2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
قزوین؛ یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران+ راهنمای کامل مکان‌های دیدنی و تاریخی

قزوین؛ یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران+ راهنمای کامل مکان‌های دیدنی و تاریخی

دوات آنلاین-"قزوین شاداب ، نزدیکترین مقصد گردشگری" شعار امسال شهرداری قزوین برای مسافران نوروزی است. قزوین شهری است که بسیاری از ما برای سفر به نقاط مختلف کشور از آن رد شده‌ایم ولی حتی توقفی کوتاه هم در آن نداشته‌ایم.

 

شهرداری قزوین مدتهاست برای تغییر نظر گردشگران ایرانی کارهای موثری انجام داده است تا جایی که در نورز پیش رو اجازه ورود گردشگران به دفتر شهردار را هم داده است. ساختمانی که حدود 20 سال است که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است اما قدمت خود ساختمان به بیش از 100 سال می‌رسد و براساس متون تاریخی به وسیله روس‌ها به عنوان سالن رقص ساخته شد اما به مرور زمان تغییر کاربری داد و به ساختمان بلدیه یا همان شهرداری امروز تبدیل شد.

 

همه گردشگران می‌توانند از ساختمان بلدیه که به روایتی قدیمی‌ترین ساختمان بلدیه ایران است دیدن کنند. در بزرگترین اتاق این مجموعه میتوانید تصویر همه شهرداران قزوین را که 61 نفر بوده‌اند ببینید. در قسمتی دیگر از سالن بخشی از پرده کعبه وجود دارد که از ابريشم سورمه اي تيره است و آيات مبارکه 97 و 98 سوره آل عمران به خط ثلث و با الياف گلابتون نقره و طلا فتيله دوزي شده ‌است که گردشگران ‌می‌توانند از آن دیدن کنند، البته توضیحات دقیق‌تر و بیشتر را راهنمایی که در آنجا حضور دارد به بازدید کنندگان خواهد داد.

یکی دیگر از اماکنی که می‌توان از آن بازدید کرد بقعه " چهار انبیاء" یا "پیغمبریه" شهر قزوین است که مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل است. این ساختمان که گنبدی فیروز‌ه‌ای دارد یکی از معدود آثار تاریخی و مذهبی پیش از ظهور اسلام و حتی پیش از ظهور مسیحیت در این شهر است که اکنون زیارت آن نزد سه آیین الهی، ابراهیمی دارای ارزش دینی بسیار زیادی است.

چهار انبیای قزوین جایی است که می‌توان در سفر به این شهر آن را زیارت کرد، این پیامران از پیامبران الهی قوم بنی اسراییل هستند که در کنار هم و در یک گنبد دفن شده‌اند. به همین دلیل به این مقبره چهار انبیا گفته می‌شود و بر اساس روایات این پیامبران مژده میلاد مسیح (ع) را از اورشلیم به سمت شرق آورده‌اند. این چهار پیامبر "سلام"، "سلوم"، "سحولی" و "القیا"  نام دارند.

 

همچنین در سفر به قزوین می‌توانید از "حسینه امینی‌ها" و در زیر زمین آن از اولین "موزه عاشوراییان" کشور دیدن کنید و در آنجا توضیحات جالبی را در  مورد ساختمان منحصر به فرد این بنا  که اویژگی‌های ساختمان‌های قاجار را دارد بشنوید.

 

اگر به قزوین رفتید  حتما "حمام قجر" را ببینید که به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است و در آنجا از راهنما بخواهید که ستون‌های خاصی که صدای نجوا را منتقل می‌کند به شما نشان دهد.

در این سفر که قطعا هیجان انگیز خواهد بود کاخ موزه چهل ستون را که  اکنون موزه خوش نویسی شده است  فراموش نکنید، ساختمانی که گفته می‌شود چهلستون اصفهان بعد از آن ساخته شده است چون قبل از اصفهان، قزوین به مدت 57 سال در زمان حکومت صفویان پایتخت ایران بوده است. علاوه بر این ساختمان که هم نام آن در اصفهان وجود دارد از سر در "عالی‌قاپو" قزوین هم دیدن کنید که مهم‌ترین ورودی به ارگ سلطنتی صفوی در قزوین است و تنها بازمانده از این دروازه‌ها که امروزه به خیابان سپه منتهی شده است. خیابانی که براساس اسناد تاریخی اولین خیابان مدرن ایران است و اتفاقات مهم تاریخی در حوالی آن رخ داده است از جمله ماجراهایی که به انقراض سلطنت قاجار در ایران منجر شد.

اما فراموش نکنید حداقل نصف روز خود را به بازدید از کاروان‌سرای "سعدالسلطنه" اختصاص دهید که زمانی یکی از پررونق‌ترین کارونسراهای ایران بوده است و در حال حاضر پس از اتفاقات بسیار که طعمه حریق شدن یکی از آنها است، به محلی دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است.

در سفر قزوین ممکن است بتوانید از چنار کهنسال "زرآباد" نیز دیدن کنید که یکی از این گیاهانی است که سن تقریبی آن ۷۹۰ سال تخمین زده شده است و گفته می‌شود ریشه‌اش 40 متر زیر زمین است و قطر تنه آن ۱۹۷.۵ سانتیمتر است و تاج پوشش آن ۲۲۰ سانتی‌متر است.

 

اما در این سفر که یک روز قطعا زمان کمی برای آن است حتما یکی از وعد‌ه‌های غذایی خود را به "قیمه نثار" اختصاص دهید که غذای سنتی قزوین است و دلیل آن را می‌توان وجود باغستان‌های وسیع و قدیمی در این شهر دانست. پسته و بادام قزوین علاوه بر کاربرد برای آشپزی می‌تواند از سوغات این شهر باشد که به واسطه همین باغستان‌های وسیعی که در اطراف این شهر قرار دارد هنوز پسته و بادام در این شهر کاشت می‌شود.

 

پسته‌ای که با پسته بسیاری نقاط دیگر کشور متفاوت است، پسته قزوین ریز است و سبز آن پررنگ‌تر از پسته‌ شهرهای دیگر است. البته قیمه نثار تنها محصول بدست آمده این پسته متفاوت نیست و یکی از دلایل معروف شدن باقلوای قزوین هم وجود همین پسته و بادام‌ها است.

 

بهترین باقلوا‌ها را هم می‌توان در خانه‌های قزوین خورد چون شیرینی‌پزی از دیر باز بین زنان خانه‌دار این شهر رواج داشته است و هر سال عید زنان و مردان این شهر به جای خرید شیرینی در کنار هم مشغول پخت و پز باقلوای می‌شوند تا از مهمانان پذیرایی کنند.

 

یکی دیگر از جاهایی که حتما نباید آن را در سفر به قزوین از قلم بیندازید "دهکده طبیعت" است، حتی اگر جاهای دیگر را نمی‌خواهید ببینید حتما این دهکده را که بیش از سه هزار حیوان در آن نگهداری می‌شود را ببینید چون ممکن است هرگز نتوانید چنین تنوع زیستی را در یکجا ببیند  و اگر خوشانس باشد "نادر رضا نوری" در این گشت و گذار همراه شما باشد توضیحات خاصی از نحوه گرد آوری و نگهداری این حیوانات به شما خواهد داد که تقریبا هیچ یک از آنها بومی منطقه نیستند اما هر کدام به واسطه ماجرایی از این پارک سر در آورده‌اند. در این پارک سعی شده است حیوانات فضایی شبیه زندگی طبیعی خود داشته باشند. در این پارک شما و مهمتر از آن بچه‌ها می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از زندگی در کنار حیوانات داشته باشند که سعی نشده است خلق و خوی وحشی آنها از بین برود.

بوستان باراجین وسعتی بیش از  ۱۵۰۰ دارد که در دو کیلومتری شمال قزوین واقع شده است و شما اگر به آنجا برود جزو اولین گروه‌هایی هستید که می‌توانید با ماشین شخصی یا اتوبوس گردشگری دو طبقه از میان حیوانات در این پارک بگذرید. تجربه‌ای‌ که برای اولین بار در یک پارک جنگلی در ایران ایجاد شده و در حال گسترش است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.