2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
برای از بین بردن آفت و شته گل‌های خانگی چه کار کنیم

برای از بین بردن آفت و شته گل‌های خانگی چه کار کنیم

شته‌ها از آب گریزانند و این كار می‌تواند جلوی رشد و زیادشدن شان را بگیرد. یادتان باشد شرط ریشه‌كنی كامل آفات و آلودگی‌ها، صبر، حوصله و دقت است.

دوات آنلاین-خیلی از ما به یاد شمعدانی‌ها و حسن یوسف‌های لب ایوان خانه پدری یا خانه مادر بزرگ‌هایمان دوست داریم چند گلدان تر و تازه در خانه داشته باشیم تا هم بخش نوستالژیك ذهن‌مان زنده بماند و هم خانه‌مان همیشه سبز باشد، اما گاهی می‌بینید چند وقتی كه از خرید گل‌ها می‌گذرد روی برگ‌هایشان چسبناك می‌شود یا حشرات خیلی ریز سفید رنگی پشت برگ‌ها لانه می‌كنند. بعضی وقت‌ها هم موجودات گِرد نارنجی رنگی سر و كله شان روی برگ پیدا می‌شود. اینها كه بیایند، شادابی و زیبایی برگ‌ها را می‌گیرند. نگران گل‌های قشنگتان می‌شوید و دنبال چاره می‌گردید برایشان، اما بهترین درمان چیست؟

 

بهترین روش درمان خانگی آفات، كنترل طبیعی آنهاست یعنی استفاده از مواد غیرشیمیایی كه امن‌ترین روش هم محسوب می‌شود. به وسیله مواد طبیعی مختلفی می‌توان این كار را انجام داد. مؤثرترین، راحت‌ترین، ارزان‌ترین و كاربردی‌ترین روشی را كه ما در خانه هم بارها تجربه‌اش كرده‌ایم روش زیر است:

 

با مایع ظرفشویی و آب، یك محلول رقیق درست كنید. گلدان آلوده را به داخل حمام یا تراس ببرید. دور آن را نایلون بكشید طوری كه راه نفوذ آب به پای گلدان بسته شود و این محلول نتواند وارد خاك گلدان شده و به ریشه‌ها آسیب بزند. بعد یك اسكاچ نرم، اسفنج و حتی یك تكه پارچه نخی را در این محلول زده و به پشت و روی برگ و ساقه‌های آلوده بكشید. در پایان كار هم دوباره با آب خالی و اسكاچ روی برگ را آرام آبكشی كنید تا از شر آلودگی‌ها خلاص شوید. سپس نایلون را از پای گلدان بردارید. صبركنید برگ‌ها خشك شوند و بعد گلدان را به داخل خانه ببرید.

 

جالب است بدانید شته‌ها از آب گریزانند و این كار می‌تواند جلوی رشد و زیادشدن شان را بگیرد. یادتان باشد شرط ریشه‌كنی كامل آفات و آلودگی‌ها، صبر، حوصله و دقت است. پس طی چند هفته این كار را مرتب تكرار كنید. آن‌قدر كه مطمئن شوید در تمام سطح زیر و روی برگ اثری از آلودگی نیست. لازم است دوباره روی دو نكته تأكید كنم:

حتما پشت برگ‌ها را هم وارسی كنید و از شست‌وشوی آنها غافل نشوید.

محل اتصال ساقه و برگ جای امنی برای

لانه كردن آفت است. آن قسمت را هم خوب بشویید وگرنه از همین نقطه كوچك تمام گلدان آلوده می‌شود. اگر با اسكاچ چنین امكانی نیست با یك مسواك نرم بچگانه یا نوك خلال دندان هم می‌شود این كار را كرد.

 

چند نكته

گلدان‌های كوچك را به آشپزخانه ببرید. گلدان‌های كمی بزرگ‌تر را به داخل حمام منتقل كنید و با دوش دستی بشویید.

 

بسته به جنس برگ و طول ساقه می‌توانید آن را با فشار كم شیر آب تمیز كنید یا با اسپری كردن آب روی برگ‌هایش و كشیدن دستمال

خیس نرم.

 

شاید سؤال برایتان پیش بیاید كه برگ همه گل‌ها قابل شست‌وشو نیست. مثلا برگ‌های چرمی مثل برگ انجیری و شفلرا را می‌توان زیر شیر آب گرفت، ولی سرخس و حسن یوسف را نه. آنها را با یك پارچه نرم و لطیف تمیز كنید.

 

برگ گل‌هایی مثل بنفشه آفریقایی و شب‌تاب را كه ناصاف و كرك دارند به‌راحتی نمی‌توان با دستمال تمیز كرد. می‌دانید كه این گل‌ها دوست ندارند برگ‌هایشان خیس شود و اگر آب روی برگ هایشان بماند می‌پوسند. پس برای نظافت‌شان از یك مسواك كهنه نرم استفاده كنید. اگر در حین كار دیدید مسواك كثیف شده آن را بشویید و بعد دوباره ادامه دهید. می‌شود به جای مسواك از قلم مو و فرچه‌های كوچك آرایشی استفاده كرد.

 

متأسفانه كاغذ روزنامه چنین كیفیتی ندارد كه عكس آفات را برای شما نشان دهیم، ولی خودتان حتما با جست‌وجوی اینترنتی یا مراجعه به كتاب گیاه پزشكی و گل و گیاهان زینتی، هم با شكل آنها و هم علائم خسارت‌شان آشنا شوید تا به محض مشاهده اقدام به كنترل‌ آنها كنید.

 

 سریع‌ترین روش درمان خانگی آفات

سریع‌ترین روش درمان آفاتی مثل شته‌ها، شپشك‌ها، سفید بالك‌ها و دیگر آفات، كنترل شیمیایی آنهاست، ولی با توجه به این كه استفاده از سموم شیمیایی فضای خانه را آلوده می‌كند و سلامت تان را به خطر می‌اندازد، بهتر است هیچ‌وقت این روش را به كار نگیرید. چون این سموم تا مدت زیادی در محیط مانده و وارد سیستم تنفسی می‌شود همچنین بر اثر تماس پوستی با ساقه و برگ‌ها این آلودگی وارد بدن انسان می‌شود. بسیاری از آلرژی‌ها از همین راه‌ها ایجاد می‌شود.

 

 یك جایگزین سالم

بهتر است به جای آفت‌كش‌های شیمیایی از حشره‌كش‌های گیاهی استفاده كنید. معروف‌ترین حشره‌كش گیاهی پالیزین یا بیوژل است كه در تركیبات سازنده آن مخلوطی از صابون‌های غلیظ، روغن‌های گیاهی، عصاره اكالیپتوس، نعنا و صمغ‌های گیاهی است و بوی بسیار خوبی دارد. این صابون قابل استفاده برای مبارزه با انواع آفات مثل شته، سفید بالك‌ها، مگس‌ها و كنه‌هاست.  روش مصرف آن هم به این صورت است كه باید در آب گرم حل شود چون حلالیت آن در آب سرد كند است. همچنین ژل طوری روی آفت پاشیده شود كه تمام سطح بدنش را آغشته كند وگرنه تأثیر كافی نخواهد داشت. فقط دقت كنید مقدار مصرف طبق دستور‌المعل درج شده روی بسته یا بروشور باشد. فكر نكنید هر چه بیشتر آفت‌كش بزنید اثر بهتری دارد. رعایت اندازه استاندارد و تكرار با فاصله كوتاه (مثلا سه روز یك بار) رمز غلبه بر آفات است.

 

یكی از محاسن بسیار خوب این حشره‌كش آن است كه آلوده‌كننده محیط‌زیست نیست و بعد از نابودی آفات هیچ اثر سمی روی گیاه سمپاشی شده باقی نمی‌گذارد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.