنها به کرسی نشست و در نهایت این بازیکن از حضور در میادین محروم شد.

 

این محرومیت را برخی محرومیت برای بلبلی توصیف کرده‌اند و اینطور وانمود می‌کنند که باشگاه استقلال با محرومیتی مواجه نشده است اما سؤال این است که وقتی باشگاه استقلال نمی‌تواند از بازیکنی که جزو سهمیه‌های لیگ برتر خود محسوب می‌شد استفاده کند آیا دچار هیچ محرومیتی نشده است؟ شاید در ظاهر محمد بلبلی از فوتبال محروم شده باشد اما این محرومیت باشگاه استقلال را هم دربر گرفته و این گونه نیست که باشگاه از این محرومیت ضرری را متوجه خود نبیند. اکنون فرصت استفاده از یک بازیکن که شرایط فنی مطلوبی هم داشت از کف رفته و باشگاه استقلال به دلیل قوانین جاری در سازمان لیگ قادر به پر کردن جای خالی این بازیکن هم نیست و نمی‌تواند نام بازیکن جدیدی را به فهرست استقلال وارد کند. در واقع اگر بخواهیم با رویکردی منطقی به این ماجرا بنگریم بابت این محرومیت هم بلبلی  لطمه خورده است و هم باشگاه استقلال و توأمان دو طرف با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

 

چه کسی پاسخگو است؟

بدون شک اگر باشگاه استقلال تحقیقات لازم را پیش از عقد قرارداد با این بازیکن انجام می‌داد و اینطور سرسری به موضوع عقد قرارداد با محمد بلبلی نگاه نمی‌کرد و قرارداد داخلی بلبلی با باشگاه فولاد خوزستان را شوخی نمی‌گرفت اکنون با محرومیت مواجه نمی‌شد و می‌توانست با قوای بیشتری در لیگ نوزدهم شرکت کند. علی خطیر که خود را تافته‌ای جدا بافته در امور محوله می‌دانست اکنون باید پاسخگوی مشکل به وجود آمده باشد و به افکار عمومی توضیح دهد که چرا چنین خطای بزرگی را در عقد قرارداد با این بازیکن جوان مرتکب شده تا هم باشگاه و هم بازیکن مورد نظر هر دو لطمه‌ای جبران ناپذیر ببینند. اینکه آندره استراماچونی از وضعیت موجود رضایت کافی ندارد بی‌دلیل نیست. موضوع محمد بلبلی بدون شک واکنش‌های تازه‌ای را از سوی سرمربی استقلال به دنبال خواهد داشت و او را نسبت به شرایطی که در آن گرفتار شده بیشتر دل‌زده خواهد کرد. استراماچونی اکنون با باشگاهی مشغول همکاری است که بازیکنش را به دلیل محرومیت از دست می‌دهد و درعین حال شایعه برکناری مدیرعاملش نیز شنیده می‌شود.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.