2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دلیل بی‌خوابی‌های شبانه چیست؟

دلیل بی‌خوابی‌های شبانه چیست؟

مشکل “بی خوابی” یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن است.

دوات آنلاین-تا حالا شده یک شب را بد بخوابید یا اصلا خواب به چشمتان نیاید. تجربه خوشایندی نیست. حالا اگر این یک شب، بشود چند شب چه می‌کنید؟ یک هفته، یک ماه، یا چندین ماه... اگر به این نقطه رسیده‌اید، حتما دچار "بی‌خوابی" هستید؛ و این بی‌خوابی برای روح و جسم تان عواقبی خواهد داشت.شاید چند شب بی‌خوابی خیلی هم جدی نباشد. نه آن‌ قدر که بخواهیم نامش را مشکل بگذاریم، اما همین بی‌خوابی ساده می‌تواند پیچیده‌تر بشود، اگر به موقع فکری به حالش نکنید.

 

با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر زهرا بنفشه آل محمد ، متخصص طب کار ، فلوشیب طب خواب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده است .

 

وی در اینباره می گوید: یکی از شایع ترین اختلالات خواب ، بی خوابی است و در سراسر دنیا میلیون ها نفر هستند که به اندازه کافی نمی خوابند.

 

دکترآل محمد با بیان این نکته که " بی خوابی مفاهیم متنوعی را دربر می گیرد "، ادامه داد : یکی از انواع بی خوابی ، اختلال در شروع خواب است بدین صورت که فرد جهت خوابیدن به رختخواب می رود ولی مدت زمان بسیاری طول می کشد تا اینکه به خواب رود و این شایع ترین علایمی است که افراد به عنوان بی خوابی آن را تجربه می کنند .این متخصص طب کارعنوان کرد: نوع دیگر از اختلال بی خوابی ، اختلال در تداوم خواب می باشد بدین صورت که فرد به رختخواب می رود و ممکن است که زود به خواب برود اما به کرات در پی شب از خواب بیدارمی شود و به طور کلی از تجربه یک خواب مداوم ، محروم است .

 

وی اظهار داشت : در برخی از افراد نیز نوع دیگری از بی خوابی مشاهده می شود بدین صورت که فرد از زمانی که صبح از خواب بیدار می شود ،از میزان و کیفیت خواب خود احساس رضایت ندارد و در طول روز حالت خستگی و کسالت دارد.

 

دکترآل محمد ابراز کرد : یکی دیگر از انواع بی خوابی نیز بدین صورت است که فرد، صبح زود ازخواب بیدار می شود و با توجه به اینکه احساس نیاز به خواب دارد ولی خوابش نمی برد و در طول روز احساس کمبود خواب دارد.

 

این فلوشیب طب خواب با بیان این نکته که " دربرخی افراد نیز همه انواع بی خوابی به صورت کلی مشاهده می شود "، خاطرنشان کرد : برای درمان بی خوابی در ابتدا باید علت آن مشخص شود بدین خاطر که بی خوابی تنها یک نشانه است که بیان می کند یک بیماری اصلی در پشت این نشانه نهفته است مانند بروز تب در افراد که نشان می دهد در بدن عفونتی وجود دارد که باعث ایجاد تب شده است .وی عنوان کرد : قبل از اینکه فرد بخواهد مشکل بی خوابی را بر طرف نماید باید علت آن را یافته تا با درمان علت اصلی ، بی خوابی نیز درمان شود .

 

دکتر آل محمد تصریح کرد : متاسفانه برخی از افراد که مشکل بی خوابی مواجه هستند، به صورت خودسرانه از قرص خواب آور استفاده می کنند که باید گفت صرفا استفاده از قرص های خواب آور نه تنها جهت رفع مشکل بی خوابی کمک کننده نمی باشد بلکه احتمال دارد با وابستگی به این قرص ها ، مشکل بیمار نیز افزایش یابد .

 

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد : بسته به نوع بی خوابی، احتمال دارد علت های متفاوتی نیز وجود داشته باشد از جمله اختلالات روانپزشکی مانند استرس ، اختلال در سیکل خواب ، اختلال ریتم سیرکادین (ریتم شبانه روزی )و وجود عادات نادرست و عدم رعایت بهداشت خواب که به طور کلی همه آنها می تواند باعث ایجاد بی خوابی در فرد شود.

 

وی با بیان این نکته که " با تشخیص درست علت بی خوابی ، درمان های متفاوتی برای این مشکل وجود دارد "، عنوان کرد : مشکل “بی خوابی” یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن است و همه انسان ها باید سعی کنند خواب کافی داشته باشند . اختلال در تمرکز ، خستگی و کسالت روزانه و کاهش بهره وری فرد در محل کار از جمله عوارض بی خوابی در افراد می باشد . دکتر آل احمد در پایان توصیه کرد : افراد نسبت به رفع این مشکل بی خوابی بی توجه نباشند و اگر مشکل بی خوابی آنها ظرف مدت یک ماه بهبود نیافت حتما جهت درمان با مراجعه به پزشک آن را برطرف کنند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.