2019/08/23
۱۳۹۸ جمعه ۱ شهريور
چگونه بدبینی خود را کنار بگذاریم

چگونه بدبینی خود را کنار بگذاریم

همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقى نكنید و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهید.

دوات آنلاین-برای کاهش بدبینی و زودرنجی و افزایش مثبت‌اندیشی و بردباری، اول از همه باید تلاش‌های جدی داشته باشید و حتما سعی کنید توصیه‌هایی را که ارائه می‌شود به‌دقت اجرایی کنید. فقط شکایت از مشکل کافی نیست. پس تلاش برای به اجرا گذاشتن آن است که ارزشمند است. كاملا به خود مطمئن باشید كه مى‌‏توانید روحیه خود را تغییر دهید، ولى براى نتیجه‌گیرى عجول نباشید، بلكه با خود فكر كنید باید حداقل یك‏سال بر روى رفتارهاى خود كار كنید و اگر چنین نمودید، حتما پس از آن رفتارتان دگرگون خواهید شد.

 

از حساسیت بیش از حد در هر زمینه بپرهیزید. همواره در هر مساله‏‌اى، ابتدا از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را براى تحمل آن آماده كنید. این مساله باعث مى‏شود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ایجاد خشنودى نماید. در حالى كه اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید، چه‌بسا نتیجه عكس خواهید گرفت.

 

از تفریحات سالم و تقویت‌كننده اراده؛ مانند كوهنوردى، شنا، دو و پیاده‌‏روى و گردش در طبیعت و... نیز استفاده كنید.

 

در تصمیم‏‌گیرى‏‌ها، حتى‌‏الامكان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه‌نشده بپرهیزید.

 

بیشتر با افراد خوش‌خلق و غیرعصبى معاشرت كنید. از افراد بدبین دوری کنید.

 

به برخى رفتارها و حالاتى كه از افراد سر مى‌‏زند و شما را به عصبانیت دعوت مى‌كند، توجه نكنید؛ مثلا اگر كسى با حرف ناروا شما را برمى‏‌افروزد، از شنیدن و گوش‌سپردن به سخنان وى اجتناب كنید و حتى گوش ندهید یا محیط را ترک كنید. دیگر به گفته‏‌هاى او دقت و توجه نكرده و آنها را در ذهن خود مرور نكنید. نسبت به دیگر اعمال فیزیكى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحریک‌كننده نیز همین‌طور واكنش نشان دهید و راه بى‏‌توجهى و تغافل را پیش گیرید.

 

سطح شناخت خود را با مطالعه و تفكر از زشتى، ناپسند‌بودن، غیرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببرید. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى كه خود مرتكب آن شده‌اید، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور كنید؛ به‌گونه‌‏اى كه به یک حالت خودهشدارى از درون دست یابید و آثار فردى و اجتماعى و پیامدهاى حیثیتى آن عمل زشت را لحظه‌به‌لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهید تا از درون از آن عمل متنفر شوید.

 

براى توجیه رفتارهاى خلاف انتظارى كه از دیگران سر مى‌زند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقى نكنید تا موجب شود به خود اجازه عكس‌العمل بدهید، مثلا بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار مى‏‌كنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.

 

همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقى نكنید و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهید.

 

ببینید چه چیز برای زندگی شما خوب و مناسب است و توانایی‌ها و مهارت‌ها و استعدادهایتان را کشف کنید. تفکرات مثبت را همیشه جلوی مغزتان بگذارید تا تفکرات منفی دیگر اجازه غلبه‌کردن بر شما را پیدا نکنند.

 

از یک دوست مطمئن بخواهید که وقتی بدبین شدید یا شروع به منفی‌بافی کردید به شما اطلاع دهد. برای این کار علامتی در نظر بگیرید تا دیگران از آن بویی نبرند. بعد از متوجه‌شدن، سریعا درصدد جبران برآیید و آن فکر یا عمل بدبینانه را اصلاح کنید. مهم تغییر رفتارهایتان و تعویض آنها با عادت‌های جدید و سالم‌تر است.

 

منبع: آرمان

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.