2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
راه و روش درست عذرخواهی کردن

راه و روش درست عذرخواهی کردن

واضح و صریح بگویید كه برای كدام رفتار و اشتباه‌تان می‌خواهید دلجویی كنید. همان اشتباهی كه قلبا پذیرفته اید و باعث دلخوری طرف مقابل شما شده است را نام ببرید.

دوات آنلاین-هر انسانی كم و بیش اشتباهاتی دارد ولی در این میان آنهایی برنده هستند كه میدانند چگونه آن‌را جبران كنند و بار دیگر سعی كنند آن اشتباه تكرار نشود. چون رفتارهای انسانها در تعامل با یكدیگر است، پس خطای یكی به آزرده شدن دیگری می انجامد.

 

حالا كه همه انسانها احتمال دارد خطا كنند و در روابط شان باعث دلخوری فردی شوند، پس باید عذرخواهی كردن را بیاموزند.شنیده‌اید كه می گویند:«عذرخواهی كردن یك هنر است»؟ این جمله كوتاه، با خود بار معنایی زیادی دارد. یادتان هست نخستین هنری را كه یاد گرفتید، چه بود؟ بیشتر كودكان با رنگ‌آمیزی شروع می كنند و اول یاد می گیرند متناسب، موزون و زیبا رنگ‌آمیزی كنند تا مرحله بعد به نقاشی برسند. مهمترین چیزی كه در آن دقت می كردید این بود كه از خط بیرون نزنید و همین طور داخل تصویری كه باید رنگ می زدید، حتی نقطه‌ای سفید نماند. عذرخواهی هم یك هنر رفتاری است كه باید دقت كنید نه بیش از حد باشد كه به عزت نفس‌تان و وجهه‌ای كه نزد دیگران دارید لطمه بزند و نه آنقدر درعذرخواهی كردن بخیل باشید كه اشتباهاتتان را بدون جبران كردن و همچنین بدون ترمیم دلگیری دیگران باقی بگذارید.كسی را تصور كنید كه در محل كار برای آنكه همكارانش با او ارتباط خوبی داشته باشند، مدام برای كارهای كرده و ناكرده خود عذرخواهی كند.

 

بعد از یك مدت دیگران چه قضاوتی از او خواهند داشت؟ یا كسی كه حتی در یك اختلاف جدی كه خطایش محرز هم شده است، حاضر نباشد عذرخواهی كند. هر دوی این مواقع فرد با بی‌هنری كامل، در ارتباطات خود اشكال ایجاد كرده است. شما سعی كنید مانند هر هنر دیگری، باتمرین و ممارست، این هنر را هم یاد بگیرید چراكه زندگی فردی و خانوادگی‌تان دگرگون خواهد شد.

 

واضح و صریح بگویید كه برای كدام رفتار و اشتباه‌تان می‌خواهید دلجویی كنید. همان اشتباهی كه قلبا پذیرفته اید و باعث دلخوری طرف مقابل شما شده است را نام ببرید. این جمله در بیشتر مواقع استفاده می شود: «اگر باعث ناراحتی‌ات شده‌ام، مرا ببخش». درحالی‌كه این جمله و جملاتی شبیه به آن به قدری كلی است كه مشخص نمی كند شما متوجه شده‌اید چرا او ناراحت است یا خیر. باید خیلی ساده، صریح و مصداقی عذرخواهی كنید. مثلا بگویید: «برای اینكه به فلانی گفتم تو آدم خسیسی هستی، مرا ببخش».

 

بهتر است در چنین مواقعی اگر كارتان علتی داشته آن‌را هم بیان كنید. بگویید كه چرا چنین خطایی را مرتكب شده اید.ممكن است طرف مقابل شما فكر كند از او متنفر هستید كه پشت سر او گفته اید آدم خسیسی است اما شما یك دلیل داشته اید: او ماشینش را به شما قرض نداده است و چون خودتان ماشین ندارید، باعث شده است بخواهید مقابله به مثل كنید. در چنین شرایطی همین كه بگویید: تو حق داشتی ماشینت را به من ندهی اما من آن لحظه عصبانی شدم و كار خطایی كردم. عذرخواهی هر چه موضوعی‌تر و صریح‌تر باشد بیشتر به دل شنونده خواهد نشست.

 

گاهی انجام غلط یك كار آسیب بیشتری دارد از اینكه آن كار را انجام ندهید. پس اگر می خواهید از كسی عذرخواهی كنید، درست و به موقع این كار را انجام دهید. زمان واقعی عذرخواهی وقتی نیست كه كسی از شما رنجیده است بلكه زمانی است كه خودتان قبول كرده‌اید كه كار خطایی انجام داده‌اید.

 

اگر فقط وقتی دلخوری كسی را می بینید و به خاطر اینكه رابطه‌تان خراب نشود، عذرخواهی كنید، در این كار چندان موفق نمی شوید.حتی ممكن است باهم بحث‌تان بشود و كار به دلخوریهای عمیق تر بكشد. شما باید زمانی برای عذرخواهی پیش‌قدم شوید كه بدانید و قبول كرده باشید كه كارتان خطا بوده است. حتی ممكن است طرف مقابل شما دلخور نشده یا بروز نداده باشد اما همین كه متوجه خطای خود شدید، پیش‌قدم شوید.

 

علت اینكه باید خطای خود را قبول كرده باشید احساسی است كه بار معنایی كلمات به طرف مقابلتان القا می كنید. ممكن است یك جمله ببخشید، من اشتباه كردم را زمانی كه در حال نقش بازی كردن هستید، بگویید: «ببخشید دیگه، باشه من اشتباه كردم!» كه این جمله كاملا نشان‌دهنده این است كه به نوعی می خواهید موضوع را تمام كنید و به اصطلاح از سر خود واكنید. حتی اگر در انتخاب كلمات هم دقت كافی داشته باشید، احساس طرف مقابلتان در این زمینه اشتباه نخواهد كرد. پس برای آنكه كار را خراب تر نكنید زمانی عذر بخواهید كه واقعا اشتباه خود را پذیرفته اید.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.