2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
گفت‌وگو با سما برهانی ،نابغه ریاضی عضو گروه نواندیشان که به نیمه نهایی عصر جدید صعود کرد

گفت‌وگو با سما برهانی ،نابغه ریاضی عضو گروه نواندیشان که به نیمه نهایی عصر جدید صعود کرد

هدف اصلی محاسبات ذهنی، ریاضیات نیست بلکه نوعی ورزش مغز است که راهش از مسیر ریاضیات می‎گذرد.

دوات آنلاین-وقتی «سما برهانی» و «پرهام بنی اسدی» مقابل داوران عصر جدید قرار گرفتند و با محاسبه اعداد چندرقمی شگفتزده‌مان کردند، «بشیر حسینی»، داور برنامه گفت: «محاسبات ذهنی دو نوجوان کرجی یک اجرای حال خوبکن بود که نفرت از ریاضی را به لذت تبدیل می‌کند».

 

آنروز سما و پرهام با رای مثبت داوران به مرحله بعدی عصر جدید رفتند و فقط به یک چیز فکر می‌کردند؛ آن‌ها آمده بودند تا قدرت بیانتهای ذهن انسان را به نمایش بگذارند. خراسان سراغ سما، از نوجوان‌های گروه نواندیشان برنامه عصر جدید، رفته است. سما که قبلا هم در یک برنامه استعدادیابی تلویزیونی دیگر دیدهبودیمش، چندین مقام جهانی دارد و حرفهای جالبی درباره ریاضی می گوید، با این نابغه محاسبات ذهنی آشنا شوید.

 

ذهن چرتکه‌ای!

از سما می‌خواهم درباره محاسبات ذهنی توضیح دهد. می‌گوید: «محاسبات ذهنی ابتدا با استفاده از ابزارهایی مثل چرتکه و فلشکارت و روش‌ کدنویسی شروع می‌شود. ابتدا با چرتکه کار می‌کنیم، البته چرتکه ژاپنی. چرتکه ایرانی فقط می‌تواند عمل جمع و تفریق را انجام دهد اما ژاپنی افزون بر جمع و تفریق، در ضرب و تقسیم و حتی محاسبه عددهای اعشاری هم به کار میآید. روی این چرتکه اول اعداد را یاد می‌گیریم و میفهمیم هر مهره نشاندهنده چه عددی است. آنقدر این‌کار را تمرین می‌کنیم تا بتوانیم مهره‌ها را در ذهن‌مان تصویرسازی کنیم. در نهایت با تمرین زیاد اعداد چندرقمی را جمع و تفریق می‌کنیم».

 

ورزشی به اسم ریاضی

شاید فکر کنید که جمع و تفریق اعداد چند رقمی چه فایده‌ای دارد  و سرعت در این کار، به چه دردی میخورد. نابغه محاسبات ذهنی این‌طور توضیح می‌دهد: «ما هدف‌مان صرفا ماشین حساب بودن نیست. همه ما برای محاسبات ذهنی از مغزمان استفاده می‌کنیم و استفاده از چرتکه باعث می‌شود که هر دوتا نیم کره مغزمان فعال شود. چون نیم کره سمت راست، قدرت تصویرسازی زیادی دارد و درعوض نیم کره سمت چپ در محاسبات قوی است. بنابراین وقتی من بتوانم مهره‌ها را تصویرسازی کنم یعنی نیم کره سمت راست مغزم قوی شده و زمانی که اعداد را جمع و تفریق کنم، به قوی شدن نیم کره سمت چپ مغزم کمک میکنم. هدف اصلی محاسبات ذهنی، ریاضیات نیست بلکه نوعی ورزش مغز است که راهش از مسیر ریاضیات میگذرد. بعضی‌ها با حل جدول و شطرنج مغزشان را تقویت می‌کنند ، به نظر من ورزش مغز یعنی ریاضی؛ اگر به لغتنامه مراجعه کنید اصلا ریاضی در زبان عربی یعنی ورزش».

 

عصر جدید استعدادها

صحبت‌مان به عصر جدید می‌رسد. از سما می‌پرسم که توانایی محاسبات ذهنی، نوعی استعداد ذاتی است؟ می‌گوید: «مغز ما توانمندی‌هایی دارد که فقط لازم است آنها را شکوفا کنیم. هیچ کسی از اول زندگی‌اش ورزشکار ماهر یا مثلا خواننده خوبی نیست. فقط و فقط با تلاش و پشتکار به این مرحله رسیدهاست. من فکر میکنم توانمندی، به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش کوچکی از آن را ژنها تعیین میکنند و بخش دیگری از آن هم برگرفته از محیط اطراف زندگی فرد است؛ اینکه چطور زندگی کنی، به چه چیزهایی علاقهمند شوی و چه کارهایی انجام بدهی. استعداد در محاسبات ذهنی بهنظرم همان‌ اندازه که خوانندگی و ورزش استعداد لازم دارد، نقش دارد. تلاش فرد هم مهم است».

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
علی جعفرزاده 1398/05/20
داوران بدون در نظر گرفتن فرق اجرا پرهام و سما نسبت به دیگر اجراها به این دو نابغه عزیز رای دادن فرق اجراها در این بوده که اجرای کلیه شرکت کننده ها یک اجرای تمرین شده بوده اما اجرای این خواهر برادر یک اجرای زنده بوده

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.