2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
جواب آدم های فضول را چطور بدهیم

جواب آدم های فضول را چطور بدهیم

اگر کسی در کارهای ما دخالت و فضولی کرد بهترین جواب به او چیست و در برابر چنین افرادی چگونه باید رفتار کرد؟

دوات آنلاین -همه‌ ما با آدم‌هایی برخورد داشته‌ایم با سؤالاتی که هیچ ارتباطی به آن ها ندارد. اگرچه همه‌ آدم‌ها کمابیش کنجکاوی می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد بعضی‌ها کنجکاوی زیادشان آزاردهنده می‌شود.البته شما می‌توانید در برخورد با چنین آدم‌هایی، به سؤال‌شان جواب دهید و وارد یک جر و بحث شوید اما مجبور نیستید این کار را هم انجام بدهید. به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که در آن چنین نکته‌ای مطرح می‌شود: «وقتی یه آدم فضول ازتون سوالات نامربوط می کنه، بهترین راهکار اینه: آدم‌ها ممکنه هر سوال نامربوطی رو ازت بکنن، حتی گستاخانه‌ترین سوال‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید. مثلا می‌پرسه چرا چاق شدی؟ چرا طلاق گرفتی؟ و ... . پاسخ مورد علاقه‌ام به این آدم‌ها اینه که سوال اون‌ها رو با سوال به چالش بکشم. مثلا بگم چرا می‌خوای چنین چیزی رو بدونی؟ سوالش رو زیر سوال ببرم. یا پاسخ مورد علاقه‌ام اینه که بگم چرا این سوال رو ازم کردی؟» اما آیا این راهکار توصیه می‌شود؟

 

لبخند و شوخی؛ بهترین جواب به آدم فضول

دکتر الناز علوی،‌ متخصص روان‌شناسی با مقدمه بالا در یادداشتی در خراسان نوشت: راه درست را انتخاب کنید، حتی اگر آسان نیست. این افراد فضول اغلب متوجه نیستند که رفتارشان مؤدبانه نیست، اما حتی اگر بدانند هم شما هرگز نباید در مقابل رفتار بدشان سر خم کنید.

 

بیشتر بخوانید: چطوری حسودی نکنیم

 

این که می‌خواهید به آن‌ها پاسخ دهید، یا آن‌ها را نادیده بگیرید، یا اصلا بپرسید چرا می‌خواهند بدانند، تصمیم خودتان است.اما  پاسخ‌تان باید با لبخند و لحن آرامی همراه باشد. اگر امکانش هست، برای لطیف شدن واکنش‌تان، از شوخی هم استفاده کنید، بعد هم موضوع را عوض کنید.

جواب آدم های فضول را چگونه باید داد

خودتان را آماده کنید

باید پاسخ‌های مناسبی آماده داشته باشید تا هر وقت احساس کردید توسط یک آدم بسیار کنجکاو بازجویی شده اید، به او بفهمانید که پرسش‌هایش بی‌ادبی است. برای برخورد با این افراد چندین راه وجود دارد: ارائه پاسخی که به‌دنبالش هستند، پاسخی طعنه‌آمیز، یا فهماندن این که سؤال‌شان را فضولی می‌دانید. برخی پرسش‌های کنجکاوانه بیشتر از بقیه‌ سؤال‌ها پرسیده می‌شوند.

 

پیش از آن که روزتان را آغاز کنید، تصمیم بگیرید رفتار خوبی داشته باشید و حواستان باشد که خودتان درباره زندگی دیگران کنجکاوی نداشته باشید. اگر این شما هستید که در زندگی‌‌تان فضولی می‌کنند، پاسخ‌هایی آماده کنید که با آرامش کامل به طرف مقابل بفهمانید دارد فضولی می‌کند.

 

در همین زمینه: بهترین روش برای داشتن زندگی شاد و بدون استرس

 

اگر فرزندی دارید، از همان اوایل کودکی به او یاد بدهید که درباره‌ چه چیزهایی نباید کنجکاوی کند. بیشتر بچه‌ها به‌طور طبیعی زیاد سؤال می‌کنند، پس آن ها را راهنمایی کنید که گفت‌وگوهای مناسب‌تری داشته باشند.

 

جواب چند سوال رایج آدم های فضول

خونه ‌ات رو چند خریدی؟ این پرسشی است که شاید دوست نداشته باشید به آن پاسخ دهید، اما ازآن جاکه آدم مؤدبی هستید، شاید بتوانید چنین پاسخی بدهید: «به اندازه‌ ارزش خانه‌های این محله پرداختم. خانه‌ بسیار راحتی است، از لحظه‌ای که پا درون آن گذاشتم، حس کردم این همان خانه‌ای است که می‌خواستم.» بعد هم سریع موضوع را عوض کنید تا طرف مقابل بفهمد که بحث درباره‌ قیمت خانه را تمام کرده‌اید. اگر همچنان اصرار به فهمیدن دارد، می‌تواند درباره قیمت خانه‌های آن اطراف در اینترنت جست‌وجویی بکند.

 

هنوز مجردی؟ بسیاری از آقایان و خانم‌ های مجرد با چنین پرسشی مواجه شده‌اندکه  معمولا توسط یکی از اقوام خیرخواه یا دوست نزدیکی مطرح  می‌شود که دوست دارد شما سروسامان بگیرید. اما مواجه شدن مدام با آن ممکن است آزار دهنده باشد. اگر هنوز مجرد هستید، به طرف بگویید هنوز کسی را نیافته‌اید که بتوانید با او کنار بیایید، اما اگر یک وقت او را پیدا کردید، به افرادی که نیاز است بدانند، خبر می‌دهید. مثل برخورد با دیگر کنجکاوی‌ها، موضوع بحث را عوض کنید.

 

حتما بخوانید: چگونه بابت اشتباه خود از دیگران عذرخواهی کنیم

 

لاغر شدی؟ چاق شدی؟ اگر کسی درباره‌ تغییرات وزنی شما سؤالی کرد، احتمالا پاسخ معلوم است و شما چند کیلویی اضافه یا کم کرده‌اید. پس وقتی کسی یک‌دفعه چنین اظهارنظر بی‌ربطی را مطرح می‌کند، لبخندی بزنید و بگویید «احساس فوق‌العاده‌ای به خودم دارم، تو چطور؟» این پاسخ باید به طرف بفهماند که سؤالش ارزش یک جواب دقیق را ندارد.

چطوری به دیگران اجازه فضولی و دخالت ندهیم

چند جواب برای کنجکاوی دیگران

آن‌قدر کنجکاوی‌های فراوان و آدم‌های کنجکاو وجود دارند که اگر بخواهید به جواب‌های مناسب فکر کنید، همه‌ وقت‌تان را می‌گیرند. به‌جای آن که وقت ارزشمند خود را هدر دهید، چند پاسخ استاندارد داشته باشید که مناسب موقعیت‌های مختلف باشند. این ها چند نمونه از چنین پاسخ‌هایی هستند:  چرا این‌قدر کنجکاوی؟ چرا می خوای بدونی؟ دونستنش چه کمکی بهت می کنه؟ 

 

من با خودم قرار گذاشته‌ام در این باره با کسی صحبت نکنم  یا مکثی کنید، لبخند بزنید و بگویید: «این چه سؤالی است که می‌ کنی!  من اصلا به این موضوع فکر هم نکرده‌ام. بهتر است درباره‌ یک چیز دیگر صحبت کنیم.» بگویید: «متوجه هستید که این سوال شما چقدر بی‌ادبانه است؟»  یک قدم به عقب بردارید تا فضای شخصی بیشتری داشته باشید و بگویید: «این سؤالت را جواب نمی‌دهم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.