2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
برای سفر تابستانی به کدام شهرها برویم

برای سفر تابستانی به کدام شهرها برویم

اردبیل تمدنی حداقل 3000 ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد و به همین دلیل بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن را آثار تاریخی تشكیل می‌دهد.

دوات آنلاین-وقتی بحث سفر تابستانی پیش می‌آید اولین نکته مهم این است که به شهری سفر کنیم که خنک باشد. به هر حال چند گزینه مطلوب برای سفرهای تابستانی از سوی جام جم معرفی شده است که می‌خوانید

 

تبریز را به خاطر بسپار

استانی خنک و سرشار از تاریخ

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ طبیعتا كلانشهر تبریز به عنوان مركز استان و یكی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران مهم‌ترین مقصد گردشگری استان آذربایجان شرقی است. مساجد تاریخی تبریز از جمله اماكنی است كه نباید در دیدن‌شان تردید كنید و مسجد استاد و شاگرد، مسجد علی شاه، مسجد جامع تبریز و مسجد كبود مهم‌ترین‌هایش است. تبریز خانه‌های تاریخی فراوانی هم دارد كه قدمت بیشترشان به دوران قاجار می‌رسد و تاكنون بیش از ۶۰۰خانه تاریخی در این شهر كشف شده است. خانه اردوبای، خانه امیرنظام گروسی، خانه بهنام، خانه پروین اعتصامی و خانه ستارخان برخی از این خانه‌ها هستند كه به جز ارزش تاریخی، از لحاظ معماری نیز حائز اهمیت هستند و اگر به این هنر علاقه داشته باشید، از تبریز دست خالی برنمی‌گردید. اما برای آشنایی بهتر با مردم و فرهنگ این شهر، می‌توانید محله گردی كنید و محله‌های دوه‌چی، نوبر و امیرخیز را ببینید كه از قدیمی‌ترین محلات تبریز هستند. پارك شاه‌گلی یا همان ائل‌گلی هم مشهورترین مكان تفریحی تبریز به حساب می‌آید. به جز تبریز، در این استان خنك می‌توانید در شهرهای مرند، میانه، شبستر، جلفا و مراغه گردش كنید و البته شهرستان بناب با كباب‌های مخصوصش منتظر شماست.

 

آذربایجان غربی هوای دلچسبی دارد

دریاچه‌ای که دوباره پر شد

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ ارومیه، دیگر شهر خنك شمال غربی كشور است كه پیشینه بسیار زیادی دارد و برخی قدمت آن را به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. از جمله جاذبه‌های گردشگری ارومیه موسیقی عاشیقی آن است كه بسیاری از كارشناسان آن را اصیل‌ترین نوع مكتب عاشیقی می‌دانند. اما مهم‌ترین جاذبه ارومیه طبیعتا دریاچه ارومیه است كه در سال‌های اخیر نام آن را بیشتر در اخبار می‌شنویم و خشك و كم آب شدن آن به عنوان یكی از مشكلات محیط ‌زیستی منطقه مطرح بوده است، اما این روزها و پس از بارندگی‌های ابتدایی سال، دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران حال خوبی دارد و نسبتا پرآب است. ارومیه هم مانند تبریز تعدادی خانه تاریخی دارد و مساجد قدیمی و كلیساهای این شهر نیز مكان‌های خوبی برای بازدید هستند. خوی، سلماس، مهاباد و میاندوآب دیگر شهرهای مهم استان آذربایجان غربی هستند كه می‌توانید در سفرتان سری به آنها هم بزنید، به ویژه شهر خوی كه دومین شهر بزرگ استان است و آرامگاه شمس تبریزی نیز در آن قرار دارد.

 

اردبیل، استانی که هوای خنکش زبانزد است

آب گرم در هوای خنک

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ اردبیل از خنك‌ترین مناطق كشور در این روزهاست و اگر می‌خواهید خنك شوید، در انتخابش به عنوان مقصد سفر تردید نكنید. اردبیل به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 1۵۰۰ متری از سطح دریا و مجاورت با كوه‌های تالش و سبلان دمای پایینی دارد. اردبیل تمدنی حداقل 3000 ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد و به همین دلیل بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن را آثار تاریخی تشكیل می‌دهد. مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از صوفیان و پایه‌گذار خانقاه صفوی در اردبیل یكی از بناهای مشهور این شهر است.

 

مسجد جمعه و بازار تاریخی اردبیل هم به نوبه خود دیدنی هستند. همچنین تعداد زیادی گرمابه از دوران صفویه و قاجار به یادگار مانده كه می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جالب توجه باشد. دریاچه شورابیل و دامنه كوهستان سبلان هم برای طبیعت‌بازها مناسب است. به جز مركز استان، شهرستان سرعین نیز با داشتن چشمه‌های آب گرم، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌كند. خلخال و پارس‌آباد دیگر شهرهای مهم اردبیل هستند و البته شهر مشگین‌شهر نیز جذابیت‌های ویژه خود را دارد، شهری كه پل معلق آن را حتما در سلفی‌های اینستاگرامی ملت دیده‌اید.

 

زنجان، استان معماری‌های جذاب

خنک و خوش آب و هوا

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ زنجان هم از شهرهای خنك ایران است كه بازار زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار ایران یكی از جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌آید. قدمت این بازار به دوران قاجار می‌رسد و از لحاظ معماری نیز بنای ارزشمندی محسوب می‌شود. مسجد جامع زنجان هم دیگر بنای تاریخی و مهم شهر است كه معماری خاص و چشم‌نوازی دارد. زنجان بزرگ‌ترین ساعت آفتابی ایران را هم دارد كه در دانشگاه این شهر است. اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین جاذبه گردشگری زنجان، بیرون از شهر و در شهر سلطانیه قرار دارد. گبند سلطانیه كه آرامگاه سلطان محمد خدابنده است، از آثار مهم معماری ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌رود و در فهرست آثار میراث جهانی هم به ثبت رسیده است. این گنبد كه سومین گنبد بزرگ جهان است، روی یك بنای هشت‌ضلعی قرار گرفته و در دور آن نیز هشت مناره ساخته شده است. گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است و از جمله مكان‌هایی است كه دیدن آن برای هر ایرانی از نان شب واجب‌تر است. ابهر، طارم و خدابنده دیگر شهرستان‌های مهم استان زنجان هستند.

 

همدان مقصدی با تفریحات متفاوت

از غارنوردی تا زیپ‌لاین

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ همدان باتوجه به نزدیكی به تهران و جاذبه‌های گردشگری متنوعی كه دارد، سالانه میزبان گردشگران زیادی است و نیاز چندانی به معرفی ندارد. همدان با توجه به آب و هوای سردسیری‌اش دقیقا در همین فصل می‌تواند مقصد سفر شما قرار گیرد. غار علیصدر مشهورترین جای دیدنی همدان و از معدود غارهای آبی جهان است. زمین شناسان قدمت این غار را به دوران ژوراسیك نسبت می‌دهند و برای دیدن آن باید سوار قایق شوید. غار علیصدر در ایام خاص و تعطیل روزانه میزبان 5000 گردشگر است، پس طبیعتا باید انتظار كمی معطلی را داشته باشید. آرامگاه باباطاهر و ابوعلی سینا دو جاذبه گردشگری دیگر همدان است و گنجنامه هم دیگر جای مهمی است كه باید به آن سر بزنید. وجود آبشار، تله‌كابین، بانجی‌جامپینگ، زیپ‌لاین و... باعث شده گنجنامه یك مجموعه تفریحی كامل باشد. ملایر، نهاوند، تویسركان و كبودرآهنگ دیگر شهرهای مهم استان همدان هستند كه دیدنشان خالی از لطف نیست.

 

استان مهجور اما سردسیر

كهگیلویه‌و‌بویراحمد؛ دامنه دنا

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ شهر یاسوج مركز این استان كوچك است و در اقلیم سردسیری واقع شده و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است. این شهر میزان بارش برف و باران بالایی دارد و به همین دلیل شهر پرآبی محسوب می‌شود. قرار گرفتن در ارتفاع 1۸۷۰ متری و در دامنه كوه دنا، باعث شده این شهر مقصد خوبی برای سفر در تابستان محسوب شود. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری یاسوج، آبشار یاسوج است كه در دو كیلومتری مركز شهر قرار گرفته و آب آن از دل كوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد. پارك ساحلی رود بشار و تنگ مهریان دیگر جاذبه‌های گردشگری یاسوج هستند و منطقه سردسیری شیخ سركه نیز در این فصل جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی و بهره‌بردن از گیاهان خودرو و كوهستانی. منطقه تنگ تامرادی نیز در ۲۶ كیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و با وجود آبشاری زیبا و طبیعتی سرسبز به‌دلیل دور بودن از مركز شهر تاكنون كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

خراسان شمالی مقصدی بکر برای تابستان

یک استان کوهستانی

چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ بیشتر مردم خراسان را با شهر مشهد می‌شناسند، اما در سال‌های اخیر و پس از تقسیم شدن بزرگ‌ترین استان كشور به سه‌استان شمالی، رضوی و جنوبی، فرصتی برای آشنایی با دیگر نقاط خراسان فراهم شده است. شهر بجنورد مركز این استان در حاشیه كوه‌های آلاداغ قرار دارد و به همین دلیل در این فصل آب و هوای نسبتا خنكی دارد. عمارت سردار مفخم یكی از جاذبه‌های دیدنی بجنورد است كه قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. گردشگاه بش قارداش و گردشگاه باباامان دیگر اماكن دیدنی بجنورد و دور و اطرافش هستند. حسینیه جاجرمی هم در مركز شهر بجنورد و در محدوده بافت تاریخی شهر در كوچه جاجرمی‌ها واقع شده و بنای آن تلفیقی از معماری ایرانی و سبك گوتیك است و ارزش بالایی از نظر معماری دارد. دلیل تلفیقی بودن معماری حسینیه جاجرمی این است كه معماران آن دو برادر بودند كه معماری را در فرانسه آموخته بودند. شیروان و اسفراین دیگر شهرستان‌های مهم این استان به حساب می‌آیند.

 

شهرکرد را از یاد نبرید

2000متر بالاتر از دریا

چه بخش‌هایی از استان چهارمحال و بختیاری را حتما ببینیم؟ شهركرد مركز این استان مرتفع‌ترین مركز استان ایران است و به‌دلیل داشتن ارتفاعی بین 2000 تا 2۳۰۰ متر از سطح دریا، به بام ایران معروف است، در نتیجه سفر به این شهر در گرمای تابستان می‌تواند بسیار مناسب باشد. شهركرد تابستان‌های معتدلی دارد و حتی ممكن است در شب سردتان شود! اتاق آیینه و موزه باستان‌شناسی آثار تاریخی مهم شهركرد هستند و البته جاذبه‌های طبیعی فراوانی هم در این شهر و دور و اطراف آن وجود دارد. گردشگاه چشمه زنه‌هفشنجان در ۱۴ كیلومتری شهركرد، گرداب بن، پل زمان‌خان در شهرستان سامان، چشمه كوهرنگ، تونل و آبشار كوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون كوهرنگ، تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان مهم‌ترین جاهایی هستند كه در سفر به چهارمحال و بختیاری باید سری به آنها بزنید. پل زمان‌خان روی زاینده‌رود قرار گرفته و ورزش‌های آبی مانند رفتینگ (قایق‌سواری در آب‌های خروشان) در آن بسیار رونق دارد. بروجن، اردل و لردگان دیگر شهرهای مهم استان هستند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.