2021/04/22
۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ ارديبهشت
چه کارکنیم که خجالتی نباشیم؟

چه کارکنیم که خجالتی نباشیم؟

با تکنیک های طلایی برای رفع کمرویی و خجالتی نبودن به قلم یک متخصص روان شناس در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین-اگر از آن دسته افراد خجالتی هستید که این خصوصیات اذیت‌تان می‌کند و باعث می شود نتوانید کارهایتان را پیگیری کنید یا خواسته و حرف‌تان را به زبان بیاورید، یادداشت فهیمه میرزایی، کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی بالینی در روزنامه خراسان را بخوانید و سپس با چند تکنیک دیگر آشنا شوید.:

 

خجالت کشیدن یا  همان کمرویی الزاما معادل درون‌گرایی یا دوست نداشتن خودتان نیست. کمرویی به این مفهوم است که شما از قرار گرفتن در کانون توجهات خجالت می‌کشید. افراد زیادی در دنیا از کمرویی رنج می‌برند و در تلاش‌اند تا روش‌هایی برای درمان کمرویی خود پیدا کنند. برای موفقیت در این راه، باید شرایطی را که باعث خجالت و کمرویی‌تان می‌شود بشناسید، دیدگاه و ذهنیت‌تان را  درباره این شرایط تغییر دهید، سپس روی مکالمات راحت و دشوار تمرین کنید تا رفته‌رفته مشکل‌تان را حل کنید. شکستن لاک کمرویی در یک شب امکان‌پذیر نیست. در ادامه توصیه‌هایی در همین باره برای شما خواهیم داشت.

 

وقت‌شناسی علیه کمرویی

وقتی به یک محفل رودربایستی‌دار مثلا به یک مهمانی رسمی دعوت می‌شوید،‌ وقت‌تان را طوری تنظیم کنید که زود برسید. این نکته در عین سادگی، بسیار مهم است.

 

حداقل فایده‌اش این است که با سنگینی فضای جلسه، زودتر آشنا می‌شوید و کم‌کم ترس‌تان از آن جمع می‌ریزد. امتحان کنید! وقتی یک جمع خلوت در حضور شما آرام آرام شلوغ می‌شود، حس خجالت‌تان خیلی کمتر است نسبت به وقتی که ناگهان به یک مجلس شلوغ وارد می‌شوید. معمولا آن هایی که زودتر به چنین محافلی می‌رسند، راحت‌تر با تازه‌واردها ارتباط برقرار می‌کنند.

تمرین جلوی آیینه برای رفع کم رویی مفید است

خجالتی ها از آیینه کمک بگیرند

دلتان می‌خواهد وقتی به یک جمع وارد می‌شوید، چگونه رفتار کنید؟ خوش‌برخورد؟ مطمئن؟ با لبخند باز؟ صمیمانه؟ و...؟ خب، همه این‌ها را می‌توانید در خلوت خودتان و در مقابل آینه تمرین کنید. همه ما آدم‌ها کمی تا قسمتی بازیگریم. نقش‌آفرینی جلوی دوربین شاید کار آسانی نباشد ولی نقش‌آفرینی در خلوت و در مقابل آینه مطمئنا کار آسانی است. تمرین‌های مکرر این چنینی، ناخودآگاه‌تان را به همان سمتی می‌برد که بیشتر تمرینش می‌کنید و کم‌کم شما هم همانی خواهید شد که دلتان می‌خواهد.

 

به دیگران کمک کنید

خودروی یک نفر وسط خیابان خراب شده و روشن نمی‌شود و حالا راننده منتظر است کسی بیاید کمکش کند و خودرو را هل بدهد... همسایه‌تان دارد از بازار برمی‌گردد و دستش حسابی پر است، زنبیل دارد از دستش می‌افتد... پیرمرد مغازه‌دار، زورش نمی‌رسد به تنهایی، کرکره مغازه را بالا بدهد... خب، چرا معطلید؟ مگر نمی‌خواستید تمرین‌های ضد خجالت را شروع کنید؟ چه بهتر از این؟ با این تیر، خیلی بیشتر از یکی دو نشان را خواهید زد. مطمئن باشید. خرجش فقط دو کلمه است: کمک نمی‌خواهید؟ البته لبخند و ارتباط چشمی را هم هنگام ادای این دو کلمه فراموش نکنید.

 

از هم‌صحبت خودتان تعریف کنید

این که دیگر کاری ندارد. هم آسان است، هم موثر. اغلب آدم‌ها وقتی از آن ها  تعریف می‌کنید،‌ ذوق می‌کنند و بیشترشان آن‌قدر ذوق می‌کنند که به هیچ قیمتی حاضر نمی‌شوند هم‌صحبتی با شما را از دست بدهند.  هنگام تعریف و تمجید از این و آن، به هیچ وجه لازم نیست دروغ بگویید.

 

اگر کمی دقت کنید، مطمئنا در هر آدمی بالاخره یک چیزی پیدا می‌کنید که قابل تعریف باشد. البته تعریف‌‌هایتان هم نباید خیلی بی‌ربط باشد. مثلا وقتی کسی دارد درباره یک موضوع فلسفی با شما صحبت می‌کند، خیلی بی‌ربط است اگر بگویید:‌ «پیراهن‌تان چقدر قشنگ است». مثلا بهتر است خودتان را به موضوع مورد بحث، علاقه‌مند نشان بدهید و از جالب بودن آن موضوع صحبت کنید.

 

ارتباط چشمی راهی برای خجالتی نبودن

ارتباط چشمی در برقراری یک ارتباط موثر، خیلی مهم است. حتما به چشم طرف مقابل‌تان نگاه کنید، چه وقتی که دارید صحبت می‌کنید، چه وقتی که دارند با شما صحبت می‌کنند. این ارتباط چشمی را ترجیحا با یک لبخند ملایم و حالت دوستانه همراه کنید. اگر به هر دلیلی از برقراری یک ارتباط چشمی مناسب ناتوانید، سعی کنید به پیشانی طرف مقابل‌تان نگاه کنید.

تکنیک هایی برای این که دیگر خجالتی نباشید

هیچ ‌وقت هیچ‌ فردی را تحقیر نکنید

همه ما آدم‌ها به آرامش و کمک دیگران احتیاج داریم، نه به دشمنی و آزار و اذیتشان. مطمئنا وقتی شما کسی را تحقیر یا مسخره کنید، او هم به دنبال بهانه‌ای خواهد  بود تا این لطف شما را جبران کند! انرژی منفی برای این و آن نفرستید تا انرژی منفی برایتان نفرستند. موقع انتقاد کردن از این و آن هم، یادتان باشد که نباید از هیچ‌فردی در حضور جمع با تندی و خشونت انتقاد کنید.

 

اهل مطالعه و به‌روز باشید

مطلع و گوش به زنگ، کتاب بخوانید، روزنامه، مجله، اینترنت و ... اخبار روز دنیا را پیگیری کنید، اخبار هنری، ‌فرهنگی، علمی، سیاسی و ... . داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند که همیشه حرف‌های شنیدنی در آستین داشته باشید. سوال‌های حاضر و آماده هم غنیمت اند. از این قبیل سوال‌ها همیشه همراه داشته باشید. طرح یک سوال صمیمانه و مودبانه معمولا نقطه شروع مناسبی برای ورود به بحث دیگران است و هر قدمی هم در چنین هم‌کلامی‌هایی بردارید، مطمئنا قدم بعدی آسان‌تر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم دیگران دوستمان داشته باشند

 

با هنرآموزی، اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش دهید

 اگر خجالتی باشید، احتمالا تنهایی را به فعالیت‌های جمعی ترجیح می‌دهید. خب، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و چیزی یاد بگیرید. آدم‌هایی که تنهایی را دوست دارند، معمولا روحیه‌شان با هنرآموزی جور است. روی یک هنر متمرکز شوید و آن را خوب یاد بگیرید. موسیقی، ‌نقاشی، ‌خطاطی و هنرهای دیگر، اعتمادبه‌نفس‌تان را به وضوح افزایش خواهد داد و بعد از آن  هم کمرویی از بین ویژگی‌های شخصیتی‌تان رخت خواهد بست.

برای از بین بردن خجالت هایمان چه کار باید انجام بدهیم

تکنیک های طلایی برای خجالتی نبودن

در ادامه تکنیک های طلایی برای خجالتی نبودن را به نقل از روزنامه خبر جنوب بخوانید:

 

1.با موقعیت‌های کوچک و بد‌‌‌ون تهد‌‌‌ید‌‌‌ شروع کنید‌‌‌

این مورد‌‌‌ می‌تواند‌‌‌ شامل فروشگاه‌ها، موزه‌ها یا حتی جایی باشد‌‌‌ که به مد‌‌‌ت کوتاهی با جمعیت زیاد‌‌‌ی برخورد‌‌‌ د‌‌‌اشته باشید‌‌‌. می‌توانید‌‌‌ برخورد‌‌‌های اجتماعی را با لبخند‌‌‌‌ زد‌‌‌ن و گفتن سلام به هر چند‌‌‌ نفری که می‌توانید‌‌‌ شروع کنید‌‌‌. از یک نفر ساعت بپرسید‌‌‌، از شخص د‌‌‌یگری تعریف کنید‌‌‌ و یا به کسی کمک کنید‌‌‌. راه‌های ساد‌‌‌ه‌ای برای صحبت‌کرد‌‌‌ن با د‌‌‌یگران پید‌‌‌ا کنید‌‌‌. د‌‌‌ر معرض موقعیت‌های تهد‌‌‌ید‌‌‌‌کنند‌‌‌ه قرار گرفتن می‌تواند‌‌‌ به آهستگی کمک کند‌‌‌ بر ترس‌های خود‌‌‌ غلبه کنید‌‌‌.

 

۲. مهارت‌های مکالمه‌ای را تمرین کنید

چند‌‌‌ موضوع آماد‌‌‌ه برای صحبت با آد‌‌‌م‌هایی که می‌بینید‌‌‌، د‌‌‌اشته باشید‌‌‌. مثل اتفاقی، خبری و یا نظری د‌‌‌رباره‌ اتفاقات اطراف‌تان. سوال‌هایی با پایانِ باز بپرسید‌‌‌ و جواب‌های نفر مقابل را د‌‌‌نبال کنید‌‌‌. حتی می‌توانید‌‌‌ قبل از اینکه د‌‌‌ر موقعیت قرار بگیرید‌‌‌، بعضی از این موضوعات را با خود‌‌‌ تمرین کنید‌‌‌.

 

۳. به یاد‌‌‌ د‌‌‌اشته باشید‌‌‌ که اکثر مرد‌‌‌م آنقد‌‌‌ر‌ها هم به شما اهمیت نمی‌د‌‌‌هند

انسان‌ها خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید‌‌‌ به ظاهر و صحبت‌های خود‌‌‌شان اهمیت می‌د‌‌‌هند‌‌‌. آنها خیلی کمتر از چیزی که شما از مهارت‌های اجتماعی خود‌‌‌ و مسائل وابسته به آن می‌ترسید‌‌‌، به رفتارهای شما توجه می‌کنند‌‌‌. این حقیقت به‌تنهایی باید‌‌‌ بتواند‌‌‌ مقد‌‌‌اری از حس وحشت، نگرانی و ناراحتی شما را کاهش د‌‌‌هد‌‌‌.

 

۴. کارهای د‌‌‌رستی که انجام د‌‌‌اد‌‌‌ه‌اید‌‌‌ را هد‌‌‌فمند‌‌‌ کنید

بعد‌‌‌ از برخورد‌‌‌ی اجتماعی به جای اینکه به اشتباهات و ایراد‌‌‌ات خود‌‌‌ بچسبید‌‌‌، به کارهای خوبی که د‌‌‌ر آن موقعیت کرد‌‌‌ه‌اید‌‌‌ و اینکه چطور بر یک لحظه‌ خجالت‌آور غلبه کرد‌‌‌ه‌اید‌‌‌، تمرکز کنید‌‌‌. تمرین زیاد‌‌‌، موفقیت‌های بیشتری را به د‌‌‌نبال خواهد‌‌‌ د‌‌‌اشت.

 

بیشتر بخوانید: چطور فردی خوش صحبت باشیم

 

۵. توقعات واقع‌بینانه‌ د‌‌‌اشته باشید

بسیاری از آد‌‌‌م‌های خجالتی، وقتی بحث موقعیت‌های اجتماعی پیش می‌آید‌‌‌، خود‌‌‌ را پایبند‌‌‌ معیارهای کمال و بهبود‌‌‌هایی غیرممکن و د‌‌‌ست‌نیافتنی می‌کنند‌‌‌. آنها وقتی به چیزی که می‌خواهند‌‌‌، د‌‌‌ست پید‌‌‌ا نمی‌کنند‌‌‌، خود‌‌‌ را به شد‌‌‌ت سرزنش می‌کنند‌‌‌. شما نباید‌‌‌ برای اینکه برخورد‌‌‌ موفقی با آد‌‌‌م‌ها د‌‌‌اشته باشید‌‌‌، اصطلاحا مجلس گرم‌کن باشید‌‌‌. قبل از اینکه عازم موقعیتی اجتماعی باشید‌‌‌، برای خود‌‌‌ هد‌‌‌ف‌های واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید‌‌‌.

 

۶. قبول کنید‌‌‌ که چند‌‌‌تایی رد‌‌‌ د‌‌‌رخواست و پذیرفته‌نشد‌‌‌ن کاملا عاد‌‌‌ی است

هر‌ چند‌‌‌‌ وقت یکبار، همه‌ آد‌‌‌م‌ها، چه خجالتی باشند‌‌‌ یا نه، نوعی از پس زد‌‌‌ه شد‌‌‌ن و پذیرفته نشد‌‌‌ن از جانب د‌‌‌یگران را تجربه می‌کنند‌‌‌. همه از شما خوش‌شان نمی‌آید‌‌‌ و این ایراد‌‌‌ی ند‌‌‌ارد‌‌‌. توقعات خود‌‌‌ را از این بابت به د‌‌‌رستی کنترل کنید‌‌‌. معمولا پس زد‌‌‌ن هیچ ربطی به شخصی که طرد‌‌‌ شد‌‌‌ه ند‌‌‌ارد‌‌‌. هد‌‌‌ف شما انجام تلاش‌های عاد‌‌‌ی برای ارتباط با جامعه است و باید‌‌‌ بد‌‌‌انید‌‌‌ که بعضی‌ها از برخورد‌‌‌‌ها جواب می‌د‌‌‌هد‌‌‌ و بعضی هم نه.

 

باید‌‌‌ روی برخورد‌‌‌‌هایی که جواب د‌‌‌اد‌‌‌ه‌اند‌‌‌ تمرکز کنید‌‌‌.اگر از اعتماد‌‌‌‌ به نفس ضعیف رنج می‌برید‌‌‌ و یا تجربه‌ میزانی از کمرویی، شما را از لذت‌برد‌‌‌ن با د‌‌‌یگران منع می‌کند‌‌‌، می‌توانید‌‌‌ کارهای کوچک و قابل کنترلی انجام د‌‌‌هید‌‌‌ تا از د‌‌‌ست این شرایط خلاص شوید‌‌‌. هر موقعیت کوچکی منجر به پیشرفت‌های افزایشی د‌‌‌ر اعتماد‌‌‌‌ به نفس شما می‌گرد‌‌‌د‌‌‌.پشت کامپیوترتان مخفی نشوید‌‌‌ و برای تلاش نکرد‌‌‌ن بهانه نیاورید‌‌‌ یا از ملاقات با آد‌‌‌م‌های جد‌‌‌ید‌‌‌ د‌‌‌وری نکنید‌‌‌. شما تنها کسی هستید‌‌‌ که می‌تواند‌‌‌ خود‌‌‌ را از رابطه‌های بالقوه‌ای که می‌تواند‌‌‌ برای شما شاد‌‌‌ی به ارمغان بیاورد‌‌‌ و افق‌های جد‌‌‌ید‌‌‌ی را به روی‌تان بگشاید‌‌‌، محروم کند‌‌‌.با ایجاد‌‌‌ ارتباطی د‌‌‌وباره با آد‌‌‌م‌های واقعی، با زند‌‌‌گی عهد‌‌‌ی د‌‌‌وباره ببند‌‌‌ید‌‌‌ و به بقیه اجازه د‌‌‌هید‌‌‌ لذتِ بود‌‌‌ن با شما را تجربه کنند‌‌‌.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.